2013-04-11, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbossjonas
Aa fast du räknar som så att lägsta fullbetald enligt kollektivavtalet och sen de 65% tyvär
Enligt han på facket så räknar jag 65% av dom på min firma. Pratat med två st på facket. Båda säger likadant
Citera
2013-04-11, 16:29
Medlem
bigbossjonass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr00lle
Enligt han på facket så räknar jag 65% av dom på min firma. Pratat med två st på facket. Båda säger likadant

Då har dom ingen koll! Jag driver ett företag inom byggbranschen och när jag såg den här tråden blev jag lite orolig så jag ringde våran representant inom facket och fick klarlagt för mig att så va inte fallet(alltså de du menar) lägsta lönen för en vuxenlärling är 72 kr OM du inte jobbar på ackord varje dag men det är de inte så många som gör just nu och efter att läst tråden tror jag inte du gör det heller!
Citera
2013-04-11, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigbossjonas
Då har dom ingen koll! Jag driver ett företag inom byggbranschen och när jag såg den här tråden blev jag lite orolig så jag ringde våran representant inom facket och fick klarlagt för mig att så va inte fallet(alltså de du menar) lägsta lönen för en vuxenlärling är 72 kr OM du inte jobbar på ackord varje dag men det är de inte så många som gör just nu och efter att läst tråden tror jag inte du gör det heller!

Tycker det är lustigt att två personer på byggnads har gett mig fel information då.

Och en väldigt massa andra här på forumet
Citera
2013-04-11, 16:37
Medlem
Och vad är då fördelningstal 0,65 dom första 1600 timmarna?
Citera
2013-04-11, 16:37
Medlem
bigbossjonass avatar
råka posta innan jag har skrivit klart ber om ursäkt för det!

Hade du däremot gått hantverkarskolan alltså byggprogramet är det lag på att du ska börja på 104 kronor! Dom har väldigt krångliga regler men du får nog tyvärr bita i de sura äpplet och fortsätta med skitlönen ett tag till. Du vet de alla lärlingar kostar företaget mycket pengar dom 2-3 första åren och arbetsgivaren tjänar inte en spänn på dom så jag tycker du ska vara tacksam mot din svärfarsa för du får ju faktiskt en utbildning där det kommer finnas jobb resten av livet och lönen ökar ju mer du kan!

tex jag har 2 lärlingar just nu den ena av dom har jobbat i 3 år och den andra i 2 år endå får han som bara jobbat i 2 år lika mycket pengar/timmen som den som jobbat i 3 år för han har utvecklats snabbare och jag och farsan känner att han är värd det!
Skills pay the bills!
Citera
2013-04-11, 17:22
Medlem
Snackade precis med han som är regionschef för byggnads i min region. Och Enligt Svensk lag så är LÄGSTA lönen för en vuxenlärling HELT UTAN utbildning 94,25. Minsta. Går man på snittlönen, som man kan sa han, så är det 107 kronor.
Citera
2013-04-11, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr00lle
Snackade precis med han som är regionschef för byggnads i min region. Och Enligt Svensk lag så är LÄGSTA lönen för en vuxenlärling HELT UTAN utbildning 94,25. Minsta. Går man på snittlönen, som man kan sa han, så är det 107 kronor.
Suck. Kan du hänvisa till den "svenska lag" som reglerar minimilönen för sådant?
Citera
2013-04-11, 18:21
Medlem
Det är Svensk lag , ( om kollektivavtal finns )
Citera
2013-04-11, 18:21
Medlem
Exakt så sa han iallafall
Citera
2013-04-11, 19:59
Medlem
klumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhalla
Då du redan signerat detta så kan du inte kräva in några pengar.
Men för fan, ska inte företaget som han jobbar på ha vett nog att kolla vad det är dom skriver på när dom ansluter sig till ett kollektivavtal? Nu är det väl ganska puckat att inte hålla koll på vad man har rätt till för lön för utfört arbete.. Men det är väl fan lika puckat att skriva på kollektivavtal om man inte är beredd på att faktiskt läsa igenom och följa det.
Citera
2013-04-11, 22:18
Medlem
4thFloors avatar
Ja jävlar vad med bud. En sak är iaf jävligt säker och det är att vi här har förklaringen till varför det är så ini helvete jävla dyrt med hantverkare. Skojar dom eller?? Hur i hela friden har Byggnads fått igenom allt det här?
Citera
2013-04-12, 08:45
Medlem
sakhos avatar
Det är därför jag hatar facket.
Dom hjälper sopskaft som definitivt inte ska ha mer betalt, jag menar....vuxenlärling.
Du lär ju inte spelat dina kort rätt i livet.
Va glad att du har jobb istället, visa framfötterna så ska du nog se att du får bättre betalt.
Tror du företaget vill ha kvar dig om dom känner att du e på tok för överbetald?
En lärling är en lärling.
Förövrigt...160kr tim fullbetald.
Skulle inte gå upp ur sängen om jag tjänade så pissigt på mitt kneg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in