Citat:
Ursprungligen postat av
Soulsurfer
Vadå töntig musik? Den är helt rätt för filmen även om den knappast är något extraordinärt alls sett till Williams tidigare alster. Vad passar bättre till Lincoln än americana? Den är långt ifrån "töntig" - du får gärna förklara varför du anser att musiken är töntig för det är det konstigaste jag har hört någon säga om musiken. Den vanligaste kritiken jag har hört om musiken är att folk inte har sett den som något speciellt, tycker majoriteten av musiken är tråkig och har blivit besvikna, men de allra flesta anser fortfarande att den är "bra" - dock ej något speciellt alls om man ser till vad Williams har gjort tidigare. Konsensus verkar vara minst en trea och upp till en fyra. Har faktiskt varken sett lägre eller högre bland seriösa personer. Jag ligger ligger nog själv i mitten när det gäller Lincoln då det inte går att bortse från hantverket trots att jag håller med om att en del av musiken är ganska tråkig och att den knappast är något av det bättre Williams gjort på senare år. Faktum med är att jag håller Lincoln lägst av det Williams har gjort sedan War of the Worlds. Musiken känns dock oerhört genuin till skillnad från mycket annan musik som skrivs i dag, vilket jag tror kan bero på att han skriver musiken för hand och att kvalitén av musiken är så tydlig. Lincoln är en rätt återhållsam och långsam affär i stort och det tror jag är anledningen till varför många tycker stora delar av musiken är tråkig (undertecknad inkluderad, även om tråkig nog är att ta i lite). På det stora hela är det inte heller något direkt nytt av Williams, men det är fortfarande ett beundransvärt verk med med tanke på studien av 1800-tals hymner och adaptionen av dessa traditionella verk, hanteringen av orkestern, sättet som han väver ihop teman på, samt den relativt delikata återhållsamheten i sig. Det känns genuint och äkta för tidsperioden filmen utspelar sig i helt enkelt och det kan jag inte ignorera, även om jag tycker delar av musiken är rätt tråkig och att helheten verkligen inte är något speciellt alls i Williams mått mätt. Knappast filmmusik jag lyssnar ofta på om vi säger så, men den förtjänar att bedömas rättvist även fast den är rätt tråkig.
Kul att du svarar, men vore gött om du körde mer radbrytningar framöver
Töntig kanske är lite fel ord. Det är bara så generiskt och "corny". Corny kanske mer borde översättas som löjeväckande, vad vet jag. Genuint och äkta för tidsperioden? Där håller jag verkligen inte med. Jag tycker att det känns som slamsor från övriga filmer ihopsatta för att mjölka lite känslor och överglorifiera. Ibland kan det till och med kännas som att scoret spoilar scener då man så uppenbart förbereder tittaren på vad som händer och vad man ska känna. Om det är skrivet för hand eller inte behöver inte spela någon roll.
Jag brukar aldrig vara ett stort fan av Williams musik så jag är väl inte seriös.
___
Kom på en till regissör jag tycker är lite överskattad, nämligen Max Ophuls. Han brukar ofta betraktas som en mästare, men jag tycker han är väldigt kall. Jag älskar tracking shots och det är väl det som brukar förknippas med Ophuls, men trots detta kan jag inte se hans storhet.