Citat:
Ursprungligen postat av Attjagorkar
Sedan är ju frågan vad stilen ska klassas som.. Fulsnyggt? Hipster? Oldschool? Blade och Comet kör fortfarande oldschool vilket kan associeras till dagens "fulsnyggt". Folk förenklar graffiti mer än den sk. Stockholmsstilen med lättlästa blockbokstäver, och går tillbaka till rötterna av graffiti, vilket bara är intressant. Det härliga med det offentliga rummet är just att alla får vara med, gillar du inte deras saker? Tråkigt, är väl det enda jag kan säga.
Stilen borde inte enligt mig klassas som något annat än new school. Att det är en mix med stilar från olika årtal blandat med en del nya idéer går hursomhelst inte att förneka. Det beror på vad i deras graffiti man associerar med vad - att deras stilar skulle kunna hittas i flera moderna målningar gjorda i stilen i fråga? Ja. Det är något som jag tycker är mindre värt att diskutera då stilar alltid har överförts och väckts till liv igen. Det positiva man kan associera gammal 70-talsgraffiti från New York med, när det gäller den "
fulsnygga stilen", är på det sättet dagens utövare agerar pionjärer.
Citat:
Ursprungligen postat av majachokladnos
Som någon skrev, svårt att acceptera nya stilar. Och det krävs en viss talang även för att göra fulsnygga bokstäver
Att acceptera nya stilar är något du automatiskt gör så länge du fortsätter att måla graffiti, d.v.s. såvida du inte vidtar åtgärder mot utvecklingen. Därmed är det ju inte sagt att man måste gilla varenda ny fluga som dyker upp inom graffitikulturen. Just talang är vill jag påstå inte är den främsta egenskapen du bör besitta för att göra just "
fulsnygga bokstäver". Hellre övning kombinerat med fantasi, då du inte behöver ha talang för att följa ett mönster utan övning och fantasi för att bryta det. Vilket i sin tur är något som inte skiljer sig från övrig graffiti.
Citat:
Ursprungligen postat av Kanylballe
Prova!
Anyways kommer väl den här stilen från Tyskland, typ Berlin, har jag rätt för mig?
Delvis rätt. Starka influenser från b.la. Frankrike, Tjeckien och övriga tyska städer som Hamburg och Dortmund o.s.v. har, utan att överdriva, spelat stor roll.
Citat:
Ursprungligen postat av parkråtta
Dags att vakna upp ur din bubbla av pilar och blockletters hörrudu! tror du att de som började måla graffiti på 70-80-talet hade någon mall liknande "Detta är graffiti - såhär SKA man måla för att det ska vara graffiti" (något som du verkar tro finns idag, se det fetstilade). Nej, de målade helt efter vad se själva tyckte och tänkte, något som "fulsnygg-stilen" idag har återupplivat - ett tänk om att bara göra, utan några regler eller mallar.
Pro tip: Trångsynt - slå upp det i en ordlista om ni känner er osäkra.
När man påstår att graffitin och utvecklingen av graffitin från en annan era är samma sak så är man helt enkelt ute och cyklar hur du än vrider och vänder på det, vilket jag nämner tidigare i mitt inlägg.
Viktigt är också att inte blanda ihop när någon gör sig till för att det skall se fult ut och när någon till sin bästa förmåga målar. Att jämföra dagens "
fulsnygga bokstäver" med de från 70-talet i New York kan man göra på ett sätt - de ser likadana ut, påminner om varandra eller har inspirerat några av dagens målare. Med det sagt så bör det vara ganska klart att allt annat, kring just stilen, inte kan jämföras när man talar "fulsnygga bokstäver". Att graffiti utvecklas på samma sätt som det gjorde från början är ju såklart något som är otroligt positivt.
Välkänt borde ju vara att under åren c:a 1992-1996, som starkast, i olika delar av landet användes "
fulsnygga bokstäver" nästan uteslutande. Att de skulle vara något nytt stämmer inte helt. T.ex. att ett målat R hellre bör utstråla efterblivenhet istället för aggressivitet är inne igen.
Missta vore att tro att jag inte finner något nöje i stilen vi pratar om. Det finns mängder av målare som jag tycker är riktigt bra, som utövar stilen i fråga. Några av dem är HORFE, ROY, PEACH, FROST, JEN o.s.v. Jag drar dock gränsen vid stilar som utövas av t.ex. LUSH, p.g.a. personlig smak.