2013-04-06, 22:50
Medlem
racketsmackers avatar
Hej, jag tänkte köpa en pilbåge/armborst nu, och jag undrar om det är lagligt/om man behöver licens för det i tyskland, för jag ska till berlin i veckan och är riktigt sugen på att köpa något sånt, inget jätteavancerat eller så. Har ni något bra tips var man kan köpa det isåfall? Det ska vara i Berlin.
Mvh
Citera
2013-04-06, 23:00
Medlem
"Armborst är idag ett vapen för vilket det krävs licens för att inneha. För att få licens på armborst måste man vara aktiv skytt i en skytteförening som är ansluten till Svenska Armborstunionen. Armborst får dessutom bara användas för målskjutning."

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Armborst
Citera
2013-04-06, 23:06
Medlem
racketsmackers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Zen
"Armborst är idag ett vapen för vilket det krävs licens för att inneha. För att få licens på armborst måste man vara aktiv skytt i en skytteförening som är ansluten till Svenska Armborstunionen. Armborst får dessutom bara användas för målskjutning."

Okej men kan man inte inhandla en sån i tyskland ens? För man behöver ju inte vara helt laglig haha , fast om man skulle försöka inhandla sig en sån, måste man köpa den av någon skum vapenlangare då eller?
Citera
2013-04-06, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av racketsmacker
Okej men kan man inte inhandla en sån i tyskland ens? För man behöver ju inte vara helt laglig haha , fast om man skulle försöka inhandla sig en sån, måste man köpa den av någon skum vapenlangare då eller?

Det går säkert bra att köpa den där. Sen blir det smuggling till Sverige om du tar in den?
Risken är att åka dit för olaga vapeninnehav.

Ska du skjuta för skojs skull så gå med i en förening och skaffa licens ?
Citera
2013-04-07, 00:51
Medlem
Warattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Zen

Då har vi ett problem eftersom jag äger ett Chu Ko Nu och där behövde jag inte vapen licens.
Citera
2013-04-07, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waratte
Då har vi ett problem eftersom jag äger ett Chu Ko Nu och där behövde jag inte vapen licens.

Ok, kollade du med polismyndigheten vad som gällde ?
Jag vet ej skillnaden mellan ett (antikt?) Chi Ko Ny och ett armborst.
Citera
2013-07-27, 11:25
Medlem
Beställde ett från Tyskland för ett par år sen, , gick hur bra som helst! Levelerades till dörren och betalningen var cod tom! Någon som vet nåt fall där någon åkt dit för innehav utan licens? Straff påföljd osv?
Citera
2013-07-27, 15:47
Medlem
det är väl bara de lite kraftigare armborsten som är licensbelagda?

för lite prickskytte på verandan finns det grejer att köpa
Citera
2013-07-27, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
det är väl bara de lite kraftigare armborsten som är licensbelagda?

för lite prickskytte på verandan finns det grejer att köpa
Den jag köpte var en Horton 175 pounds båge!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in