2013-04-05, 20:33
Medlem
Rubriken säger det mesta.
Är användningen av applikationer som bidrar till att hemsidors inkomst försämras olagliga att använda? Känns som om de vore det. Vilken lag skulle det i.s.f. ligga under?
Citera
2013-04-05, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HamsterHjul
Är användningen av applikationer som bidrar till att hemsidors inkomst försämras olagliga att använda? Känns som om de vore det. Vilken lag skulle det i.s.f. ligga under?

Vadå "känns som om de vore det" ?
Så om du blundar med bägge ögonen och inte tittar på reklamen som de trycker i ditt ansikte så ska du kunna bli åtalad?

Du laddar ju själv ner vad du vill till din dator. Vill du inte ladda ner vissa delar av en hemsida så är det upp till dig. Ingen som kan tvinga dig att du måste se allt:P
Citera
2013-04-05, 20:42
Medlem
grimars avatar
Citat:
Det finns hemsidor som genererar pengar genom produkterna de saluför och jag föredrar hellre inkomst därifrån än att man slänger en massa skit i ansiktet på sina besökare.
Är själv en varm anhängare av Ad-block..
Citera
2013-04-05, 20:45
Medlem
grimars avatar
Nu, TS, är det din tur att förklara varför du tycker det 'verkar' vara olagligt för besökaren att blockera delar av en sida.
Citera
2013-04-05, 21:17
Medlem
psyDucks avatar
Citat:

Givetvis är det inte olagligt, lika lite som det är olagligt att byta kanal eller stänga av tvn när det blir reklam. Att du ens tror att det kanske skulle kunna vara olagligt är förbluffande.
Citera
2013-04-05, 21:44
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ad-block kan närmast liknas som en webbläsarversion-analogi av "ingen reklam tack"-skylten att sätta på sin dörr och nix-registret för telefoner.

Ad-block innehåller inget olagligt material. Vad den däremot gör är att filtrera webbsidors innehåll så du slipper se reklamen. Detta filter är inte heller olagligt. Varken existensen eller användandet av den.

Att den som står bakom hemsidorna får en försämrad inkomst, det får de även om ingen klickar på annonserna. Ska det bli olagligt också? Måste vi alltid trycka på en annons så att hemsidans ägare får lite pengar? Ad-block kan ses som ett sabotage av hur vissa hemsidor vill försörja sig, om man hårddrar det och felvinklar saker. Men det är absolut inget olagligt i det. Att hacka hemsidan och ta bort annonsen är brottsligt, det är dataintrång. Att använda ett filter på sin egna dator så man slipper se annonser är fullt lagligt. Det är ägaren av hemsidans problem att reklamintäckten minskar.
Citera
2013-04-05, 23:19
Medlem
sigurts avatar
Kan en hemsida avgöra hur många av besökarna som använder sig av adblock eller liknande?

Jag tänker tex stora hemsidor såsom Aftonbladet.

När det kommer annonsörer till dom så säger Jan Helin "Ja vi är då Sveriges största sajt med X antal hundra tusen unika besökare i veckan"

Men om då 99% skulle använda adblock blir det ju inte så många som ser reklamen. Finns det något sätt för reklammakarna att se HUR många som faktiskt inte blockerar reklamen via adbock etc?
Citera
2013-04-05, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Kan en hemsida avgöra hur många av besökarna som använder sig av adblock eller liknande?

När det kommer annonsörer till dom så säger Jan Helin "Ja vi är då Sveriges största sajt med X antal hundra tusen unika besökare i veckan"

Men om då 99% skulle använda adblock blir det ju inte så många som ser reklamen. Finns det något sätt för reklammakarna att se HUR många som faktiskt inte blockerar reklamen via adbock etc?
Ja, webbsidan kan se om du använder adblock. De ser nämligen att javascripten på sajten inte har kunnat köras. Om du går in på t ex http://www.sweclockers.com/ med adblock på så står det högst upp på sajten ett meddelande om att du blockerar reklam. Sedan om de väljer att visa den statistiken för annonsörerna vet jag inte.
TS: Det är inte olagligt att använda adblock.
Citera
2013-04-05, 23:33
Medlem
psyDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt

Ja det gör det.

Sidan som du besöker har möjlighet att se detta, även om de flesta sidor i dag antagligen inte gör det. Annonsörerna däremot tror jag däremot inte har någon möjlighet att på egen hand kontrollera detta.

På några enstaka websidor har jag fått upp ett medelande som säger att de märker att jag använder adblock och att det typ vore väldigt snällt av mig om jag inte gjorde det.
Citera
2013-04-05, 23:40
Medlem
tveksamt :P
Senast redigerad av Floz 2013-04-06 kl. 00:03.
Citera
2013-04-06, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grimar
Nu, TS, är det din tur att förklara varför du tycker det 'verkar' vara olagligt för besökaren att blockera delar av en sida.
Med tanke på att Adblock faktiskt ändrar koden som var menad att köras på annat vis och då direkt bidrar till en hemsidas ekonomiska förlust.
Citera
2013-04-06, 07:37
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Med tanke på att Adblock faktiskt ändrar koden som var menad att köras på annat vis och då direkt bidrar till en hemsidas ekonomiska förlust.
Förändringen är bara lokal, på din egna dator. Det är inte någon form av ekonomisk brottslighet att inte se reklam. Det är inte heller datorintrång att inte köra alla javascript. Alla webbäsare har idag möjligheten att stänga av javascript, adblock är att den bara stänger av utvalda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in