2013-04-06, 20:56
Medlem
Hejsan. Motorn håller på att haverera på min bil jag köpte begagnad i höstas.
Har bestämmt mig för att begå försäkringsbedrägeri eftersom reparationskostnaderna uppgår till nästan det pris som jag betalade för bilen.
Jag har helförsäkring och har haft från första början jag köpte bilen.
Hur ska man iscensätta en olycka för att det ska vara trovärdigt och hur hade ni gjort?
Bilens värde är ~30k så reparationskostnaderna måste överstiga den summan.

Har funderat på att köra in höger framsida i ett berg i ganska låg hastighet. En otrafikerad grusväg så jag kan göra det ostört. Motorhuv , främre kofångare, grill, höger framlampa, höger framskärm och höger framdörr lär bli så demolerade att dom måste ersättas. Förhoppningsvis bakdörren och kanske bakre kofångare också. Tror ni att det räcker?

Har även fått tips om att slå sönder den och anmäla för skadegörelse. Men det känns sådär då jag måste(?) göra det på vår parkering. och sen slå sönder den onödigt mycket för att det ska komma upp i kostnad?

Köra den till någon förort i en storstad. Vilket känns sådär om jag ska behöva förklara varför den står där då jag har ca 8mil till närmsta stad och utsatta området...

Första alternativet känns rimligast men jag undrar om ni har några andra tips att dela med er av!?
Citera
2013-04-06, 21:00
Medlem
Europapalls avatar
Vad är det för bil?
Citera
2013-04-06, 21:01
Medlem
gulaLejonets avatar
sänk den i en sjö?
Citera
2013-04-06, 21:03
Medlem
Göm bilen i ett garage hos någon du litar på.
Anmäl bilen stulen, få försäkringspengarna efter en månad när bolaget köpt din bil.
Välj själv när du vill köra ut bilen i skogen och ta bort skyltarna för att försvåra ännu mera.
Citera
2013-04-06, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europapall
Vad är det för bil?
Svara inte på detta iaf..
Citera
2013-04-06, 21:14
Moderator
Det är ju inget svårt alls. Men är du så jävla puckad att du vill göra det men inte inte klarar av att räkna ut det själv så ska du ju givetvis inte han nån hjälp med det.
Jag hoppas givetvis att du kommer till insikt och inte gör det, för det drabbar ju både dig och alla andra bilägare i längden. Skulle du trots allt med din begränsade tankeförmåga genomföra det hoppas jag ju för allt i världen att nån anmäler dig för bedrägeri så du får ett rättmätigt straff.
Citera
2013-04-06, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulaLejonet
sänk den i en sjö?

Citat:
Ursprungligen postat av dowhatisay
Göm bilen i ett garage hos någon du litar på.
Anmäl bilen stulen, få försäkringspengarna efter en månad när bolaget köpt din bil.
Välj själv när du vill köra ut bilen i skogen och ta bort skyltarna för att försvåra ännu mera.

Det känns som att det är lite för "avancerat" för mig.
Skulle jag tvingas förklara för försäkringsgubben face to face vad som "hänt" så skulle jag aldrig kunna hålla masken.

Men däremot om man sätter den i ett berg tex så talar ju skadorna sitt tydliga språk.

Det med att anmäla den stulen. Känns som att man inte kommer kunna slappna av även fast man fått löst in den.
Citera
2013-04-06, 21:27
Medlem
toby79s avatar
Hur ska du sätta den i ett berg utan att riskera ditt eget liv?
Det låter bara bra puckat.

Lär dig meka så kan du laga eländet själv istället. Förhoppningsvis lär du dig något av det på kuppen också.
Citera
2013-04-06, 21:36
Medlem
zepofans avatar
Kom också ihåg att du aldrig någonsin har rätt att yppa något som helst angående "dyra försäkringar".
Citera
2013-04-06, 21:59
Bannlyst
Självklart kommer du få förklara det hela för en försäkringsgubbe. Ni åker till platsen där olyckan inträffade och så får du visa och peka och förklara hur det gick till.

Jag tror du överskattar vinsten lite i det här. Du kommer inte få 30 papp i en bunt med en gummisnodd runt på eftermiddagen den dagen du kvaddat den om du tror detta.

Du kommer troligen få väldigt mycket dyrare försäkring på kommande bilar. Och nej, du kan inte bara byta försäkringsbolag om du tror detta.

Kolla upp din självrisk, dom brukar kunna bli rätt höga. Exempelvis :

Självrisk trafikförsäkring: 1000- ???
Självrisk helförsäkring: Jag har 3 000 eller 5 000:-
Är du under 25 och har länsförsäkringars ungdomsgrej ? Då kan du lägga till 1 000:- eller vad det är.

Din bil lär med största säkerhet inte bli värderad till vad du anser rimligt. Ta hälften någonstans. Dom drar i princip av 1000-lappar för trasiga jävla glödlampor om dom hittar någon.

Lägger du ihop alla kostnader mm kommer du inte ha tjänat många kronor på att utföra detta bedrägeri. Skulle du till råga på allt bli påkommen; exempelvis genom denna tråd ? Någon som ser dig? Väntar straff som absolut inte är värda att ta för småpengar. Du lär i alla fall vara skuldsatt resten av ditt liv. Inte så kul att inte kunna äga något

För pengarna som enbart självriskerna blir på kan du väl köpa en motor och betala någon epa entusiast att byta åt dig ?

Edit: För självriskerna borde du väl kunna renovera din motor ?! Byta lite lager och skit finns det säkert en och en annan fordonselev som kan göra som projektarbete för 5 000:-.
Senast redigerad av banangodis 2013-04-06 kl. 22:01.
Citera
2013-04-06, 22:05
Medlem
Har en bil. Tänker inte nämna märke men det är en 01. Blev prejad lite lätt av en bil som skulle göra en vänstersväng men ångrade sig och bredsidade mig samtidigt som jag gjorde en högersväng (kom bakifrån). Var givetvis inte mitt fel.

Fick 1 lien repa på framspoilern. 1 buckla och en liten repa på framskärmen. 1 litet jack på fälgen fram. Repa på listen till framdörren och handtaget. Repa på listen på bakdörren och en liten repa på bakskärmen. Har haft bekanta som kollat på bilen och bara sett bucklan men inte hittat något mer.

Försäkringsbolaget bedömde om att ska dom fixa skadorna går det på 27000. Det spelar iofs ingen roll hur stora skadorna är men du får iaf en aning om hur mycket du måste förstöra för att det ska överstiga värdet på din bil.

Framspoiler, framskärm, fälg, list och handtag tillframdörr, list till bakdörr och bakskärm = 27000 på mitt försäkringsbolag.

Var inte rädd för att kämpa för att få upp värdet på din bil. När jag krockade med min förra bil (bilen jag krockade med körde ut framför mig på 90 väg) så skambjöd dom 30000. Sa att jag inte accepterade det och killen svarade att bilen inte var värd mer men att en skiljenämnd (eller vad det nu heter) skulle avgöra värdet på bilen. Sa att jag accepterar ändå inte erat skambud. Två dagar senare ringde dom upp och gav mig 45000.

Avslutar mitt inlägg med att jag föraktar mäniskor som dig. Tack för att min försäkringspremie är så pass hög som den är.

Varför försöker jag då hjälpa dig? Antingen beror det på att jag är sjuk i huvet eller så beror det alkoholen jag druckit? Kanske är det en så enkel lösning som att jag posthorar med mitt nya konto?
Citera
2013-04-06, 22:36
Medlem
ViTolis avatar
motorn håller på och haverera? hur? förklara lite mer noggrant?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in