2013-04-03, 06:45
Medlem
bunjackens avatar
hej nu hade jag nyss tråkigt och smäckte på en portionssnus märkte då att tobaken fyllde påsen till mellan 60-75% ungefär det var en Phantom blue original påse jag testade.

men antar att det är samma på mer eller mindre alla snussorter att påsen är onödigt stor
nu till frågan varför är påsen betydligt större än vad som krävs för mängden snus den ska ha i sig?

antar att de flesta bara minskade mängden snus i påsarna i och med årskiftet 2011/2012 utan att förminska själva påsen då kommer det intressanta en större påse borde kosta mer att tillverka borde inte företagen vilja spara på onödiga utgifter ?

ja jag vet att det inte påverkar oss snusare så mycket men skulle vara roligt att veta varför bara
Citera
2013-04-03, 07:57
Medlem
Ja det är bara att investera i nya maskiner som tillverkar mindre påsar.
En snusmaskin kostar bara 20 miljoner och håller i 20 år.

Kan inte du göra en investeringsanalys som visar att man sparar in de nya maskinerna på 100 år.
Citera
2013-04-03, 08:18
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerKQ
Ja det är bara att investera i nya maskiner som tillverkar mindre påsar.
En snusmaskin kostar bara 20 miljoner och håller i 20 år.

Kan inte du göra en investeringsanalys som visar att man sparar in de nya maskinerna på 100 år.

det var som fan måste vara dyrt eller möjligen omständigt för tex swedish match att tillverka kronan general grov rape osv med alla dess ingredienser i rätt blandare osv så inte rapesnuset hamnar i grovdosan

antar att de har ett par maskiner åtminstone liner där de tillverkar sitt snus
men sen när makinerna går sönder om 20 år eller när det nu blir kommer de köpa anpassade för snusmängden tror du eller köper de samma storlek igen så det blir samma påsar?

passar inte mindre påsar i maskinen också eller måste de ha den storleken menar du?

nej investeringsanalys osv är inte min starka sida
Citera
2013-04-03, 08:32
Medlem
Storleken på påsarna handlar om bekvämlighet och psykologi. Visst skulle de kunna packa in en normalportion i en mini-påse, men då skulle man få en påse som var stenhård, skavde mot tandköttet, och där du inte skulle få ut någonting av tobaken längst in i påsen.

Psykologiskt skulle folk känna sig lurade om man öppnade upp vad man tror är en normal dosa snus och istället är den fylld med miniprillor som skramlar runt stenhårda.

Visst har tobaksmängden minskat i påsarna - på grund av tobaksskatten och inget annat. Det är därför de ändå har lyckats hålla nere prisökningarna per dosa, samt att de kommit ut med starkare sorter (där mindre dos ger samma effekt).
Senast redigerad av Detvetegudarna 2013-04-03 kl. 08:33. Anledning: glömde det psykologiska
Citera
2013-04-03, 11:37
Medlem
lyrica32s avatar
Som sagt så är det väl skönare med en mjuk snus att stoppa in än en som är stenpackad? Men jag snusar inte så jag vet inte.
Citera
2013-04-03, 21:10
Medlem
Bob'sYerUncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvetegudarna
Visst har tobaksmängden minskat i påsarna - på grund av tobaksskatten och inget annat. Det är därför de ändå har lyckats hålla nere prisökningarna per dosa, samt att de kommit ut med starkare sorter (där mindre dos ger samma effekt).

Nu ska vi definitivt inte försvara tobaksmonopolets (numera swedish match) girighet enbart med att staten är girig. REJÄLÄ prisökningar har följt på prisökningar under de senaste, ja nu ska vi se..kanske 6 åren (nu behöver ingen komma och säga att när denne var en snadi pojk så kostade minsann en dosa stjärnsnus 2 kr) om jag räknar rätt. Jag är inte helt hundra på hur länge det har pågått men ett tag dök ju alla lågprissorter upp på marknaden (LD, Kronan osv...typ 2002 eller nått).
Då kostade lös och portion fortfarande lika mycket dosan.
Först efter det kom man på att det var dags att börja beskatta snusare rejält. Och SM har vid varje skattehöjning även lagt till några öre, nån krona extra när det inte märks så tydligt.

Nej Sverige ut ur EU, sänkt snusskatt och de politiker som motsätter sig det bör giljotineras offentligt. Fann vad jag hoppas på att EU snart rasar samman. Då ska jag bli snusbaron i Finland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in