Citat:
Ursprungligen postat av Shakeweight
Fick just ett dilemma presenterat för mig som fick mig helt tankeförlamad gällande icke-aggressionsprincipen och ens negativa rättigheter generellt.
Om jag och en polare har varit ute och han/hon har tagit någon drog som får polaren att vilja hoppa från en bro i tron om att den kan flyga, har jag då rätt att ingripa, med våld, för att stoppa den här individen från att ta detta beslut som skulle kostat dess liv? Om man utgår från att våld är den enda utvägen för mig att stoppa kompisen från att ta sitt liv.
Men när detta sattes i den ovanstående kontexten, när det är någon man bryr sig om, har man då rätt att använda våld, och därmed begränsa någons lika rätt till frihet, för att rädda personens liv om den inte är vid sitt vanliga sinnestillstånd?
Det är ju ett högst teoretiskt dilemma. Ett extremt sådant. Jag har ofta, som den goda samarit jag är, försökt hindra vänner från att göra dumma grejer på fyllan, och jag skulle såklart inte tveka en sekund om bästa polaren fick för sig att hoppa från en bro under ruset. Att detta är det enda moraliskt korrekta att göra tror jag de flesta håller med om.
Det jag, med våld, ingriper emot är inte personens rationella beslut och fria val, utan berusningen. Jag vet (med största möjliga övertygelse) att personen i fråga inte vill hoppa från bron. Jag
vet att han inte vill dö. Att inte ingripa vore i princip vållande till annas död.
Citat:
Jag finner många som argumenterar ung. på det här sättet för en stark paternalistisk stat, att det finns individer som inte är kapabla till att fatta rationella beslut och därför skall det finnas en stat som gör dessa beslut år dem. Detta kan man bemöta med flera motargument, som t.ex. vad är det som garanterar statens rationalitet? varför får folk inte fatta irrationella beslut? m.m. Vilka jag använder och tycker är väldigt vettiga invändningar.
Individer fattar perfekt rationella beslut hela tiden; dvs. utifrån deras premisser och beroende på deras mål. Att säga att man vet bättre hur en person skall leva sitt liv betyder bara att man vill få personen i fråga att leva mer som en själv. Att anta samma mål och medel som en själv. Det är inget fel i det om det sker utan tvång, ty det är så vi lär oss av varandra. Men att tvinga någon till underkastelse är aldrig frihet.