2013-04-10, 17:57
Medlem
Har en 4 år gammal Sony Vaio VGN-FW21E med Windows 7, som fram tills i natt har funkat prefekt. Jag hade på en serie igår när jag somnade och när jag vaknade i morse så såg jag att de höll på att försöka laga sig själv och rebootade om och om igen... nu har jag låtit den stå och hållas hela dagen och inget nytt har hänt!! Den kan fortfarande inte starta!
Har ingen aning om vad som hänt, den funkade ju som sagt perfekt igår kväll...

När jag klickar på diagnostik - och reparationsinfo står det:
Diskens systemvolym är skadad.
Reparationsåtgärd: (chkdsk)

hur löser jag det här utan att förlora alla mina filer på datorn???
väldigt tacksam för hjälp
Citera
2013-04-10, 19:20
Medlem
sommarlovs avatar
Finns 1000 trådar om att du stoppar hårddisken i en USB-vagga och räddar dina filer.

Köp ny hårddisk och installera om!
Citera
2013-04-11, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limtime
Har en 4 år gammal Sony Vaio VGN-FW21E med Windows 7, som fram tills i natt har funkat prefekt. Jag hade på en serie igår när jag somnade och när jag vaknade i morse så såg jag att de höll på att försöka laga sig själv och rebootade om och om igen... nu har jag låtit den stå och hållas hela dagen och inget nytt har hänt!! Den kan fortfarande inte starta!
Har ingen aning om vad som hänt, den funkade ju som sagt perfekt igår kväll...

När jag klickar på diagnostik - och reparationsinfo står det:
Diskens systemvolym är skadad.
Reparationsåtgärd: (chkdsk)

hur löser jag det här utan att förlora alla mina filer på datorn???
väldigt tacksam för hjälp

Ingen aning om hur allvarliga chkdsk problemen är/kan vara, om det är så att disken är helt paj så har jag inga råd. Ett råd som jag däremot har, är att kolla om disken är helt paj genom att köra en bootcd för att sedan titta på disken. Se om du kan komma åt filer etc. och se om disken är helt död på riktigt. Om du kommer åt filer etc genom bootcden kan du ju föra över dem till ett USB eller nätverksplats.
Man kan nog även kolla om disken har dött helt genom BIOSet har jag för mig.

Iofs behöver du ju en andra dator för att bränna/installera BootCd på en skiva/usb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in