2013-04-08, 21:05
Medlem
Jag är lite less på att det inte finns något dedikerat forum för konstnärer som gör traditionell konst här i sverige.

Jag håller på att utveckla ett konstforum och skulle bli enormt tacksam om jag kan få lite önskemål om vad en sådan sida bör ha för funktioner. Givetvis har jag egna idéer men det är inte i första hand mig jag gör den för.

En bra första fråga kanske är; är det ett behov av ett community för traditionell konst? Bör man tillåta även digital?

Sista önskan är ett namn, Jag har väntat och konceptat och idégenererat men inte hittat något bra namn till forumet som förhoppningsvis kommer vara the Konstsida/ konstforum för svenska konstnärer. Ett namn på konstforumet efterfrågas!

Om ni är intresserad att vara med i processen eller få uppdateringar hur det går. PM is your friend
Tacksam för alla svar.
Citera
2013-04-08, 21:16
Medlem
Dunderaxel2s avatar
Tror tyvärr att alla som är svenskar och kommit upp i åldern när man är mogen för att ta och ge kritik föredrar engelska sidor, särskilt eftersom att många svenska ser engelska som ett sånt nära språk.

Ifall sverige skulle ha en stor konstsida så skulle det nog inte funka att bara ha traditionell konst, utan den skulle nog behöva ha alla kategorier för att locka besökare.
Citera
2013-04-08, 21:20
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jemtee

En bra första fråga kanske är; är det ett behov av ett community för traditionell konst? Bör man tillåta även digital?

ser inget skäl till att exkludera digital konst så vida du inte tänkte begränsa dig till ett forum för en speciell teknik. Om det är ett allmänt forum för bildkonstnärer bör alla tekniker välkomnas tycker jag.
Citera
2013-04-08, 21:28
Medlem
Att exkludera digital konst nuförtiden är rätt svårt. Det finns massa konstforum för konstnärer, sedan är de indelade i olika kategorier just för att digital konst är stort nuförtiden.
Citera
2013-04-08, 21:41
Medlem
negashs avatar
Vad menar du med traditionell konst?
Citera
2013-04-09, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negash
Vad menar du med traditionell konst?
Penslar, färg, dukar och en psykotisk konstnär så klart.
Citera
2013-04-10, 18:46
Medlem
Ahkey, tack för svaren. Jag kan också se att man inte bör exkludera någon grupp. De som vill vara med ska givetvis få det.

Hur ser ni på låt oss säga, Matilda, 15 år som älskar att rita. Hänger hon också på DeviantArt för att det är störst?

Hur är det, finns det fler liknande DeviantArt?
Har ni några svenska alternativ så posta dem gärna!
Citera
2014-02-12, 19:03
Medlem
Dhailons avatar
BUMP!
Citera
2014-02-14, 19:16
Medlem
b.bjerlings avatar
Ja, lös det.

Intresse finns nog. Och om det inte finns, så bör det skapas!

Måleri & skulptur kanske? Jag tror att det är mer intressant att utesluta fokus på digital konst, installationer och övriga konstformer. Digital konst har ju redan många internationella sidor som fungerar bra. Det kommer vara för svårt att konkurrera med, om du inte verkligen vet vad du gör. Däremot kommer det nog finnas ett flertal fördelar om du fokuserar på svenska konstnärer, inom t ex måleri och skulptur.

Det kan t ex finnas behov av att:
  • skapa nya gemenskaper bland konstnärer;
  • dela kunskap med varandra, om allt som berör verksamheten;
  • studera den svenska samtida, och även framtida, konsten;
  • och kanske till och med bidra till att forma nya konststilar i Sverige (art movement).

Rent allmänt kommer det förmodligen att främja svenska konstlivet över lag. Så jag tror att du bara har att vinna på detta. Dock tror jag inte på att utveckla sidan för att tjäna pengar, utan tänk snarare på samhällsnyttan.

Angående engelska forum så fanns artpapa förut.
Citat:
Ursprungligen postat av email från artpapa
Friends,
with regret we inform you that the forums led by JD Hillberry and Mike Sibley moving to the address www.thedrawingforum.com
Alexei Antonov Followers, please subscribe to www.1art.com. This is the only forum where we will discuss issues of classical painting techniques.
With great regret I announce that artpapa Forum will closed due to technical problems.

Alexei Antonov

Jag skulle kanske kunna vara intresserad av att medverka i processen. Har diverse webb- och reklamkunskaper.

Hur ser det ut just nu? Några nya idéer och funderingar? Är det tänkt att ha sidan som ett klassiskt webbforum á la flashback?

Update om projektet, tack! (:
Senast redigerad av b.bjerling 2014-02-14 kl. 19:20.
Citera
2014-02-15, 02:04
Medlem
Dhailons avatar
Bra tankar b.bjerling!

Jag skulle gärna vilja ha ett enkelt och konkret forum för folk som kanske inte är utbildade konstnärer eller folk som går på kreddiga designskolor etc.

Ett forum där man kan dela med sig av sina målningar och där man kan fråga simpla frågor om vad man bör använda för penslar eller vilken färg som är billigast och mest värd pengarna eller t ex hur man spänner upp en egen duk utan krångla till det..etc etc. Man kanske inte själv ha råd att betala för en atelje t ex men iom forumet så kan man hitta folk som vill dela på en etc.

Ett forum där alla små konstsjälar där ute ska få ut det bästa ur varandra och till slut sitta där en vacker dag och känna att livet inte var så pjåkigt iallafall.

Men vill helst inte inrikta mig till endast traditionell konst utan till alla stilar men utan att låta det bli för hippster, finförnämt eller urbaniserat.

Jag hoppas ni fattar ungefär hur jag vill ha det..jag ställer gärna upp i uppbyggnad etc om jag klarar av det
Citera
2014-02-22, 02:04
Medlem
Dhailons avatar
Nå?!
Citera
2014-02-22, 14:23
Medlem
b.bjerlings avatar
http://www.conceptart.org/forums/
Citera
  • 1