Citat:
Ursprungligen postat av MittLivSomHora
Jag har enskild firma och vill ta ett bostadslån på runt en miljon. Men hur mycket bör jag pynta in på skattekontot för att det ska se tillräckligt bra ut lönemässigt för mig att kunna ta ett sådant lån? Är det ens möjligt att ta lån som egen företagare med enskild firma?
Kontantinsats på 15% är inga problem. Hur många månader bakåt i tiden vill de se att jag haft bra rullans på inkomsterna för att de ska känna sig trygga med att låna ut?
Några andra sätt att få mig att se bra ut? Hur mycket på sparkonto? Är AB bättre eller onödigt? Enda syftet med mitt företag är att få en vit inkomst till att kunna ta lån till bostad. Att jag sköter bokföringen är en självklarhet.
Helt ärligt...? Vet du vad du gör?
När jag hade enskild firma (EF) så fick man göra en preliminär deklaration, den låg som underlag för hur mycket som skulle in på skattekontot varje månad. Dvs man betalade in ett förutbestämt belopp på skattekontot. Skiljde det väsentligt vid "bokslutet" så fick man reglera skattekontot mot verkligheten.
Hoppas du kan ekonomi eller har en "riktig" bokföringsbyrå, annars kan du hamna där jag hamnade, personlig konkurs
EF är nog inte den smartaste bolagsformen sedan revisorskravet togs bort för AB. Viss, det kostar mera, men enklare då skatt och avgifter baseras på löpande uttag. Dessutom kan du plocka ut aktieutdelning som beskattas förmånligare, har jag för mig.
//BB