2013-04-10, 12:01
Medlem
HappyEndingss avatar
Jag brinner för innovativa startups och jag vill göra något som förändrar världen till det bättre.

Ett stort problem i Sverige är ju t ex sysselsättningen - många som inte har jobb.

Jag misstänker att man skulle kunna höja sysselsättningen avsevärt mycket om det var mer flexibelt med lagstiftning osv. Kanske starta en jobbsajt med Bitcoins så att folk slipper ha enskild firma och F-skattesedel bara för att göra småjobb osv?

Eller vad sägs om skolan? Kunde man inte göra ngt smart där med ipads och homeschooling för att sänka kostnaden och höja kvallen?

Eller vården - är den verkligen så datoriserad som den kan bli? Finns det utrymme för teknisk förbättring?

Vad har ni för idéer, FB-libertarianer?
Citera
2013-04-10, 12:11
Medlem
Ljiljans avatar
Jag vill leva som Indian, så skapa inte mer skit som: datorer, bilar, mm. Jag vill ha min rätt att leva av naturen och oberoende av pengar och kapitalister. De har förslavat oss och utrotat indianer
Citera
2013-04-10, 12:21
Medlem
Man skulle kunna råda bot på arbetslösheten genom att kringå fackens kontroll av lönerna. Detta gör man genom att inte köpa från företag som i sin tur har personal som är med i facket - och som då kan utsätta ens företag för sympatiåtgärder. Alltså, var oberoende av sådana tjänster som facken kan förhindra att man får tag på.

Detta kan man göra genom att ha total vertikal integrering - företaget producerar själv allt material, eller har köpt upp allt man behöver i ett ordentligt lager. Eller köper från företag som inte har fackpersonal (utländska? småföretagare?). Gissningsvis kan inte detta göras i alla branscher, men någon nischad bransch borde det ju vara möjligt att göra på.

Annars, skapa ett tillräckligt bra ryktessystem så att man kan handla med totala främlingar, men som man ändå kan lita på, så att de svarta marknaderna fungerar ännu bättre.
Citera
2013-04-10, 13:08
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daemon3.14
...

Hur fungerar det juridiskt att fråga vid anställningsintervjuer om personer är med i facket, och säga nej till alla som är det?
Citera
2013-04-10, 13:26
Medlem
HappyEndingss avatar
Hur kan man förbättra den ekologiska matproduktionen? Jag vill gärna komma igång med att odla mina egna grönsaker och sånt, vore ju kul om det fanns någon app eller dyl som sade till en exakt vad man skulle göra Eller att jag kunde investera Bitcoins i min grannes tomatfarm och få ut andelarna i grönsaker eller något sådant.
Citera
2013-04-10, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Hur fungerar det juridiskt att fråga vid anställningsintervjuer om personer är med i facket, och säga nej till alla som är det?

Jag gissar att fackligt anställda kan ljuga om att de är med i facket eller inte, oavsett vad kan de alltid gå med i facket senare. Sedan vet jag inte om "medlem i facket" är lagligt för att sparka någon, gissar inte med dagens lagar. Men, ganska osäker.

EDIT: Har funderat på den här ett tag så jag tog och ställde frågan i Juridik-avdelningen:
https://www.flashback.org/p42880724#p42880724
Senast redigerad av daemon3.14 2013-04-10 kl. 15:24.
Citera
2013-04-10, 17:28
Medlem
R0ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyEndings
Hur kan man förbättra den ekologiska matproduktionen? Jag vill gärna komma igång med att odla mina egna grönsaker och sånt, vore ju kul om det fanns någon app eller dyl som sade till en exakt vad man skulle göra Eller att jag kunde investera Bitcoins i min grannes tomatfarm och få ut andelarna i grönsaker eller något sådant.
Det första återfinner du i en lämplig odlingsbok. Det senare genom att köpa aktier hos någon som producerar/odlar ekologisk mat. Det blir dock inte samma sak om man köper aktier, jag vet, eftersom man då rent tekniskt kan investera i någon säkrare bransch med högre avkastning och sedan använda den till att köpa ekologisk mat, men ändå.
Citera
2013-04-10, 20:53
Medlem
Citat:
Jag brinner för innovativa startups och jag vill göra något som förändrar världen till det bättre.

Ett stort problem i Sverige är ju t ex sysselsättningen - många som inte har jobb.

Jag misstänker att man skulle kunna höja sysselsättningen avsevärt mycket om det var mer flexibelt med lagstiftning osv. Kanske starta en jobbsajt med Bitcoins så att folk slipper ha enskild firma och F-skattesedel bara för att göra småjobb osv?

Om det görs så ökar staten bara invandringen ännu mer, eller sätter folk i skolan. För att upprätthålla jämviktsarbetslöshet.

Citat:
Eller vad sägs om skolan? Kunde man inte göra ngt smart där med ipads och homeschooling för att sänka kostnaden och höja kvallen?

Olagligt.
Citera
2013-04-10, 22:42
Medlem
Tradens avatar
Fanns det inte en rekryteringssajt förut där man kunde fylla i löneanspråk direkt i ansökan? Typ som budgivning. Vet att det blev ett J*VLA liv om den hemsidan och ägarna blev tvugna att sätta ett minimilön 50kr/timme för olika jobb. Men iaf, tyckte tanken var bra eftersom vid lönekonkurrens kan man få jobb till sitt rätta marknadspris.

Det blir liksom tydligt att arbetslösa är en resurs för företag och inte en belastning som idag.
Citera
2013-04-10, 23:12
Medlem
Citat:

Vad får grannen?
Citera
2013-04-11, 14:39
Medlem
R0ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullConnor
Vad får grannen?
Betalt via bitcoin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera