2013-04-04, 21:47
Medlem
Alfrids avatar
Jag vet att det finns sativadominerade sorter och indicadominerande sorter. Men hur mycket är mentalt och hur mycket skiljer det egentligen mellan olika sorter? Jag har själv ganska liten erfarenhet. Jag har köpt ett par olika sorter i Christiania, men vad jag märker främst är att det är olika styrkor. Dvs att man behöver olika mängd för att uppnå en viss nivå, men jag har inte direkt märkt så mycket olika effekter.
Citera
2013-04-04, 21:55
Medlem
Richard-Feynmans avatar
Som du säger är den mest påtagliga skillnaden om det är sativa eller indica. Sedan kan olika sorter ha varierade egenskaper när det gäller smak, lukt, ruslängd och så vidare.
Senast redigerad av Richard-Feynman 2013-04-04 kl. 22:00.
Citera
2013-04-05, 01:22
Medlem
Allbodiess avatar
Hej, Alfrid!

Jag skulle föreslå att du vände dig till https://www.flashback.org/t1866980 för dina frågor.

Dina frågor har med all säkerhet ställts förut, och det är bara att söka.

Trevlig kväll!
Citera
2013-04-05, 08:05
Medlem
Mr.Nutts avatar
De gånger jag har hafft riktigt bra gräs tycker jag det har varit skillnad på olika strains. Dels har du ju det uppenbara indica/sativa och styrka, men jag tycker ruset kan skillja sig en hel del även utöver de här mer uppenbara punkterna. Jag har till exempel märkt att vissa sativor har triggat starkare hungerkännslor än andra även om jag nog skulle gissa att de har varit ungefär lika starka. Sen tycker jag vissa strains har gett mig ett mer subtilt rus än andra utan att nödvändigtvis ha varit svagare för det. Jag skulle kunna mala på hur länge som hellst om sådana här små skillnader som inte nödväntigtvis beror på potens och som går utöver sativa/indica, men ja, det finns andra skillnader som i alla fall är klart märkbara när det rör sig om välodlat gräs.

EDIT: Givetvis gäller detsamma för olika sorters hash
Citera
2013-04-05, 20:16
Medlem
Puffes avatar
Finns stor skillnad mellan olika strains.
Kan lista vad jag röker det här året och olika effekter nedanför
(finns även skillnader på samma sorts gräs om du fått
indicadominerad eller sativadominerad skunk exempelvis).

Jag har fyra olika sorter att berusa mig på i år...

Northern Light, den jag röker är sativadominerad och
effekten kan jämföras med standardhash med skillnaden
att effekten håller lite längre.

Snow White, Indicadominerad effekten är ordentligt
sofflås i stil med svart afghan dvs du blir rejält slö och
avslappnad...tvspels-röka.

Chrystal, Indica/Sativa balanserad effekten är som en
stege/rulltrappa du tror att du kommit till toppen men
blir överaskad då "högheten" smyger sig uppåt under en
lång tid.

Papaya, Indica gör dig slö som satan och talproblem.

Att säga att olika sorter endast gör att du behöver röka olika
mycket för samma effekt är lite konstigt.
Jag menar att oavsett hur mycket "standardhash" jag
röker så blir jag inte mer hög för det.
Citera
2013-04-05, 23:27
Medlem
Strains skiljer sig åt utav bara fan. Sativalutande strains är ett mer fysiskt funktionellt rus, där man pallar göra saker och röra på sig, däremot blir ens tankegångar ganska fuckade så saker lätt blir mycket svårare än de är, flabbnojor, etc. Indicadominerade däremot så är man sänkt i kroppen, man pallar inte helt enkelt göra skit, däremot så är ens hjärna mer väloljad än på sativa, detta brukar vara mer åt glo film + munchies-hållet.

Bägge är softa på olika sätt och har sina användningsområden, om man ska softa runt ute på sommaren och skejta eller whatever så är sativa-strains så jävla gött, däremot om man bara ska smälta fast i soffan och glo på nån rulle så är en indica verkligen rätt.

Något som också är soft är 50/50-hybrider som man i princip kan använda till allt, man blir inte couchlockad men man blir heller inte helt "trippy" i huvudet.
Citera
2013-04-07, 00:26
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe

Northern Light, den jag röker är sativadominerad och
effekten kan jämföras med standardhash med skillnaden
att effekten håller lite längre.
Northern light är väl ändå inte sativadominerad? Och att effekten skulle kunna jämföras med standardbraj kan jag verkligen inte hålla med om. Gissar att du har blivit lurad här.

OnT: Har själv funderat mycket på detta tema. Vad ger egentligen starkast intryck på ruset? Strainen, eller set och setting? Har t.ex. alltid haft riktigt euforiska rus på Nepal Temple Balls. Men beror det på sammansättningen av cannabinoider eller snarare på det faktum att jag nästan alltid rökt den i Amsterdam när jag varit där på semester och haft i övrigt underbara dagar?

Helt klart märker jag skillnader mellan olika strains, vilket alltid är intressant att observera. Men set och setting spelar även de en stor roll och jag anser att man ska röka en sort vid 10+ tillfällen för att kunna uttala sig om dess rus generella karaktärsdrag. Sen beror det naturligtvis också på hur skicklig odlaren är.
Citera
2013-04-07, 11:56
Medlem
solo7s avatar
Som Germanofil säger så tar det ett antal gånger innan man kan börja känna igen karaktärsdrag i ruset. Först när man är bekant med cannabisens effekter kan man urskilja nyanserna.
Citera
2013-04-08, 18:47
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Northern light är väl ändå inte sativadominerad? Och att effekten skulle kunna jämföras med standardbraj kan jag verkligen inte hålla med om. Gissar att du har blivit lurad .

Borde kanske klargöra att jag odlar själv och därmed inte
blir lurad .

Men kanske var otydlig så jag gör en ny förklaring.

Av de NL plantor jag fick upp valde jag ut en som var
hade tydliga sativaphenos dvs smala blad och som växte
sig högre än de med rundare blad dvs indicaphenotyper.

NL är inte en helt ren indica men nära inpå och jag valde
ut en med klarare sativadrag som moderplanta.

En strain/sort betyder inte så mycket då det är skillnad även
här redan planta till planta.
Klart att det är skillnad mellan olika sorter men du kan välja
en del ändå inom en och samma sort.
Skillnaden i styrka varierar något mellan olika phenos ocj
odlare som hållt på ett tag väljer de som passar dem bäst dvs
höjd eller den som breder ut sig mest med nya skott som du kan ta sticklingar på oftare
Citera
2013-04-08, 19:05
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Borde kanske klargöra att jag odlar själv och därmed inte
blir lurad .

Men kanske var otydlig så jag gör en ny förklaring.

Ok, tack för klargörandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in