Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-04-10, 17:51
  #1
Medlem
SibirienKalles avatar
EU har funnit obalanser i den svenska ekonomin och uppmanar nu Sverige att

-öka fastighetsskatten
-slopa ränteavdragen för bolån
- införa amorteringskrav

Amorteringskrav på nya bolån tycker jag är vettigt + att successivt införa amorteringskrav på gamla blån i den takt som låntagarna klarar av det.

Men om man dessutom tar bort ränteavdragen och höjer fastighetsskatten bedömer jag att det är en uppenbar risk att man

- tvingar fram en rad försäljningar samtidigt som
- ett antal potentiella köpare väljer att vänta/avstå

Resultatet blir förstås en sättning i fastighetspriserna och i värsta fall början på en fastighetskrasch. Och faller priserna mer än man höjer fastighetsskatten blir resultatet att staten får in mindre pengar på fastighetsskatten trots att man höjer den. Ungefär som med Hollandes 75%-skatt på inkomster över 1 miljon Euro.

Därför tycker jag att EUs förslag är oklokt och att regeringen bör nöja sig med amorteringskrav.

Nyfiken på era synpunkter!

Referens: http://www.di.se/#!/artiklar/2013/4/...t-bomarknaden/
Citera
2013-04-10, 17:56
  #2
Medlem
TrueCs avatar
Ammorteringskrav - visst, kanske inte orimligt höga dock. Men EU kan fan ta sig i röven, är sjukt less på att höra om deras åsikter och förslag när dom inte ens kan sköta sin egen ekonomi!
Citera
2013-04-11, 22:15
  #3
Medlem
Francois-Maries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
EU har funnit obalanser i den svenska ekonomin och uppmanar nu Sverige att

-öka fastighetsskatten
-slopa ränteavdragen för bolån
- införa amorteringskrav

Amorteringskrav på nya bolån tycker jag är vettigt + att successivt införa amorteringskrav på gamla blån i den takt som låntagarna klarar av det.

Men om man dessutom tar bort ränteavdragen och höjer fastighetsskatten bedömer jag att det är en uppenbar risk att man

- tvingar fram en rad försäljningar samtidigt som
- ett antal potentiella köpare väljer att vänta/avstå

Resultatet blir förstås en sättning i fastighetspriserna och i värsta fall början på en fastighetskrasch. Och faller priserna mer än man höjer fastighetsskatten blir resultatet att staten får in mindre pengar på fastighetsskatten trots att man höjer den. Ungefär som med Hollandes 75%-skatt på inkomster över 1 miljon Euro.

Därför tycker jag att EUs förslag är oklokt och att regeringen bör nöja sig med amorteringskrav.

Nyfiken på era synpunkter!

Referens: http://www.di.se/#!/artiklar/2013/4/...t-bomarknaden/

Iofs ingen lätt frågeställning. Tycker trots allt att det ligger en del i EUs synpunkter för en gångs skull.
Den onaturligt låga räntenivån är på sikt skadlig för alla och att slopa fastighetsskatten som man gjorde tycker jag var ett allvarligt politiskt felsteg enbart för att tillfredsställa ett populistiskt krav.

Alla politiker oavsett färg borde ha intresse av att vårda denna skattebas och komma överens som man gjort i pensionsfrågan för att ha klara spelregler för överskådlig tid.

Skall man göra förändringar i detta system måste det ske klokt och varsamt och helst i politisk enighet.
Citera
2013-04-11, 23:23
  #4
Moderator
Siegfrids avatar
Visst bidrar ränteavdragen till att pressa upp bostadspriserna. En begränsning av avdragsrätten skulle därför stabilisera ekonomin. Ett maxbelopp eller avtrappning kan vara lämpligt. Amortering måste också till, istället för lånetak. Många bostadsrättsföreningar amorterar inte heller som de ska, vilket kommer att leda till chockhöjda avgifter längre fram när reparationerna sätter in.
Citera
2013-04-12, 00:57
  #5
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Visst bidrar ränteavdragen till att pressa upp bostadspriserna. En begränsning av avdragsrätten skulle därför stabilisera ekonomin. Ett maxbelopp eller avtrappning kan vara lämpligt. Amortering måste också till, istället för lånetak. Många bostadsrättsföreningar amorterar inte heller som de ska, vilket kommer att leda till chockhöjda avgifter längre fram när reparationerna sätter in.
En avtrappning av avdragsrätten kommer att göra nya köpare försiktigare - så långt kan det fungera.

Men för befintliga ägare blir det en annan sak; begränsad avdragsrätt kommer att spränga kalkylen för en och annan som måste sälja. I många områden är handeln så tunn att även små ökningar av utbudet leder till prisfall. Och har några områden börjat uppvisa prisfall tenderar andra att dras med. Så börjar ett prisras på privatfastigheter (eller så gick det i alla fall till vid fallen i början av 80-, 90- och 00-talen).

Inför man dessutom amorteringstvång samtidigt kommer ytterligare några att ramla över kanten och förstärka prispressen nedåt. Och vid en prispress nedåt kommer successivt allt fler att ha lån som överstiger bankens tak varvid de måste sälja och så rullar det på nedåt.

Jag säger inte att man inte ska genomföra dessa åtgärder, men man måste gå oerhört noga och försktigt fram så man inte triggar ett allmänt prisras.
Citera
2013-04-12, 01:06
  #6
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Francois-Marie
Iofs ingen lätt frågeställning. Tycker trots allt att det ligger en del i EUs synpunkter för en gångs skull.
Den onaturligt låga räntenivån är på sikt skadlig för alla och att slopa fastighetsskatten som man gjorde tycker jag var ett allvarligt politiskt felsteg enbart för att tillfredsställa ett populistiskt krav.

Alla politiker oavsett färg borde ha intresse av att vårda denna skattebas och komma överens som man gjort i pensionsfrågan för att ha klara spelregler för överskådlig tid.

Skall man göra förändringar i detta system måste det ske klokt och varsamt och helst i politisk enighet.
Enkelt räkneexempel:

Efter fastighetsskattens slopande och de senaste årens sjunkande räntor har priset på ett radhus i -säg - Danderyd nära nog fördubblats från 2 till 4 miljoner. Taxeringsvärdet har likaså dubblats från cirka 1,5 till cirka 3.

De flesta sådana hus köps av barnfamiljer med sådan inkomst och förmögenhet att de har mycket små marginaler.

En återinförd fastighetsskatt om 1% skulle medföra en ökad kostnad om knappt 30.000 per år.

Totalt 60.000 om året eller 5.000 / månad i ökad kostnad.

Inte bara enstaka familjer skulle tvingas sälja. Det skulle bli så många att priserna faller märkbart, varvid flera familjers lån hamnar ovanför maxgränsen i förhållande till marknadspriset. Finns en uppenbar risk att även dessa tvingas sälja och så har vi en nedåtgående spiral.

Jag är klart intresserad av konkreta förslag på hur man ska gå tillväga för att undvika ett sådant scenario!
Citera
2014-03-24, 14:28
  #7
Medlem
Maestrosos avatar
I helgen sade Konjunkturinstiutets prognoschef Jesper Hansson att han skulle välkomna ett återinförande av fastighetsskatten. Hans åsikt backs genast upp av finanspolitiska rådets ordförande Johan Hasler:
Citat:
Det är förskräckligt olyckligt att man tog bort fastighetsskatten." Professorn i nationalekonomi, John Hassler, är ordförande i finanspolitiska rådet som har Anders Borgs uppdrag att granska regeringens finanspolitik. Han och merparten av de svenska nationalekonomerna är överens om att det inte var något bra drag av alliansen när man 2008 slopade den statliga fastighetsskatten och ersatte den med en lägre kommunal avgift. I ett slag avskaffades en av de mest pålitliga skattebaserna.
Vi pratar om i runda slängar 50-100 miljarder
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/bo...en_3390824.svd
Johns företrädare Lars Calmfors har ju även han argumenterat för ett återinförande av skatten.
Citat:
– Det faller ett stort ansvar på den regering som tog bort den. Nu finns det inget politiskt parti som vågar argumentera för att den ska återinföras. Det skulle kräva en stor pedagogisk insats.
http://www.svd.se/naringsliv/calmfor...tt_3392132.svd
Citera
2014-03-27, 13:36
  #8
Medlem
hansl77s avatar
1. Fastighetsskatt är märkligt
2. Ränteavdrag är märkligt
Citera
2014-07-07, 13:35
  #9
Medlem
2 % ammorterings-krav per år tycker jag är rimligt. Det skulle hålla nere priserna på bostäder också så att folk med kass ekonomiskt sinne slutar att ta lån för flera miljoner och bara betalar räntorna.
Citera
2014-07-20, 07:58
  #10
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
EU har funnit obalanser i den svenska ekonomin och uppmanar nu Sverige att

-öka fastighetsskatten
-slopa ränteavdragen för bolån
- införa amorteringskrav

Amorteringskrav på nya bolån tycker jag är vettigt + att successivt införa amorteringskrav på gamla blån i den takt som låntagarna klarar av det.

Men om man dessutom tar bort ränteavdragen och höjer fastighetsskatten bedömer jag att det är en uppenbar risk att man

- tvingar fram en rad försäljningar samtidigt som
- ett antal potentiella köpare väljer att vänta/avstå

Resultatet blir förstås en sättning i fastighetspriserna och i värsta fall början på en fastighetskrasch. Och faller priserna mer än man höjer fastighetsskatten blir resultatet att staten får in mindre pengar på fastighetsskatten trots att man höjer den. Ungefär som med Hollandes 75%-skatt på inkomster över 1 miljon Euro.

Därför tycker jag att EUs förslag är oklokt och att regeringen bör nöja sig med amorteringskrav.

Nyfiken på era synpunkter!

Referens: http://www.di.se/#!/artiklar/2013/4/...t-bomarknaden/


Vilket EU är det?? Egentligen är det Svenskar som tagit sig in i EU institutioner eller kanske bara i olika eu-föreningar som under namn av EU försöker ge auktoritet åt sina egna åsikter.
Det blir ett alltmer vanligt beteende att på de sättet lura svenska folket via media relästation för propaganda till lättpåverkade. Dom finns ju även på FB.
Citera
2015-05-26, 17:54
  #11
Avstängd
Harigapas avatar
Skattebetalarnas förening klagar givetvis

Jag letade efter en lämplig tråd för mitt inlägg men fann bara detta, förmodligen så har folk diskuterat Fastighetsskatt och ränteavdrag när dom diskuterat politiska partier? Jag är abslolut ingen nationalekonom eller har inte ens poäng i ekonomi men dessa förslag på skatter är något som vi verkligen borde diskutera oavsett partifärg?

Jag är kan jag säga direkt att jag en f.d Moderat som nu för tillfället föredrar SD. Oavsett att jag självklart föredrar höger framför vänster så tycker jag att dessa avdrag och en icke skatt på småfastigheter borde vara något som kan generera skatteintäkter?
http://www.dn.se/debatt/sma-steg-bas...ostadsmarknad/ Ett inlägg från DN debatt.

Jag saxar det stycket som jag fann mest intressant.
"Fastighetsskatten kan i sin tur differentieras till exempel så att ägare till fastigheter värda mer än 3 miljoner kronor betalar 30 procent mer och de som äger fastigheter värda mer än 6 miljoner betalar 50 procent mer än de med de lägre värderade fastigheterna. Notera att det inte handlar om mer än några hundralappar i månaden och att skatten inte automatiskt ska höjas om fastighetsvärdena stiger."

Sammanfattningsvis har de flesta som bor i villor ett snittvärde runt 2 miljoner och motståndet för en skatt för medel Svensson på fastigheter är mer en psykisk spärr än något som gör att folk får gå från hus och hem. Tyvärr är lobbygrupperna http://www.di.se/artiklar/2015/5/26/...skatt-mot-dig/ av en annan åsikt och dom har ett stort inflytande i Svensk politik. Dessutom så äger de flesta Riksdagsmän och kvinnor sina bostäder.
__________________
Senast redigerad av Harigapa 2015-05-26 kl. 18:05. Anledning: Rubrik
Citera
2015-05-26, 18:37
  #12
Avstängd
Harigapas avatar
Jag har betalat fastighetsskatt i över 15 år och även haft räntebidrag och jag tyckte inte att det var så jobbigt när man skulle deklarera man hade ju även avdrag så det behövde aldrig kosta så m.kt max några tusen.

Sätter man det emot att folk som lever som singlar i dag t.ex som inte får låna men betalar 7500 plus el för en trea om man inte vill bo i värsta förorten? Dessutom kan dom bo där i 50 år och får ändå inte ut en krona så är det inte mer än rättvist.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback