2013-04-12, 11:01
Medlem
Bara-Robins avatar
För att veta vad jag pratar om så måste man först känna till begreppet "våg-partikeldualitet", och även hur man kommit fram till detta, genom experiment som "double slit experiment".

Vågrörelse: "En våg eller vågrörelse är ett fysikaliskt fenomen som innebär att ett fält eller en störning av ett medium fortplantar sig i rummet."

Då till min tanke.
Om en enstaka foton kommer ifrån en pixel, utav en färg(frekvens), och ordning(placering på skärmen), kan breda ut sig över hela fältet mellan en datorskärm, och någons öga, hur kommer det sig då att flera personer kan se samma information, med samma frekvens och ordning, samtidigt?

Varje foton bör ju rimligtvis ha samma egenskaper, i ett område, ut i alla håll. Hur delas då informationen om ordning ut om frekvens beror på elektroner som hoppar tillbaka till det minst energirika stadiet?
Citera
2013-04-12, 11:13
Medlem
woaaahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Om en enstaka foton kommer ifrån en pixel, utav en färg(frekvens), och ordning(placering på skärmen), kan breda ut sig över hela fältet mellan en datorskärm, och någons öga, hur kommer det sig då att flera personer kan se samma information, med samma frekvens och ordning, samtidigt?

Kanske har missuppfattat din frågeställning totalt men:

Flera personer kan se samma information av anledningen till att en våg inte är en enda foton som enbart kan uppfattas av en person och sedan försvinner. En våg rör sig i alla riktningar som inte är blockerade.

I detta fall är det nog enklare om du ser på ljus som en ström av fotoner.

Edit: eller är frågeställningen hur flera personer kan se att just en enskild pixel har en viss färg (och kan urskilja att det är just den) när det finns tusen andra pixlar med samma information?
Senast redigerad av woaaah 2013-04-12 kl. 11:18.
Citera
2013-04-12, 11:30
Medlem
Tror han menar en ström av fotoner som är en foton stor (tänk dig en mycket liten pixel). Svaret på den frågan är att det inte går. En pixel på en skärm är dock betydligt fler än en foton stor...
Citera
2013-04-12, 11:50
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woaaah
Kanske har missuppfattat din frågeställning totalt men:

Flera personer kan se samma information av anledningen till att en våg inte är en enda foton som enbart kan uppfattas av en person och sedan försvinner. En våg rör sig i alla riktningar som inte är blockerade.

I detta fall är det nog enklare om du ser på ljus som en ström av fotoner.

Edit: eller är frågeställningen hur flera personer kan se att just en enskild pixel har en viss färg (och kan urskilja att det är just den) när det finns tusen andra pixlar med samma information?

Jag ska försöka förklara lite tydligare vad jag menar.

Om en bildskärm sänder ut ett elektromagnetiskt fält som ger mig information om hur en stol ser ut. Då bör ju rimligtvis hela fältet innehålla information om varje enstaka punkt utav det jag ser. Både plats och färg. Hur kan då ett system som elektromagnetiska fältet, som man bara mäter ett fåtal egenskaper kring, så som frekvens och amplitud, ge så otroligt mycket information?
Citera
2013-04-12, 11:50
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ap4thy
Tror han menar en ström av fotoner som är en foton stor (tänk dig en mycket liten pixel). Svaret på den frågan är att det inte går. En pixel på en skärm är dock betydligt fler än en foton stor...

Nja, inte riktigt. Det jag är ute efter är vågpaketens informationsöverföring.
Citera
2013-04-12, 12:02
Medlem
woaaahs avatar
Citat:
Jag ska försöka förklara lite tydligare vad jag menar.

Om en bildskärm sänder ut ett elektromagnetiskt fält som ger mig information om hur en stol ser ut. Då bör ju rimligtvis hela fältet innehålla information om varje enstaka punkt utav det jag ser. Både plats och färg. Hur kan då ett system som elektromagnetiska fältet, som man bara mäter ett fåtal egenskaper kring, så som frekvens och amplitud, ge så otroligt mycket information?

Förmodligen för att de extremt små skillnaderna i frekvens om amplitud gör stora förändringar för det man faktiskt ser.

(http://sv.wikipedia.org/wiki/Spektrum)

Edit: detta är ju dock enbart en tanke, jag är långt ifrån kunnig och insatt i detta ämne.
Senast redigerad av woaaah 2013-04-12 kl. 12:06.
Citera
2013-04-12, 12:07
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Förmodligen för att de extremt små skillnaderna i frekvens om amplitud gör stora förändringar för det man faktiskt ser.

Jo, men frekvens har med färg och sådant att göra. Vågpaket är någonting annat. De innehåller ju en partikels x,t,z,t koordinater. Det funkar inte på stora system. Hur skulle informationen delas upp? De kommer ju inte ett i taget, utan alla kommer ju samtidigt.

Har varje position i universum ett eget fält?
Citera
2013-04-12, 12:22
Medlem
woaaahs avatar
Citat:
Jo, men frekvens har med färg och sådant att göra. Vågpaket är någonting annat. De innehåller ju en partikels x,t,z,t koordinater. Det funkar inte på stora system. Hur skulle informationen delas upp? De kommer ju inte ett i taget, utan alla kommer ju samtidigt.

Har varje position i universum ett eget fält?

Varför skulle det inte fungera på stora system? Vad tolkar du isåfall som ett stort system?

"Ett vågpaket kan brytas ned i eller byggas upp från en oändlig mängd sinusvågor där faser och amplituder är lagda så att de interagerar konstruktivt på vissa ställen och destruktivt på andra ställen."
- wiki

Som jag tolkar det är så påverkas informationen hela tiden av hur vågorna är uppbyggda, vilket verkar kunna ändras och ske oändligt många gånger.

"Inom kvantmekaniken har vågpaketet en speciell mening - paketet kan tolkas som en sannolikhetsfunktion som beskriver sannolikheten att en partikel eller partiklas i ett visst kvanttillstånd kan fastställas ha en viss position och hastighet, i likhet med vågfunktioner."
- wiki

Låter som det jag var inne på tidigare, positionen och hastigheten (frekvensen) påverkar partikelns tillstånd vilket gör att den kan uppfattas olika beroende på hur tillståndet är.

Blir helt snurrig av att diskutera det här, haha. Du får ursäkta mig om jag är ute och cyklar.
Citera
2013-04-12, 12:29
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Varför skulle det inte fungera på stora system? Vad tolkar du isåfall som ett stort system?

"Ett vågpaket kan brytas ned i eller byggas upp från en oändlig mängd sinusvågor där faser och amplituder är lagda så att de interagerar konstruktivt på vissa ställen och destruktivt på andra ställen."
- wiki

Som jag tolkar det är så påverkas informationen hela tiden av hur vågorna är uppbyggda, vilket verkar kunna ändras och ske oändligt många gånger.

"Inom kvantmekaniken har vågpaketet en speciell mening - paketet kan tolkas som en sannolikhetsfunktion som beskriver sannolikheten att en partikel eller partiklas i ett visst kvanttillstånd kan fastställas ha en viss position och hastighet, i likhet med vågfunktioner."
- wiki

Låter som det jag var inne på tidigare, positionen och hastigheten (frekvensen) påverkar partikelns tillstånd vilket gör att den kan uppfattas olika beroende på hur tillståndet är.

Blir helt snurrig av att diskutera det här, haha. Du får ursäkta mig om jag är ute och cyklar.

Det är detta jag skriver om. Om det nu är så som du menar, hur kan ett redan innan observerat system då gå tillbaka till att vara osäkert då en observering låser systemet? Likt double slit experiment?
Citera
2013-04-12, 12:42
Medlem
woaaahs avatar
Citat:
Det är detta jag skriver om. Om det nu är så som du menar, hur kan ett redan innan observerat system då gå tillbaka till att vara osäkert då en observering låser systemet? Likt double slit experiment?

Menar du hur en partikel kan vidhålla samma information trots att den stöter på något som delar upp vågen?

Märker att detta är way over my limits.
Citera
2013-04-12, 12:55
Medlem
Bara-Robins avatar
Jag hittade svar på min fråga! Nu måste jag bara bekräfta att det stämmer.

http://www.youtube.com/watch?v=4Z7ylfrx4xU
Citera
2013-04-12, 13:02
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Menar du hur en partikel kan vidhålla samma information trots att den stöter på något som delar upp vågen?

Märker att detta är way over my limits.

Hur en foton, eller ett vågpaket, kan innehålla så mycket information, på så kort tid, och hur denna informationen skulle kunna gå tillbaka till ett system med osäkerhet, efter att det har blivit observerat.

Det är en rätt komplex fråga känner jag själv, och det är lite svårt att få struktur på vad jag egentligen menar.

Men ett svar som nöjde mig var att våra förklaringsmodeller inte talar om vad vi ser, utan endast vad vi kan påvisa. Och om ingen kan förklara dessa märkliga egenskaper med dess rätta natur, på grund utav att vi är begränsade i vårat sätt att tänka, då är jag nöjd med att jag inte heller förstår.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in