2005-05-23, 20:41
Medlem
ankdams avatar
I en nylig skrift som jag fick tag på (toxicitet ur ett kemiskt perspektiv, något i den stilen) så varnades det för att bensin till min överraskning, fick innehålla upp till 5% bensen.
Nu blev jag intresserad här, då bensen pga. sin giftighet är i princip omöjligt att få tag på, men någon som vet ett sätt att rena detta från bensin?
Bensen är ju nitrerbart, men heptan vet jag inte hur det är med, så man skulle kunna nitrera bensinen och få ut nitrobensenen (vilket egentligen är varan som är spännande, du kan senare använda det vid synteser till tex. anilin).
Citera
2005-05-23, 22:17
Medlem
Om det nu är 5% bensen i svensk bensin (vilket jag visserligen tvivlar på) så skulle jag sulfonera och separera istället. Dels är det lättare att få bort sulfongruppen (tillsätt bara vatten), dels är nitreringsreagensen MYCKET otrevliga att hantera. Utbytet borde dock bli ungefär det samma, oavsett om man väljer nitrering eller sulfonering, det blir i alla fall ingen reaktion på alkanerna.
Fast om det är anilin man vill åt så är det väl lika bra att separera mha nitrering.
Frågan är väl bara vad man kan göra av aninlin. För att använda det så behöver man reagens som är svårare att få tag på än själva anilinet (som faktiskt bara kostar kring 300 kr/kg).
Citera
2005-05-23, 22:20
Medlem
Jomazis avatar
Med det stora antalet isomerer av ett enormt antal olika kolväten så skulle jag tro att det blir jävligt svårt. I princip ogenomförbart för en privatperson.

Pröva att bryta ned någon bensoat under värme istället, ex
NaCOOC6H5+NaOH--värme--->Na2CO3+C6H6.

Jag ska försöka plocka fram hela syntesen om jag hittar den.....
Citera
2005-05-23, 22:33
Medlem
ankdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xml-ecd
Om det nu är 5% bensen i svensk bensin (vilket jag visserligen tvivlar på) så skulle jag sulfonera och separera istället. Dels är det lättare att få bort sulfongruppen (tillsätt bara vatten), dels är nitreringsreagensen MYCKET otrevliga att hantera. Utbytet borde dock bli ungefär det samma, oavsett om man väljer nitrering eller sulfonering, det blir i alla fall ingen reaktion på alkanerna.
Fast om det är anilin man vill åt så är det väl lika bra att separera mha nitrering.
Frågan är väl bara vad man kan göra av aninlin. För att använda det så behöver man reagens som är svårare att få tag på än själva anilinet (som faktiskt bara kostar kring 300 kr/kg).

Köpa anilin? Vart då? har inte sett var de kränger det.

Och Jomazi: Jag skulle vara mycket tacksam om du grävde fram den där bensensyntesen...
Citera
2005-05-23, 22:49
Medlem
Är bensen verkligen så giftigt om man bara utsätts för det under korta stunder vid något enstaka tillfälle? Innan man insåg hur giftigt det var så badade väl folk praktiskt taget i det, inom vissa industrier?
Citera
2005-05-23, 23:05
Medlem
Jomazis avatar
Det är mer cancerframkallande än akut giftigt, så det tog ett tag innan man insåg att det inte var direkt munvatten.

Nitrobensenerna är förresten VÄLDIGT giftiga, blockerar cellandningen precis som cyanid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in