2013-04-05, 11:07
Medlem
TilleyHats avatar
Jag testar Ubuntu (prova på) och jag tycks inte kunna installera några adnra program förutom de som redan är förinstallerade. Måste jag installera Ubuntu "på riktigt" för att kunna ladda ner andra program och få en shortcut till dessa på skrivbordet?
2013-04-05, 11:16
Medlem
BigFatCones avatar
Du installerade från Windows?

Hur som helst så ska det finnas ett program som heter något i stil med "Software Center for Ubuntu" eller nånting liknande. Den kan heta Programvarucentral för Ubuntu på svenska. Där hittar du all mjukvara som finns tillgänglig i dom så kallade förråd (repositories på engelska) som ditt system har tillgång till. Du kan vid behov lägga till andra repos.
2013-04-05, 11:34
Medlem
Antingen så installerar du program genom att öppna Software-center och leda reda på det program du vill ha och sedan klicka på install. Eller så öppna du synaptic och söker efter det på program du vill ha och väjer sedan install. Du kan också öppna terminalen och skriva sudo apt-get install "ditt program" och sedan klicka enter.

Personligen så tycker jag det är snabbast att öppna terminalen och köra sudo apt-get install. Men dom andra två alternativen kanske upplevs som lite enklare eftersom att du då får använda grafiska program. Och många är inte van att hålla på skriva saker i terminalen.
2013-04-05, 11:35
Medlem
Om du bara kör från CD:n... ja, du måste installera ordentligt. Vill du testa det på riktigt utan att blåsa din maskin helt och hållet så installera det som en virituell maskin genom att ladda ner virtualbox.

Ubuntu Software Centre är en ikon i menyraden där du kan ladda ner massor av programvara - glöm inte ställa in att du vill kunna använda även Universe).

För program som inte är listade i software centre kan man oftast lägga till repot genom en liten textsnutt du kör i terminalen (enklast). Spotify kan man få in på det viset exempelvis.

Annars står det på respektive sida för programmen hur du ska gå till väga för att installera. Ibland kör man via terminalen, ibland genom en deb-fil, och ibland genom att lägga till repot i software-centre.

Så testa på, och kolla in Nixie Pixels Ubuntu-guide på Youtube
2013-04-05, 12:06
Medlem
TilleyHats avatar
OK, tack för alla tips!
2013-04-05, 12:44
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd felplacerad och inga detaljer om något Windows.

TS hänvisas till den berörda forumet där man diskuterar om bl.a Ubuntu -> https://www.flashback.org/f186

//Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in