Citat:
Ursprungligen postat av BullConnor
Jag frågade vem. Vem skulle stoppa dig?
Ser inte vad du är ute efter. Vem skulle stoppa dig att våldta din dotter om ni är ensamma i ert hus? gör det då ok att våldta henne? nonsense
Citat:
Ursprungligen postat av BullConnor
Vad spelar det roll vad för "rätt" du har? Det är bara att göra det. Om du inte gör det, då hör du hemma i en vadderad cell.
Såklart hade jag slagit ner min polare, om det var det enda alternativet jag hade haft, men det var inte poängen med denna tråd.
Om det är okey att stoppa någon från att ta sitt EGNA liv under påverkan av droger är det då också okey för en stat att tvångsvårda en psykiskt instabil person som vill ta sitt liv? Detta går emot mycket av vad ickeaggressions-principen säger och det blir en omöjlig gränsdragning när det plötsligt blir ok att använda våld för att förhindra att någon gör ett dumt beslut.
Var ska man dra gränsen där man får gå in, med våld, och säga åt en individ hur den får och inte får göra. Skall det vara förbjudet med tung narkotika? Det skadar i de flesta fall en vid missbruk. Skall det vara förbjudet med snabbmat? Det skadar en långsiktigt vid missbruk. Etc.
Detta är ju vad folk för en stark stat använder som argument, att människor inte är rationella, de gör oftast "fel" val, vilket leder till mer lidande än lycka för individen och samhället. Då anser de att det är ok att använda våld för att förhindra dessa irrationella val som individer gör för att då ge dem mer lycka i slutändan.