• 1
  • 2
2013-04-04, 07:35
Medlem
Hej!

Mitt stora intresse här i livet är politik. Jag har funderingar på att börja studera och undrar vilket program som skulle vara lämpligast att plugga för att göra en karriär inom politiken.

Har funderingar på juristlinjen och Politics and Economics programmet. Kan även tänka mig att någon ekonom linje vore bra?

Vill helst jobba på någon ambassad/riksdagen.
Citera
2013-04-04, 07:41
Medlem
Abolishs avatar
Är du engagerad i något politiskt parti? Det behöver du vara för att sitta i riksdagen.

På en ambassad behöver du inte vara politiskt aktiv.

Angående din fråga finns det många svar, men ekonomi, juridik, och statsvetenskap är de vanligaste.
Citera
2013-04-04, 08:13
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish
Är du engagerad i något politiskt parti? Det behöver du vara för att sitta i riksdagen.

Angående din fråga finns det många svar, men ekonomi, juridik, och statsvetenskap är de vanligaste.

Lägg till retorik, kan du inte framföra dina tankar på ett tilltalande sätt slutar du som kaffekokare. Eller förresten, svenska politiker håller så vansinnigt värdelös klass så du klarar dig nog bra med 9 år i grundskolan och ett iq på 75
Citera
2013-04-04, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abolish

Jag är inte aktiv i ett parti just nu, har ingen aning om hur jag ska "starta" det hela. Bor i en liten stad.

aa men juridik och statsvetenskap ingår i politics and economics programmet. Men verkar vara lite ett flummigt program.
Citera
2013-04-04, 08:24
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Didnthappen
Jag är inte aktiv i ett parti just nu, har ingen aning om hur jag ska "starta" det hela. Bor i en liten stad.

aa men juridik och statsvetenskap ingår i politics and economics programmet. Men verkar vara lite ett flummigt program.

Jag vet inte vilket program du pratar om, vilket universitet?

Det bör ändå finnas någon möjlighet för dig att vara engagerad, men det verkar inte riktigt som att du har något parti du vill tillhöra.

Om du vill arbeta på ambassad är den vanligaste vägen nu för tiden genom diplomatprogrammet som du kan läsa om här, https://www.flashback.org/t2064270.
Citera
2013-04-04, 08:28
Medlem
Tror det är svårt att hitta ett "politiker program". Det är ganska stor spridning på vad folk har läst.

Men juridik, ekonomi och statsvetenskap är alla bra. Även internationella relationer är bra att ha läst kan jag tänka mig.

Varför inte börja på någon juridikutbildning och sedan känna om det är rätt? Om inte så kan du byta till något annat.

Börja redan nu engagera dig i något parti. Även om du bor i en småstad ska det inte vara några problem. Finns det ingen socialdemokratisk förening hos er? (byt ut socialdemokraterna mot vad du är intresserad av), starta en då!
Citera
2013-04-04, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmeja101
Tror det är svårt att hitta ett "politiker program". Det är ganska stor spridning på vad folk har läst.

Men juridik, ekonomi och statsvetenskap är alla bra. Även internationella relationer är bra att ha läst kan jag tänka mig.

Varför inte börja på någon juridikutbildning och sedan känna om det är rätt? Om inte så kan du byta till något annat.

Börja redan nu engagera dig i något parti. Även om du bor i en småstad ska det inte vara några problem. Finns det ingen socialdemokratisk förening hos er? (byt ut socialdemokraterna mot vad du är intresserad av), starta en då!

hur går jag till väga för att bli med där då? Känns som att det bara sitter äldre personer i 50+ åldern.
Citera
2013-04-04, 10:26
Medlem
Sumsarrs avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Politices_kandidat är ett bra första steg.
Citera
2013-04-04, 10:30
Medlem
Osakasuns avatar
SU har Politices kandidatprogram i nationalekonomi och statsvetenskap, kolla in den.
Citera
2013-04-04, 10:37
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakasun
SU har Politices kandidatprogram i nationalekonomi och statsvetenskap, kolla in den.

UU har detsamma men UU:s utbildning är topprankad och med utomordentliga praktikmöjligheter, vilket inte gäller för SU.
Citera
2013-04-04, 11:05
Medlem
KonradMorgans avatar
Engagera dig omedelbart i ett parti. Gå in på det lokala partiets kontor och anmäl dig eller åk till en större stad i närheten och gör samma sak. De flesta partier har en oerhört stor brist på engagerade individer så de kommer antagligen att välkomna dig med öppna armar. Delta sedan i allt som de företager sig. Efter lite tid så kommer du bli ombedd att åka med på resor osv.

Jag pratar givetvis om partiernas ungdomsavdelningar nu. Om du lutar åt vänster kan jag rekommendera SSU de är väldigt aktiva och mycket engagerade.

Angående utbildning så är det lite mer diffust. Många politiker har ingen utbildning alls. Men jag rekommenderar nog en Pol.kand eller en juristexamen då båda omfattar sådant som du antagligen kommer att hålle på med som professionell politiker senare i livet.

Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
UU har detsamma men UU:s utbildning är topprankad och med utomordentliga praktikmöjligheter, vilket inte gäller för SU.

Fast då måste han stå ut med Uppsalajuristerna samt deras Barbourjackor och tro mig; det vill han nog inte.
Citera
2013-04-04, 11:11
Medlem
Jag skulle satsat på statsvetenskap samt nationalekonomi och offentlig ekonomi som grund. Sedan är det viktigaste att du engagerar dig i ett parti till 100 % spelar ingen roll vad du läst annars. Det kräver många och låånga dagar och kvällar utan ersättning för att ens vara i närheten av dessa poster. Politiker är inget man utbildar sig till som andra yrken.

Själv sitter jag i fullmäktige och i en nämnd samt känner flertalet riksdagsmän så tycker jag har liite koll på läget...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in