2013-04-03, 11:23
Medlem
Hej

Jag börjar undra om jag håller på att bli galen. Jag är just nu inne i en extremt stressig period (tentor hit och dit) och nu börjar det påverka min sömn. Jag har aldrig mardrömmar men natten till igår drömde jag en riktigt otäck dröm där jag kortfattat var besatt (en kompis kollade mig i ögonen och blev så rädd att hon började gråta av "vad hon såg") och någon skulle göra en andeutdrivning på mig. Vaknade mitt i allt av att jag var helt jävla skakig och frös arslet av mig. Var dessutom svinrädd och kunde inte somna den närmaste timmen.

Nu till det mest otäcka. Igår kväll drack jag en kopp kaffe med en kompis, vilket var dumt av mig då jag har extremt svårt att somna när jag dricker kaffe efter 18 ca. La mig vid halv 1 och tror nog jag drog mig i sängen fram tills 2 då jag lyckades somna till MEN då vaknar jag plötsligt av att jag hör ett riktigt konstigt ljud. Det lät som en blandning mellan mayday signal (?) och den där signalen som kom när man kopplade upp internet via en kabel till datorn för 10 år sedan. Det lät dessutom högt och tydligt och det lät som det kom från mitt huvud. Nåväl, drar mig i sängen en halvtimme och blir lite rädd för mig själv. Lyckas somna till OCH då kommer samma jävla ljud igen och denna gången vet jag garanterat att det kom från mitt huvud. Hjärtat började slå hårt och snabbt samtidigt som att jag blev otroligt stressad av att jag håller på att bli galen och att jag inte kan somna och jag behöver den jävla sömnen för att kunna plugga. Ligger klarvaken denna gången och tänker att jag snart kommer börja höra röster som pratar med mig och är allmänt nojig. Lyckas på något sätt försöka somna om OCH då vaknar jag en tredje gång av att jag hör ett ljud, denna något ett lågt keybord/piano-liknande ljud. Ljudet kommer från huvudet även denna gången och nu kändes det som att huvudet skulle sprängas också. Vet inte vad som hände sen, låg uppe ett tag men lyckades somna fram tillslut. Jag märkte att alla dessa tre tillfällen inträffade precis när jag skulle somna till helt/somnade till (?)

Vad in i helvete är allt detta? Jag är nojig att det ska hända igen eller att det ska komma andra röster. Jag kan tillägga att jag aldrig har haft några hörselhallucinationer eller några andra hallucinationer för den delen heller. Dessutom jag har aldrig tagit några droger, dricker nästan aldrig alkohol, bla bla bla.

Tack för att ni tar er tid att läsa!
Citera
2013-04-03, 11:27
Medlem
Om jag uppfattar dig rätt så fanns ljuden i ditt huvud och kom inte någon annanstans ifrån. Du verkar ha väldigt intensiva drömmar och isåfall kan man faktiskt vakna upp ifrån drömmen, speciellt när man inte hunnit somna riktigt.

Drömmar kan uppenbarligen handla om vad som helst, även ljud..
Citera
2013-04-03, 11:31
Medlem
Jag har också haft extremt verkliga hörselhallucinationer innan jag ska somna.

Jag blev dock inte rädd, utan började gapskratta istället för att det lät så jävla sjukt och svinhögt Om någon hade sett mig då, så skulle de antagligen tro att jag förlorat förståndet.

Jag tror nog inte att du håller på och blir galen. Stress kan störa sömnen, och vid störd sömn så kan det hända att man hamnar i en "blandning" av sovande och vaket tillstånd, vilket orsakar hallucinationer
Citera
2013-04-03, 16:03
Medlem
Zoms avatar
Psykologi och psykiatri → Psykiska problem

/mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem