2013-04-11, 20:13
Medlem
Hej! Jag har varit hos en läkare och kollat om jag hade astma, har mest haft besvär med slem i halsen och tjutande/tunga luftrör efter konditionsträning. Läkaren kom fram till att jag skulle göre en spinometri-undersökning om några veckor. Så nu sitter jag här med lite ångest, kommer jag att kunna träna kondition? Kommer jag behöva ta medicin så fort jag ska röra mig?

Frågan är: Om jag tränar upp min lungkapacitet och luftrör, tar medicinen(som jag förmodligen kommer få) kommer jag då att kunna vara helt utan Astma och inte behöva ta medicin?
Jag är 22, har spelat fotboll och innebandy sedan jag var 10, normalt byggd.
Citera
2013-04-11, 20:20
Medlem
urban.os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matte345
Hej! Jag har varit hos en läkare och kollat om jag hade astma, har mest haft besvär med slem i halsen och tjutande/tunga luftrör efter konditionsträning. Läkaren kom fram till att jag skulle göre en spinometri-undersökning om några veckor. Så nu sitter jag här med lite ångest, kommer jag att kunna träna kondition? Kommer jag behöva ta medicin så fort jag ska röra mig?

Frågan är: Om jag tränar upp min lungkapacitet och luftrör, tar medicinen(som jag förmodligen kommer få) kommer jag då att kunna vara helt utan Astma och inte behöva ta medicin?
Jag är 22, har spelat fotboll och innebandy sedan jag var 10, normalt byggd.

Om du har atsma så är det en ganska liten chans att det försvinner.Men om du sköter medicin tränning på ett bra sätt så ska det inte vara nån fara då behöver du inte ta medicin så fort du ska röra dej.Men om du har jätte svårt atsma då är det en annan sak.
Citera
2013-04-11, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.o
Om du har atsma så är det en ganska liten chans att det försvinner.Men om du sköter medicin tränning på ett bra sätt så ska det inte vara nån fara då behöver du inte ta medicin så fort du ska röra dej.Men om du har jätte svårt atsma då är det en annan sak.

Tror jag är i det tidigare stadiet, har en kompis som har svår Astma och han låter extremt mycket värre än mig, så det finns en en chans att man kan bli av med allt som har med Astma att göra?
Senast redigerad av matte345 2013-04-11 kl. 20:27.
Citera
2013-04-11, 20:28
Medlem
urban.os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matte345
Tror jag är i det tidigare stadiet, har en kompis som har svår Astma och han låter extremt mycket värre än mig, så det finns en en chans att man kan bli av med allt som har med Astma att göra?

oftast är det "barnastman" som går över av sej själv
Citera
2013-04-11, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban.o
oftast är det "barnastman" som går över av sej själv
Men om det inte är det finns det någon chans att bli av med det ändå?
Citera
2013-04-20, 23:50
Medlem
.
Citera
2013-10-25, 12:34
Medlem
Kan ju dela med mig av några tips jag känner till, vissa jag själv testat, andra som jag känner till.
En metod jag själv anser är effektiv är en kombination av olika hälsofrämjande metoder.

Först och främst träning, oavsett orsak till astma så är träning det absolut viktigaste för att bekämpa astma effektivt. Framförallt syftar jag till konditionsträning dagligen. Vi pratar om livsstil inte någon gång i veckan.

Hyposensibilisering! Nu talar jag INTE om den där sprutan från landstinget utan ren jävla utsättning för det som ger dig astma, om det har naturlig härkomst. Dvs utsätt dig INTE för rök, damm, isocyanater, asbest, mediciner eller annat skräp. Om du däremot har astma med pälsdjursallergi som härkomst så utsätt dig för en mängd som fortfarande tillåter dig att överleva.

Bicom bioresonans! Jo det fungerar faktiskt, ta kontakt med en terapeut så får du veta mer! Det lindrar och tar bort allergier, astma, överkänslighet, beroenden och dylikt. Mycket effektivt! Har själv gjort det!

Jag har tidigare använt mig av kortison eftersom jag efter 1 års obehandlad astma insåg att jag utan någon form av tillfällig medicinering då min astma haft premiär och bara förvärrats kommer dö om jag inte gör något. Så använd medicin så du inte dör, men gör det måttligt och enbart i sån utsträckning att du precis klarar dig. Se det fan inte som en metod i sig för då anpassar du dig inte till ett liv som du klarar utan hjälpmedel.

Hälsosam livsstil! Sluta ät skit, skräp och kemkäk! Saken är den att burkmat, saker processade i fabrik och dylikt inte är nyttigt. Jag läser inte ens förpackningen i många fall, jag bara drar den gränsen att står jag som exempel inför valet inlagda champinjoner och färska, ja då väljer jag färska!

Uteslutning av skräp! Jag tog bort alla kem och allt skräp utöver onödiga mediciner. Till exempel parfymerade tvålar, tvättmedel och parfymer i sig. Idag använder jag mig enbart av Neutral produkter ihop med 1 och jag repeterar 1 deodorant från dove, man vill ju inte lukta skit liksom.

Bra sömn! Sov för fan det är det som hjälper din kropp! 8 timmar gärna, sov så du är utvilad och käka regelbuntet och bra som ett komplement till detta.

Något som jag inte testat är urinterapi men detta kan jag säga är det mest intressanta i sammanhanget! Det är en urgammal metod som hjälper mot det mesta! Testar ni allt detta under en period och lever enligt metoden så kan jag garantera att ni tamefan är de mest hälsosamma i världen efter detta!
Citera
2013-10-25, 12:56
Medlem
RoaldDahls avatar
Sedan glutenfri diet har inte som det verkar bara min tarminflammation försvunnit, utan även luftrörsinflammationen.

Man kan även prova saltinhalationer istället för kortsion och att framförallt (som jag ser det) ha bra luftfuktare och aldrig ha för torrt omkring sig.
Citera
2013-10-25, 12:59
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrIqp3
Hyposensibilisering!

Bicom bioresonans!

urinterapi

Intressanta prylar. Ska kolla upp det!
Citera
2013-10-30, 15:12