2013-04-11, 12:49
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Både Bokus & Bokia säljer SCUM Manifestet (Society for Cutting Up Men) av Valerie Solanas.

Så att någon läser om växtodling är uppenbarligen allvarligare än propaganda om att män skall knivhuggas & dödas.
Citera
2013-04-11, 13:11
Medlem
zala's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Tror att ca 1 % av deras kunder tycker att detta är viktigt.
1% ar valdigt manga kunder och kommer saklart att kannas ekonomiskt om det skulle vara sa. Jag tror att det ar betydligt mindre an 1% som bryr sig huruvida bocker rorande cannabisodling saljs eller inte.
Citera
2013-04-11, 15:08
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zala'
1% ar valdigt manga kunder och kommer saklart att kannas ekonomiskt om det skulle vara sa. Jag tror att det ar betydligt mindre an 1% som bryr sig huruvida bocker rorande cannabisodling saljs eller inte.
Nej, en minkning av intäkterna med 1 % skulle knappast vara speciellt kännbart. Dessutom är de väl båda en del av Akademibokhandeln numera, och så länge den försvinnande lilla minoritet av kunderna som bryr sig om detta bara bojkottar Bokus och Bokia så kommer effekterna av en bojkott bli ännu mindre.
Citera
2013-04-11, 17:37
Medlem
Citat:
Maria (Bokia.se)

apr 11 09:48 (CEST)

Hej XXXXX!

Tack för din feedback.

Vi har endast valt att ta bort de böcker med information som uppmanar till lagbrott. Vi kommer ej att ta bort titlar som beskriver historiska uppgifter om ämnet och heller ej informationsböcker om till exempel skadeverkningar och dylikt.

Vi anser inte att vi viker oss i denna fråga utan uppskattar snarare att vi noggrannare sett över vårt utbud för att, med 7 miljoner titlar till trots, kunna erbjuda våra kunder böcker som vi kan stå för i enlighet med Bokias policy.

Tack för att du tog dig tid att återkomma med synpunkter i frågan.

Med vänlig hälsning

Maria
Kundtjänst

Det var det svar jag fick på mitt mail, Bokus har inte svarat än.
Citera
2013-04-11, 18:22
Medlem
Nido6s avatar
Jävlar vilken gratisreklam för aldbris! Det måste ju vara någon form av kupp.. Media-judarna utsätter sina konkurenter för jobbiga frågor som får dom att handla i strid mot tryckfrihetsförorningen, något som de föesta läsande människor värderar högt.. Foliehatt på!
Citera
2013-04-11, 22:35
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Både Bokus & Bokia säljer SCUM Manifestet (Society for Cutting Up Men) av Valerie Solanas.

Så att någon läser om växtodling är uppenbarligen allvarligare än propaganda om att män skall knivhuggas & dödas.
Det hela är absurt och inte värdigt vad som ska föreställa ett modernt samhälle.
Det är verkligen ett slippery slope; först förbjuder vi de här böckerna, sen dessa och till slut har vi kriminaliserat alla sidor på internet förutom de regeringen godkänt.

Jag förstår ärligt talat inte hur man inte inser detta, särskilt inte en bokhandlare.
Jag personligen varken använder eller odlar maja - om nu någon fick för sig att det var därför jag argumenterade mot bokbål - men att år 2013 förbjuda vissa böcker på ett sätt som för tankarna till Nordkoreas hantering av omvärlden...patetiskt är för milt för att beskriva hur jag känner.
Citera
2013-04-12, 10:19
Medlem
ArnoldStrutss avatar
Tryckfriheten! TRYCKFRIHETEN!

Dock tycker jag det är bokens ensak vilka böcker de säljer, men kom igen...
Citera
2013-04-12, 18:54
Medlem
ArabTomtes avatar
Jag förstår hur de tänker eftersom cannabis är olagligt, fast det är fortfarande ovettigt med tanke på att man har rätt att sälja dessa böcker.
Citera
2013-04-13, 04:28
Medlem
filmer som how high och easy rider där dom inte säger hur man tillverkar men drogromantisering så det heter duga.
får inte glömma filmen spun heller. dom tre första gångerna jag skulle se den stängde jag av och köpte dos istället.
vem ska granska alla böcker och filmer? det kommer ju ut en hel del hela tiden.
Citera
2013-04-21, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArabTomte
Jag förstår hur de tänker eftersom cannabis är olagligt, fast det är fortfarande ovettigt med tanke på att man har rätt att sälja dessa böcker.

Problemet är att man inte får censurera. Hela tiden skrivs det om olika saker, tom. hemska saker. Men det (informationsspridning) hör även till ren allmänbildning. Om vi isolerar oss från all information som handlar om saker som är olagliga får vi stänga in oss ganska hårt. Sprids massvis med deckare som handlar om hur folk begår mord, bara för att man läser behöver man inte mörda (givetvis inte samma sak att odla som det angivna men som exempel). Så det är minst sagt ovettigt. Yttrande och tryckfriheten ska man värna om. Annars får vi snart ett samhälle som Nordkorea.
Citera
2013-04-21, 20:10
Bannlyst
Okej, då kan man också ta bort alla böcker som rör mord. Oj, det var inte många böcker kvar

Trött man blir.
Citera
2013-05-31, 16:03
Medlem
Väldigt vad snabbt folk var framme med facklorna då.

Bokus och Bokia får väll välja vilka böcker dom vill och inte vill sälja. Det har inget med tryckfrihet att göra. Speciellt eftersom staten ens är involverad i beslutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in