Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-24, 18:15
  #133
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Nej, du skrev att motiven var "rädsla och hämnd." I normalt språkbruk är detta reaktioner på något. Nu vill du moderera med tilläggen "girighet/maktlust"? Blir inte det lite rörigt?

Var det inte så att PNAC ville ha ett "nytt Pearl Harbor" som pretext för en enorm ökning i försvarsbudgeten, militär intervention och destabilisering av sju namngivna stater i Mellanöstern, till att börja med? Och, att den övergripande strategin med målsättning var att bibehålla- och förstärka amerikansk global hegemoni långt in i det 21:a århundradet?

Att i bästa fall så blev medlemmarna i PNAC mycket glada 9/11 eftersom de då i regeringsställning kunde genomföra alla sina våta drömmar om militär global dominans (NeoCons) och sönderbombning av det muslimska Mellanöstern (Sionister)?

Makthunger, ideologi och greed, ja. Rädsla och hämnd, njaä ...

Vad är ett "nytt Pearl Harbor" med tusentals döda amerikaner om inte just en attack från fientligt ställda och med enorma proportioner? Varför ville PNAC så gärna ha det om de nu var så rädda för det?

Lite kluvna?


TR var om 9/11 och påföljande anfallskrig var nödvändigt för USA. Mitt svar är: inte för USA men väl för PNAC, vars medlemmar satt vid makten 2000 - 2008.

Nästa fråga är vilka intressen PNAC representerar. Svar: det militärindustriella etablissemanget (NeoCons) och den amerikansk-isreliska sionismen.

I runda slängar.

Du har uppenbarligen kastat dig in mitt i en diskussion utan att kolla vad som skrivits tidigare - då kan det lätt bli såhär tokigt..
första gången jag nämner rädsla och hämnd i tråden är i inlägg nr 92. Där nämner jag även just maktlystnad...

Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Rädsla. Hämndbegär. Och maktlystnad.


Så nu har du skrivit ännu en meningslös drapa helt i onödan...
Citera
2016-10-24, 18:32
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Du har uppenbarligen kastat dig in mitt i en diskussion utan att kolla vad som skrivits tidigare - då kan det lätt bli såhär tokigt..
första gången jag nämner rädsla och hämnd i tråden är i inlägg nr 92. Där nämner jag även just maktlystnad...




Så nu har du skrivit ännu en meningslös drapa helt i onödan...
Ja, du flummar loss på lite kiosk-psykologi istället för att seriöst bemöta kritiken. Genant.

Var 9/11 och påföljande destabilisering av Mellanöstern, enligt PNAC, nödvändigt för att deras vision av USA's globala hegemoni under det nästkommande 21 århundradet skulle bli verklighet?

Ingen kiosk-Freud nu. Uttalad detaljerad strategi, tack.


Ja eller nej?
Citera
2016-10-24, 19:36
  #135
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Ja, du flummar loss på lite kiosk-psykologi istället för att seriöst bemöta kritiken. Genant.

Var 9/11 och påföljande destabilisering av Mellanöstern, enligt PNAC, nödvändigt för att deras vision av USA's globala hegemoni under det nästkommande 21 århundradet skulle bli verklighet?

Ingen kiosk-Freud nu. Uttalad detaljerad strategi, tack.

Ja eller nej?
Vilken jävla kritik - du gnällde på att jag efterkonstruerade när jag nämnde "makthunger" och du skrev själv ordagrant: Makthunger, ideologi och greed, ja. Rädsla och hämnd, njaä ...

Nu när jag visade att du helt enkelt hade fel och att jag skrev "makthunger" redan i "första" inlägget så kallar du det för att flumma loss på kiosk-psykologi fast du i inlägget innan själv alltså höll med..

Angående din upprepade och redan besvarade fråga om PNAC - Ja det vore nödvändigt, men Nej jag tror fortfarande inte att de låg bakom 9-11 som mer eller mindre initierade den destabilisering du åsyftar.

Alltså hade PNAC en vision som har uppfyllts till stora delar men jag tror inte det var deras förtjänst - i efterhand kan man alltid leta bakåt och hitta passande profetior för i stort sett varje uppkommen situation. Det går till och med att hitta profetiaor som INTE passar men ändå klämma in dem eller förfalska historien om man så önskar - vilket exempelvis skedde vid 9-11 och Baba Vangas och Nostradamus påstådda profetior om wtc-attacken..
__________________
Senast redigerad av SnakePlisssken 2016-10-24 kl. 19:39.
Citera
2016-10-24, 20:19
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vilken jävla kritik - du gnällde på att jag efterkonstruerade när jag nämnde "makthunger" och du skrev själv ordagrant: Makthunger, ideologi och greed, ja. Rädsla och hämnd, njaä ...
Nja, du skrev "rädsla och hämndlystnad" i det inlägg jag citerade. Nu förstår jag att du tydligen även vill inkludera "makthunger och greed" i din motivbild. Är det några fler känslor du vill inkludera här, så är åtminstone det avklarat?


Citat:
Nu när jag visade att du helt enkelt hade fel och att jag skrev "makthunger" redan i "första" inlägget så kallar du det för att flumma loss på kiosk-psykologi fast du i inlägget innan själv alltså höll med..
Det som bekymrar mig lite är hur medlemmarna i PNAC kan ha drivits av "rädsla och hämndlystnad" efter 9/11 när samma PNAC bevisligen ville att något sådant skulle hända innan 9/11.

Drevs de av "maktlystnad och greed" när de kom överens om att ett "nytt Pearl Harbor" vore jättefint eftersom de då skulle få mandat att totalförstöra Mellanöstern, men att de efter 911/Pearl Harbor helt plötsligt genomförde allt det som de tidigare så innerligt längtat efter, nu för att de var "rädda och hämndlystna"?

Vad säger kiosk-Freud om det?


Citat:
Angående din upprepade och redan besvarade fråga om PNAC - Ja det vore nödvändigt, men Nej jag tror fortfarande inte att de låg bakom 9-11 som mer eller mindre initierade den destabilisering du åsyftar.
Men, vi är överens om att det var något liknande 911/Pearl Harbor som de kollektivt suktade efter?


Citat:
Alltså hade PNAC en vision som har uppfyllts till stora delar men jag tror inte det var deras förtjänst - i efterhand kan man alltid leta bakåt och hitta passande profetior för i stort sett varje uppkommen situation. Det går till och med att hitta profetiaor som INTE passar men ändå klämma in dem eller förfalska historien om man så önskar - vilket exempelvis skedde vid 9-11 och Baba Vangas och Nostradamus påstådda profetior om wtc-attacken..
Trams. Det var ingen profetia. Det var ett detaljerat handlingsprogram som iscensattes/genomfördes till punkt och pricka under samma period samma PNAC's medlemmar satt vid makten i Vita huset.


Dumheter.
__________________
Senast redigerad av onopono 2016-10-24 kl. 20:22.
Citera
2016-10-24, 21:22
  #137
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Nja, du skrev "rädsla och hämndlystnad" i det inlägg jag citerade. Nu förstår jag att du tydligen även vill inkludera "makthunger och greed" i din motivbild. Är det några fler känslor du vill inkludera här, så är åtminstone det avklarat?

Nu hänvisar du till inlägg nr 112 - skrivet för fem dagar sedan mitt inne i en diskussion med KlokOchSnygg - exakt den diskussion som jag skrev att du hoppade in mitt i - du missade ursprunget till den diskussionen som var just inlägg nr 92 där jag skrev "Rädsla. Hämndbegär. Och maktlystnad."

Citat:
Trams. Det var ingen profetia. Det var ett detaljerat handlingsprogram som iscensattes/genomfördes till punkt och pricka under samma period samma PNAC's medlemmar satt vid makten i Vita huset.
Dumheter.

Jag skrev att det var en vision, jag förklarade att den tolkats som en profetia - inte att den var en profetia. Du får försöka läsa vad folk skriver innan du hetsar upp dig.
__________________
Senast redigerad av SnakePlisssken 2016-10-24 kl. 21:24.
Citera
2016-10-25, 14:40
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nu hänvisar du till inlägg nr 112 - skrivet för fem dagar sedan mitt inne i en diskussion med KlokOchSnygg - exakt den diskussion som jag skrev att du hoppade in mitt i - du missade ursprunget till den diskussionen som var just inlägg nr 92 där jag skrev "Rädsla. Hämndbegär. Och maktlystnad."



Jag skrev att det var en vision, jag förklarade att den tolkats som en profetia - inte att den var en profetia. Du får försöka läsa vad folk skriver innan du hetsar upp dig.
Om jag återkopplas direkt till TR: håller du med om att PNAC hade uppfattningen att ett "nytt Pearl Harbor" var nödvändigt för ett nytt århundrade av amerikansk global dominans, med början, sju namngivna stater i Mellanöstern?

Dvs, inte nödvändigt för USA, men väl PNAC's vision av ett USA i det 21 århundradet?

Ja eller nej?
Citera
2016-10-25, 15:15
  #139
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Om jag återkopplas direkt till TR: håller du med om att PNAC hade uppfattningen att ett "nytt Pearl Harbor" var nödvändigt för ett nytt århundrade av amerikansk global dominans, med början, sju namngivna stater i Mellanöstern?

Dvs, inte nödvändigt för USA, men väl PNAC's vision av ett USA i det 21 århundradet?

Ja eller nej?

Nej.

I rapporten Rebuilding America’s Defenses talas det om att hålla amerikas fiender i schack, men då är det länderna Iran, Irak, Syrien, Libanon och Nordkorea som nämns.

De 7 länder i Mellanöstern som du far efter kommer troligen från Wesley Clarks tal från år 2001 om att slå ut 7 länder inom 5 år. “We’re going to take out seven countries in 5 years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran
Det lyckades ju dock varken i den ordningen eller inom den tidsperioden, och dessutom ligger flera av länderna inte i mellanöstern...

Dessutom, de säger inte alls att ett nytt "Pearl Harbor" skulle vara nödvändigt - det de skriver är att det skulle göra processen kortare...
Further, the process of transformation, even if it brings revolutionary change, is likely to be a long one, absent some catastrophic and catalyzing event – like a new Pearl Harbor.
Citera
2016-10-25, 22:51
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nej.

I rapporten Rebuilding America’s Defenses talas det om att hålla amerikas fiender i schack, men då är det länderna Iran, Irak, Syrien, Libanon och Nordkorea som nämns.

De 7 länder i Mellanöstern som du far efter kommer troligen från Wesley Clarks tal från år 2001 om att slå ut 7 länder inom 5 år. “We’re going to take out seven countries in 5 years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran
Det lyckades ju dock varken i den ordningen eller inom den tidsperioden, och dessutom ligger flera av länderna inte i mellanöstern...

Dessutom, de säger inte alls att ett nytt "Pearl Harbor" skulle vara nödvändigt - det de skriver är att det skulle göra processen kortare...
Further, the process of transformation, even if it brings revolutionary change, is likely to be a long one, absent some catastrophic and catalyzing event – like a new Pearl Harbor.
Nödvändigt om det skulle ske när de själva sätt vid makten.

Clark var ju knappast förtjust i vad han kallade en 'policy coup' från samma PNAC, att den drogs igång med omedelbar verkan efter Bushs makttillträde.

"Rätt ordning"? Nu driver du lite med oss igen. Vi har:

1. En politisk/ideologisk thinktank, Project for a New American Century - PNAC, som publicerar en strategisk geopolitisk önskelista som handlar om vad som behöver ske om USA ska kvarstå som ensam hegemonisk supermakt i världen.

2. Samma PNAC kommer till makten i samma USA 2000, varpå den kommande händelseutvecklingen i allt väsentligt återspeglar samma önskelista punkt för punkt, även om det inte nådde ända fram i vissa avseenden.

Du ser fortfarande ingen koppling mellan 1 och 2?
Citera
2016-10-25, 23:05
  #141
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Nödvändigt om det skulle ske när de själva sätt vid makten.
Du kan hitta på hur mycket du vill, men så skrev de inte..

Citat:
Clark var ju knappast förtjust i vad han kallade en 'policy coup' från samma PNAC, att den drogs igång med omedelbar verkan efter Bushs makttillträde.

"Rätt ordning"? Nu driver du lite med oss igen. Vi har:

1. En politisk/ideologisk thinktank, Project for a New American Century - PNAC, som publicerar en strategisk geopolitisk önskelista som handlar om vad som behöver ske om USA ska kvarstå som ensam hegemonisk supermakt i världen.

2. Samma PNAC kommer till makten i samma USA 2000, varpå den kommande händelseutvecklingen i allt väsentligt återspeglar samma önskelista punkt för punkt, även om det inte nådde ända fram i vissa avseenden.

Du ser fortfarande ingen koppling mellan 1 och 2?

Rätt ordning på hur länderna anfölls så klart... Det skedde inte i den ordning som Clark sa, det är inte samma länder som i PNACs rapport, de 7 länderna du talade om ligger inte alla i mellanöstern och du hade knappt ett enda rätt i din frågeställning.
Citera
2019-10-11, 10:18
  #142
Medlem
DefenderoftheDarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettnummer
vi vet att att topp politikerna hade haft aghanistan,irak, och senare libya(när libya accepterade andra valuta m.m) m.m i sikte en lång tid före 9/11. 9/11 möjligt-gjorde eller gjorde det lättare för usa att invaderar dem länderna.

kina,ryssland plus dom länder som hade och har nåt till säga om, satt ju och tittade på mer eller mindre, för usa kunde ju bara skylla på 9/11 "vi blev ju attackerade, så ni tycker att vi inte ska "försvara oss" plus leta efter de "skyldiga" ?

fast det verkar inte som att usa eller vanliga arbetarna i usa har fått det mycket bättre/sämre nu, lite upp och ner bara. men tänk er usa utan 9/11. dom hade inte kunnat eller hade haft det otroligt svårt att invadera nåt land överhuvudtaget. på så sättt hade dom förlorat kontrollen över oljan, råvarorna + om man kunde köpa oljan

med andra valuta så skulle usa- affärspartner bajsa på dom vid det här laget = inga mer lån, inga mer "dass papper" mot riktiga varor.

där, tog det stopp för mig NU, tänkte vi kunde diskutera lite om detta. och vara snälla mot varandra, påhopp, kritik undanbedes. fråga inte för mycket, bidra till ämnet om du kan. fattar du ingenting så pm-a mig så svara jag där istället.


Är väll mest avundsjuka idioter på USA som försöker smuttskatsta världens största och mäktigaste land. Också världens största fria land. Det var nödvändigt för dem att gå in då dem försvare Kuiwat som Irak gick in i. Dem avsätte Sadamm Huseinn vilket var bra även för irak och det ger dem en ljusare framtid. men antar att mellanöstern hatar dem för att dem inte är muslimer och är så mäktiga
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback