• 1
  • 2
2013-04-02, 16:23
Medlem
VissenBuske1987s avatar
Hej!

Skadar detta "snus" någonting? Den lila dosan ni vet...

Tänkte börja med en sådan ist!

Tack!
Citera
2013-04-02, 18:06
Medlem
Du lär ju inte bli beroende på samma sätt då det är en nikotinfri produkt, sedan vet jag dessvärre inte hur skadligt det må vara i övrigt.
Senast redigerad av winkish 2013-04-02 kl. 18:07. Anledning: Efterbliven meningsuppbyggnad
Citera
2013-04-02, 20:37
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winkish
Du lär ju inte bli beroende på samma sätt då det är en nikotinfri produkt, sedan vet jag dessvärre inte hur skadligt det må vara i övrigt.
Nikotin i sig är inte beroendeframkallande.

Det väl lika skadligt som snus på tandköttet annars är väl havre ganska harmlöst mot kroppen.
Köp Havre fras istället och doppa i lite citron så har du en Onico med "General" smak.
Citera
2013-04-02, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Nikotin i sig är inte beroendeframkallande.

Vad är det då som är beroendeframkallande i tobak?
Citera
2013-04-02, 21:37
Medlem
Me0ws avatar
Såvitt jag vet är det minst lika illa för ditt tandkött och det missfärgar även tänderna.

En kompis berättade att han blev uppläxad av tandläkaren när han stoltserade med att han gått från vanligt snus till onico. Tandläkaren tyckte det var idiotiskt eftersom han fick samma skada men nu utan belöning (nikotinet).

Använd det för att sluta, men vid något tillfälle bör du lägga av med det också. Snusa tuggummin (Extra osv) istället.
Citera
2013-04-03, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Satrage
Vad är det då som är beroendeframkallande i tobak?
Din egen vana. Snusar/ röker du dagligen trivs du ju oftast med det. En rökare blir ju inte mindre sugen på en cigarett för att personen skulle ta en snus.
Mycket är också placebo med nikotinplåtster etc. Alvedon kan vara lugnande för personer om de tror att de får lugnande.

Blir man sugen på pizza sägar man ju inte att man är beroende.
Citera
2013-04-03, 19:18
Medlem
HugSeals avatar
Citat:
Din egen vana. Snusar/ röker du dagligen trivs du ju oftast med det. En rökare blir ju inte mindre sugen på en cigarett för att personen skulle ta en snus.
Mycket är också placebo med nikotinplåtster etc. Alvedon kan vara lugnande för personer om de tror att de får lugnande.

Blir man sugen på pizza sägar man ju inte att man är beroende.

Du har ingen egen erfarenhet av tobak märker jag.
Citera
2013-04-03, 20:16
Medlem
Me0ws avatar
Citat:
En rökare blir ju inte mindre sugen på en cigarett för att personen skulle ta en snus.
... Jo?
Citera
2013-04-04, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugSeal
Du har ingen egen erfarenhet av tobak märker jag.
Det ser jag att du har.
Citat:
Technically, nicotine is not significantly addictive, as nicotine administered alone does not produce significant reinforcing properties.[
http://en.wikipedia.org/wiki/Nicotine
Citat:
Nikotin är inte farligt för kroppen.
Det är heller inte särskilt beroendeframkallande.
Det säger Hans Gilljam, senior professor i Folkhälsovetenskap vid Karolinska Institutet och grundare av Sluta-röka-linjen.
http://www.aftonbladet.se/slutaroka/article14118649.ab

Du kan ju googla själv.

Har snusat några år och gör av med två stockar lössnus i månaden. Har inga problem att ta två prillor någon dag.
Citat:
Ursprungligen postat av Me0w
... Jo?
Varför?
Citera
2013-04-04, 20:16
Medlem
HugSeals avatar
Citat:
Det ser jag att du har.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nicotine

http://www.aftonbladet.se/slutaroka/article14118649.ab

Du kan ju googla själv.

Har snusat några år och gör av med två stockar lössnus i månaden. Har inga problem att ta två prillor någon dag.

Varför?

Jag behöver inte googla när jag kan citera din länk:

"Research shows that by increasing the levels of dopamine within the reward circuits in the brain, nicotine acts as a chemical with intense addictive qualities. In many studies it has been shown to be more addictive than cocaine and heroin."
Citera
2013-04-04, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugSeal
Jag behöver inte googla när jag kan citera din länk:

"Research shows that by increasing the levels of dopamine within the reward circuits in the brain, nicotine acts as a chemical with intense addictive qualities. In many studies it has been shown to be more addictive than cocaine and heroin."
Då kan ju en tjackpundare röka några cigaretter för att spruta ut dopaminer i huvet?
Citera
2013-04-04, 21:59
Medlem
pungulfs avatar
Onico fungerade ganska bra för mig när jag skulle trappa ner på snusandet. Angående hur skadligt det är vet jag faktiskt inte. Tydligen så innehöll det gamla Onico-receptet majsfibrer som bröts ner till socker och skadade tänderna rätt ordentligt, men såvitt jag vet så är det ändrat på nu och ska inte skada mer än vad vanligt snus gör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in