2005-05-23, 07:03
Medlem
Ska ha en diskussion om otrohet ur ett filosofiskt perspektiv mao rätt eller fel? någon som har några bra infallsvinklar? har lite stopp i huvudet för tillfället
Citera
2005-05-23, 11:38
Medlem
skvimpens avatar
beror på hur du menar.. otrohet är i teorin inget problem för mig om det bara handlar om sex och inte känslor, å andra sidan tror jag att de är förknippade. och i praktiken dumpar jag otrogna pojkar!-bara hänt en gång iofs
Citera
2005-05-23, 12:19
Medlem
gör klart för oss vad du menar med otrohet först, i ett filosofiskt eller religionshistoriskt perspektiv är det väl att bryta ett löfte,
kan vara ett lojalitetslöfte, lydnadslöfte osv

i dagligt tal innebär det väl att ha sexuella relationer med mer än en person, även om det inte är några löften inblandade
och parterna är medvetna om vad som sker

för mej betyder ordet "otrohet" att trots ett löfte (underförstått eller uttalat) ha sexuella förbindelser med andra bakom partnerns rygg
Citera
2005-05-23, 13:17
Medlem
mr ems avatar
boktips

finns en bra bok om amnet; "Där gräset är grönare" av Nicolas Jacquemot.
fler infallsvinklar om otrohet kan man nog inte finna i en och samma bok.
jag laste den efter att jag hade hanglat med en annan tjej - hade enorma skuldkanslor. kanns fortfarande som om jag sabbade allt. storsta felet var att jag borjade ljuga om det, ljuga ar aldrig bra. (enligt mig)
Citera
2005-05-23, 13:35
Medlem
Puddys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr em
hade enorma skuldkanslor. kanns fortfarande som om jag sabbade allt. storsta felet var att jag borjade ljuga om det, ljuga ar aldrig bra. (enligt mig)
Det hon inte vet om mår hon inte dåligt av. Så ser jag på det. Mitt samvete plågar mig inte.
Citera
2005-05-23, 18:53
Medlem
occasuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puddy
Det hon inte vet om mår hon inte dåligt av. Så ser jag på det. Mitt samvete plågar mig inte.
Det är egentligen detta som är kärnan i hela diskussionen. Får man inga skuldkänslor, så varför inte? Har man däremot, som jag, ett samvete, så mår man bara dåligt efteråt. It's that simple.
Citera
2005-05-23, 20:22
Medlem
Llanowars avatar
nej men vad faan?? man kan inte rättfärdiga ett omoraliskt handlande med att det är nån jävla astralteoretisk finess bakom.. är man otrogen är man otrogen.. ända gången det är ok är om samhället anser det.. typ i polygama förhållanden osv.. bara det faktum att man disskuterar det tyder på en bristande empati..
Citera
2005-05-24, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
gör klart för oss vad du menar med otrohet först, i ett filosofiskt eller religionshistoriskt perspektiv är det väl att bryta ett löfte,
kan vara ett lojalitetslöfte, lydnadslöfte osv

i dagligt tal innebär det väl att ha sexuella relationer med mer än en person, även om det inte är några löften inblandade
och parterna är medvetna om vad som sker

för mej betyder ordet "otrohet" att trots ett löfte (underförstått eller uttalat) ha sexuella förbindelser med andra bakom partnerns rygg

Har inte fått någon definition av vad det är vi ska disskutera men antar att man ska ge för och mot argument beroende på vilken filosofisk inriktning man pratar om.. blir nog lite pliktetik kan jag tänka mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in