2014-10-29, 15:29
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey
Gällande Gangs of New York så tycker jag både DDL och Leo är bra i vad som annars är en stor besvikelse. Med det råmaterialet på skådespelarsidan plus Scorsese borde det blivit mer än en stark 2/5.

Den är alltför lång för sitt eget bästa dessutom, som nästan alla Scorsesefilmer.
Citera
2014-10-29, 17:04
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colt-Steele
Scarface är medioker.
Det enda De Palma gjort av värde är Carlitos Way och The Untouchables.
Resten hör hemma i en soptipp.

Scarface är riktigt bra. Dock inget mästerverk och fruktansvärd överhypad av alla unga kulturberikare som idoliserar filmens hjärndöda protagonist. The Untouchables och Carlitos Way är också riktigt bra filmer. Håller med dig om att resten inte är något att ha. Carrie är ju en av de sämsta skräckfilmerna från hela 1970-talet. Och om man sedan lägger till all ytterligare skit De Palma gjort, så som Mission Impossible (en fruktansvärd kalkonrulle), Snake Eyes och Mission to Mars är det helt uppenbart att han är en väldigt medioker regissör i bästa fall. Har man bara gjort tre bra filmer under en 45-årig karriär anser jag inte att det är något att hänga i julgranen.

Att Scarface och Carlitos Way blev bra är Pacinos förtjänst, och även Sean Penns. I The Untouchables är det De Niro som är den stora behållningen.
Citera
2014-10-29, 17:42
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Snake Eyes

Kanske en utav mina största guilty pleasures!
Citera
2014-10-29, 17:50
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Att Scarface och Carlitos Way blev bra är Pacinos förtjänst, och även Sean Penns. I The Untouchables är det De Niro som är den stora behållningen.

Känns ju lite sjukt att total-dissa De Palmas briljanta regi. Det är De Palma och Pacino, tilsammans, som gör filmerna så otroligt bra.

De Niro är förövrigt urusel i The Untouchables. Skrattretande dålig. Till och med sämre än Costner. Sjukt skön film förövrigt, men De Niro och Costner är direkt fruktansvärda.
Citera
2014-10-29, 18:01
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Känns ju lite sjukt att total-dissa De Palmas briljanta regi. Det är De Palma och Pacino, tilsammans, som gör filmerna så otroligt bra.

De Niro är förövrigt urusel i The Untouchables. Skrattretande dålig. Till och med sämre än Costner. Sjukt skön film förövrigt, men De Niro och Costner är direkt fruktansvärda.

Regin är väl bra i de filmer du nämnde, har aldrig påstått något annat. Dock är det tack vare Pacino, Penn och De Niro som filmerna är sevärda. De hade varit gråa och anonyma annars.

De Palma skulle fokuserat på att enbart göra gangsterfilm, det är det enda genre han behärskar. Allt annat blir dåligt eller mediokert i hans händer. Och han har som sagt bara gjort tre gangsterfilmer under hela sin karriär.
Citera
2014-10-29, 18:44
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey
Blir ju lite absurt för mig att hårt försvara Lincoln - en film som jag har en stabil trea på (det faktum att jag håller den som Spielbergs tredje bästa säger ju lite då). Den är lite Spielberg-sliskig, har töntig musik och allt det där. Vissa grejer i manus som är skämmiga.

MEN DDL är objektivt bra i sin roll, filmen har flera sköna biroller och gillar man amerikansk historia och/eller politik i allmänhet å det minsta så är det en intressant gestaltning av processen kring slaveriets avskaffande. Man lyckas återskapa tidsandan väl rent estetiskt, även om man inte känner att man kommer så nära personerna som levde då på något sätt.
Vadå töntig musik? Den är helt rätt för filmen även om den knappast är något extraordinärt alls sett till Williams tidigare alster. Vad passar bättre till Lincoln än americana? Den är långt ifrån "töntig" - du får gärna förklara varför du anser att musiken är töntig för det är det konstigaste jag har hört någon säga om musiken. Den vanligaste kritiken jag har hört om musiken är att folk inte har sett den som något speciellt, tycker majoriteten av musiken är tråkig och har blivit besvikna, men de allra flesta anser fortfarande att den är "bra" - dock ej något speciellt alls om man ser till vad Williams har gjort tidigare. Konsensus verkar vara minst en trea och upp till en fyra. Har faktiskt varken sett lägre eller högre bland seriösa personer. Jag ligger ligger nog själv i mitten när det gäller Lincoln då det inte går att bortse från hantverket trots att jag håller med om att en del av musiken är ganska tråkig och att den knappast är något av det bättre Williams gjort på senare år. Faktum med är att jag håller Lincoln lägst av det Williams har gjort sedan War of the Worlds. Musiken känns dock oerhört genuin till skillnad från mycket annan musik som skrivs i dag, vilket jag tror kan bero på att han skriver musiken för hand och att kvalitén av musiken är så tydlig. Lincoln är en rätt återhållsam och långsam affär i stort och det tror jag är anledningen till varför många tycker stora delar av musiken är tråkig (undertecknad inkluderad, även om tråkig nog är att ta i lite). På det stora hela är det inte heller något direkt nytt av Williams, men det är fortfarande ett beundransvärt verk med med tanke på studien av 1800-tals hymner och adaptionen av dessa traditionella verk, hanteringen av orkestern, sättet som han väver ihop teman på, samt den relativt delikata återhållsamheten i sig. Det känns genuint och äkta för tidsperioden filmen utspelar sig i helt enkelt och det kan jag inte ignorera, även om jag tycker delar av musiken är rätt tråkig och att helheten verkligen inte är något speciellt alls i Williams mått mätt. Knappast filmmusik jag lyssnar ofta på om vi säger så, men den förtjänar att bedömas rättvist även fast den är rätt tråkig.
Citera
2014-10-30, 01:09
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
DDL skådespelarprestation i There Will Be Blood är bland dom bästa skådespelarprestationerna någonsin, enligt många erkända kritiker, och så jag då.

Daniel-Day Lewis är monumentalt bra i There Will Be Blood som för övrigt var 2007-års bästa film med No Country For Old Men på silverplats. Två femstjärniga filmer i mitt tycke.

Karaktärsrollerna har gör i There Will Be Blood, Min Vänstra Fot och även i Lincoln går utöver det vanliga. Finns en inlevelseförmåga hos DDL som man sällan annars ser och den förmågan kommer inte den genomsnittlige Hollywoodskådespelaren i närheten av, enligt mig.
Senast redigerad av apelsinhimlen 2014-10-30 kl. 01:18.
Citera
2014-10-30, 01:23
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Att Tommy Lee Jones vann Oscarn för bästa manliga biroll för den jävla rollen är bara.. äckligt. Alla vet att Ralph Fiennes borde ha vunnit.

Tommy Lee Jones är Tommy Lee Jones i varenda jäkla roll han spelar.

Birollen i Jagad var kanske inte den mest avancerade birollen i filmhistorien, även Sylvester Stallone kan spela polis och se lite bekymrad ut (som han för övrigt gör briljant i Copland).
Citera
2014-10-30, 10:22
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Vadå töntig musik? Den är helt rätt för filmen även om den knappast är något extraordinärt alls sett till Williams tidigare alster. Vad passar bättre till Lincoln än americana? Den är långt ifrån "töntig" - du får gärna förklara varför du anser att musiken är töntig för det är det konstigaste jag har hört någon säga om musiken. Den vanligaste kritiken jag har hört om musiken är att folk inte har sett den som något speciellt, tycker majoriteten av musiken är tråkig och har blivit besvikna, men de allra flesta anser fortfarande att den är "bra" - dock ej något speciellt alls om man ser till vad Williams har gjort tidigare. Konsensus verkar vara minst en trea och upp till en fyra. Har faktiskt varken sett lägre eller högre bland seriösa personer. Jag ligger ligger nog själv i mitten när det gäller Lincoln då det inte går att bortse från hantverket trots att jag håller med om att en del av musiken är ganska tråkig och att den knappast är något av det bättre Williams gjort på senare år. Faktum med är att jag håller Lincoln lägst av det Williams har gjort sedan War of the Worlds. Musiken känns dock oerhört genuin till skillnad från mycket annan musik som skrivs i dag, vilket jag tror kan bero på att han skriver musiken för hand och att kvalitén av musiken är så tydlig. Lincoln är en rätt återhållsam och långsam affär i stort och det tror jag är anledningen till varför många tycker stora delar av musiken är tråkig (undertecknad inkluderad, även om tråkig nog är att ta i lite). På det stora hela är det inte heller något direkt nytt av Williams, men det är fortfarande ett beundransvärt verk med med tanke på studien av 1800-tals hymner och adaptionen av dessa traditionella verk, hanteringen av orkestern, sättet som han väver ihop teman på, samt den relativt delikata återhållsamheten i sig. Det känns genuint och äkta för tidsperioden filmen utspelar sig i helt enkelt och det kan jag inte ignorera, även om jag tycker delar av musiken är rätt tråkig och att helheten verkligen inte är något speciellt alls i Williams mått mätt. Knappast filmmusik jag lyssnar ofta på om vi säger så, men den förtjänar att bedömas rättvist även fast den är rätt tråkig.

Kul att du svarar, men vore gött om du körde mer radbrytningar framöver

Töntig kanske är lite fel ord. Det är bara så generiskt och "corny". Corny kanske mer borde översättas som löjeväckande, vad vet jag. Genuint och äkta för tidsperioden? Där håller jag verkligen inte med. Jag tycker att det känns som slamsor från övriga filmer ihopsatta för att mjölka lite känslor och överglorifiera. Ibland kan det till och med kännas som att scoret spoilar scener då man så uppenbart förbereder tittaren på vad som händer och vad man ska känna. Om det är skrivet för hand eller inte behöver inte spela någon roll.

Jag brukar aldrig vara ett stort fan av Williams musik så jag är väl inte seriös.

___

Kom på en till regissör jag tycker är lite överskattad, nämligen Max Ophuls. Han brukar ofta betraktas som en mästare, men jag tycker han är väldigt kall. Jag älskar tracking shots och det är väl det som brukar förknippas med Ophuls, men trots detta kan jag inte se hans storhet.
Citera
2014-10-30, 16:03
Bannlyst
Lincoln är en halvtrist ytlig betraktelse.
Citera
2014-10-30, 16:31
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
Daniel-Day Lewis är monumentalt bra i There Will Be Blood som för övrigt var 2007-års bästa film med No Country For Old Men på silverplats. Två femstjärniga filmer i mitt tycke.

Karaktärsrollerna har gör i There Will Be Blood, Min Vänstra Fot och även i Lincoln går utöver det vanliga. Finns en inlevelseförmåga hos DDL som man sällan annars ser och den förmågan kommer inte den genomsnittlige Hollywoodskådespelaren i närheten av, enligt mig.

Bara att hålla med. Tycker helt klart att There Will Be Blood var 2007 års bästa film. No Country For Old Men är väll nummer två på den listan. Men DDL som Daniel Plainview i There Will Be Blood är en av de bästa skådespelarinsatserna någonsin.
Citera
2014-11-10, 01:03
Medlem
Rakiis avatar
I och med Interstellar återbevisar Nolan att han är en one hit wonder-regissör helt i likhet med Paul Thomas Anderson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in