2013-04-02, 17:03
Medlem
Yeahbuddys avatar
Hej!

Nyligen märkte jag att det läckt servoolja i bilen då det började låta förjävligt när jag svängde, problemet var dock lätt åtgärdat genom att byta klämma vid behållaren och allt blev frid och fröjd. Trodde jag.

Igår var det röd dag då jag bestämde mig för att köpa servoolja och Bilia hade stängt (jag har en Volvo S60 -02). Det blev alltså ingen original servoolja så jag for till Biltema och köpte denna http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hydraul--och-transmissionsolja/Styrservoolja-CHF-11S-369870/

Nu kommer vi till problemet. Efter att igår fyllt på behållaren med den gröna servoolja från Biltema tycker jag mig ibland vid kraftiga svängningar känna av ett lätt muller. Vilket jag upplever lite konstigt med tanke på att det är samma typ av "grön olja" i servon. Frågan är vad problemet kan vara? Att jag åkt ett par dagar med en bil utan servoolja, eller att jag blandat Volvo original servoolja med den där från Biltema?

/Orolig grabb
Citera
2013-04-02, 18:10
Medlem
-mollen-s avatar
Du kan ha fått luft i systemet! testa att vrida ratten i bott några gånger åt både höger och vänster.
Citera
2013-04-02, 18:54
Medlem
lillaliljas avatar
Jag tror defintivt inte att det är något fel på biltemas servoolja, utan problemet är någon annan stans. Kan vara luft som är nämnt eller att du fick ner nåt skit i behållaren (inte så troligt).
Citera
2019-08-11, 19:37
Medlem
orvarens avatar
Olika syntetiska servooljor,kan man blanda friskt?
En rödaktig och en ofärgad?
Ett lättare läckage och fyller på en halvdeciliter per 5-10 mil..innan det blir åtgärdat..
Citera
2019-08-11, 19:42
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeahbuddy
Hej!

Nyligen märkte jag att det läckt servoolja i bilen då det började låta förjävligt när jag svängde, problemet var dock lätt åtgärdat genom att byta klämma vid behållaren och allt blev frid och fröjd. Trodde jag.

Igår var det röd dag då jag bestämde mig för att köpa servoolja och Bilia hade stängt (jag har en Volvo S60 -02). Det blev alltså ingen original servoolja så jag for till Biltema och köpte denna http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hydraul--och-transmissionsolja/Styrservoolja-CHF-11S-369870/

Nu kommer vi till problemet. Efter att igår fyllt på behållaren med den gröna servoolja från Biltema tycker jag mig ibland vid kraftiga svängningar känna av ett lätt muller. Vilket jag upplever lite konstigt med tanke på att det är samma typ av "grön olja" i servon. Frågan är vad problemet kan vara? Att jag åkt ett par dagar med en bil utan servoolja, eller att jag blandat Volvo original servoolja med den där från Biltema?

/Orolig grabb
Låta för jevvligt när du svängde, hur länge körde du med det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in