2013-04-04, 16:30
Medlem
Har stött på ett problem med min laptop där den vägrar att starta. Det är en HP ProBook 4530s med Windows 7. När jag försöker får jag meddelandet:
"Det gick inte att starta windows detta kan bero på en nyligen utförd ändring i maskin eller programvaran.

Om windows-filer har skadats eller konfigurerats på fel sätt, kan startreperation hjälpa dig diagnostisera och åtgärda problemet. Om ett strömavbrott inträffade när datorn startades väljer du starta windows normalt.

Valmöjligheter:

Starta startreparation (rekomenderas)
Starta windows normalt

Beskrivning: Åtgärda problem som förhindrar att windows startas."

Om jag trycker på startreparation läser den in filer på cirka 2 sekunder och blir sedan bara svart i nästan en minut och sen kommer login skärmen upp men väldigt inzoomad och jag kan inte skriva in lösen/göra något annat.

Trycker jag på starta normalt startar datorn men efter "Windows startar" skärmen blinkar blue screen upp en väldigt kort stund och jag får sedan meddelandet igen.
Skulle vara oändligt tacksam om någon visste hur man kan fixa det här.
Citera
2013-04-04, 16:47
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Och du har Windowsskivan i?
Citera
2013-04-04, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Och du har Windowsskivan i?
Det är en dator jag fick från skolan och de gav mig ingen windowsskiva. Kan kolla runt i huset om jag hittar en från min stationära dator om man inte behöver en specifik kod?

Letat runt lägenheten nu men inte hittat någonting. Min brorsa kunde få fram Windows 7 på USB om det fungerar på samma sätt?
Senast redigerad av Chifen95 2013-04-04 kl. 17:13.
Citera
2013-04-04, 18:11
Medlem
Jag har ingen aning om vad jag håller på med men har klickat på det mesta jag kan på det lilla jag fortfarande kan se på datorn och hittade alternativ att återställa BIOS till 'factory defaults'. Vad gör det här och skulle det kunna fixa problemet?
Citera
2013-04-04, 23:53
Medlem
Skadat godss avatar
Vad gjorde du innan strulet började?
Har du uppgraderat Avast Free 7 till 8?

Enklaste lösningen är väl Fabriksåterställning/recovery, läs manualen om hur du gör detta. Allt på C: kommer att försvinna/ersättas.
Citera
2013-04-05, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Vad gjorde du innan strulet började?
Har du uppgraderat Avast Free 7 till 8?

Enklaste lösningen är väl Fabriksåterställning/recovery, läs manualen om hur du gör detta. Allt på C: kommer att försvinna/ersättas.
Jag satt och spelade och så helt plötsligt hakade sig datorn och ingenting fungerade, kunde inte trycka ctrl+alt+delete så efter ett tag stängde jag av den genom att hålla in power-knappen.

Jag har inga manualer eller någonting till datorn. Finns det någon walkthrough på internet? Vill inte leta själv då jag inte vet vad jag letar efter och vet hur lätt det är att göra fel och ta sönder datorer.

Avast Free vet jag inte vad det är, så jag har antagligen inte uppgraderat det
Citera
2013-04-05, 12:11
Medlem
ikeross avatar
Ta det med skolan så fixar de problemet.
Citera
2013-04-05, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikeros
Ta det med skolan så fixar de problemet.
Jo, jag tänkte göra det på måndag efter lovet men ville se om det fanns en möjlighet att fixa det hemmifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in