Citat:
Ursprungligen postat av Snobb3n
Du låter mer som en deprimerad person än schizoid. Som jag ser det oftast är schizoider oftast dem som är något extremt introvert. Någon som alltid lever själv, gör alla saker själv och har ingen lust att ha vänner.
Men jag kan ha fel.
Dessutom det där med smuts och sådant. Det är ju klassisk symptom av OCD.
Sedan det andra om att inte känna känslor är en symptom av depression. Det kallas anhedoni.
Du visar två känslor tydligt för mej vid tillfället. Det är den första som är oro/rädsla och det andra är att du verkar vara ledsen.
Jag tror din analys är riktig. En verklig schizoid är enligt min mening en person, som är helt likgiltig inför mänskliga relationer. Därför känns det tveksamt, om en schizoid skulle kunna ha en flickvän t. ex. Hon skulle om inte annat känna av dennes likgiltighet, och avsluta relationen ganska snart.
Att Ts känner sig obekväm bland folk kan ha andra orsaker; kanske har Ts inte samma intressen som dennes bekanta, eller kanske de inte är på samma nivå begåvningsmässigt o.s.v.
Det har ju under senare år gått inflation i diagnoser, och poppat upp ett stort antal personlighetsstörningar inom psykiatrin. En personlighetsstörning är dock ingen sjukdom, utan mera ett uttryck för en särpräglad personlighet. Verkliga schizoider tror jag är väldigt få, visserligen bara en kvalificerad gissning från min sida, men t. ex. narcissism tror jag är betydligt vanligare.
Jag tror Ts är lite deprimerad, och lider av dålig självkänsla. Medicinering? Nej, det tror jag inte på - möjligen psykologsamtal.