• 2
  • 3
2013-04-11, 12:24
Medlem
sen finns det miljarder andra sätt att se på vad som är filosof, visdom som vi gillar.

En genere i filosofin handlar om att kunna det utnänna filosoferna som kant o co...

Det är inte filosofer som pratar om deras läror, utan oftast akademiker som vill förstå en historia... visst har dom poäng som vetenskapen har poäng.... men jag drar själv idag skillnaden som knivskarp

filosofi har inget med verklighet att göra ur grekisk modern tappning. För fysiken och vetenskapen då som nu är förbi, vi vet med trovärdig fakta att vi existerar och att solen exiseter... bara några få som jag ifrågasätter även det ibland... men solen finns, och du ska ha en bra dag !!

Förresten e jag inte filosof, jag är en shaman eller vill bli... gillar deras syn och värdering av människan flera tusentals år innan kristendom och islam jude mm dök upp, ja 40 000 år innan var folk filosofer, andligt lärda eller medicinskt lärdajaja greker kalllar själen.

jaja greker har sitt ord för själ, psyke som är ett vetenskapligt naturligt sätt att tänka för de som vill tänka så... och jag e fan inte dum i huvvet i teknik, jag älskar det och löser problem, som är min bästa bit,. problemlösning....men grekerna ville materialisera ett tänkande, andra ville inte det

så vissa ser bara på vad dom ser, never på vad dom känner., för det är ju en effekt av vad ser..
dom ser sig som viljelöa robbotar... låt dom vara det if no harm..

skitsamma, det finns inga sanningar i filosofin, det kan nog även rationalister skriva under på.

Bara vetenskapen har sanningar i folkmun, men vetenskapen i sig säger mest att det är teorier utan sanning, men med sanningshallt... s
Citera
2013-04-11, 12:33
Medlem
Fakta har enorm betydelse för vissas agerande.

Jag ser dom som slavar under tvångsnlärning ala koranen för vetenskapen och filosofin

det finns som sagt andra filosofier än grekiskan och det vi växt upp med..

Det lilla jag lärt mig i livet är att det är djävligt svårt att släppa föreställningar i ett medvetande.
Citera
2013-04-11, 14:27
Medlem
Giftsvampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swigge
Förresten e jag inte filosof, jag är en shaman eller vill bli... gillar deras syn och värdering av människan flera tusentals år innan kristendom och islam jude mm dök upp, ja 40 000 år innan var folk filosofer, andligt lärda eller medicinskt lärdajaja greker kalllar själen.

En shaman använder ju droger för att tänka.

Jantalagen är en myt. Förr fick man efter vad man förtjänade, idag får man efter vad man kan bevisa på ett papper.

Förr i tiden i norden, före hat, kyla och bitterhet så var det enbart godhet som räknades. Man förlät sina fiender över en kopp kaffe och ett gott samtal om väder och skörd. Du var tvungen att hjälpa den du hatar för annars hjälper den du hatar inte dig och då kanske ni dör båda.

Men det fanns också uppblåsta människor, som inte kunde göra sig förtjänta av det dom trodde sig förtjänta av. Egoister som inte gav hjälp fick heller ingen tillbaka, hur hög häst man än satt på.
Ur detta föddes myten om jantelagen och det är bara gnällspikar som själva tror dom är någon som tror på den.

Jantelagen är att beskylla andra för sitt eget misslyckande och ett hån mot kollektivism.

Så filosof är man om man är filosofisk, liksom du måste bevisa det om du vill vara det.

Idag kan man dock skaffa en examen i filosofi, hur tjock i skallen man än må vara, ditt diplom kommer bevisa att du tänker bättre än alla andra.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in