Flashback bygger pepparkakshus!
2013-04-02, 13:54
Medlem
1.1s avatar
Är det farligt att äta skalet från vattenmelon?

Anledning till att jag vill äta skalet är att det är fyllt med citrullin.
Citera
2013-04-02, 14:05
Medlem
ravnats avatar
Jag har då ätit det i alla år utan några som helst komplikationer. Vad medicinvetenskapen säger vettefan dock.
Citera
2013-04-02, 14:15
Medlem
1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ravnat
Jag har då ätit det i alla år utan några som helst komplikationer. Vad medicinvetenskapen säger vettefan dock.

Tvättar du skalet först, eller skär du bort det yttersta skiktet?
Citera
2013-04-02, 14:59
Medlem
PhatPhils avatar
Problem med potensen?
Citera
2013-04-02, 15:14
Medlem
1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhatPhil
Problem med potensen?

De senaste månaderna ja. Dessutom innehåller vattenmelon dubbelt så mycket lykopen än tomater.
Citera
2013-04-02, 20:53
Medlem
Pontrs avatar
Det är inte alls farligt om du tillreder det på rätt sätt, så att du inte kvävs på svårtuggade bitar. Använd rivjärn så kan du ha en näve till varje måltid om så önskas.
Citera
2013-04-02, 23:35
Medlem
Bylines avatar
Jag har något vag minne av att i något kök - kan det vara det mexikanska - så friterar man fingersmala bitar av vattenmelonskal, och det anses vara en delikatess. Själv brukar jag skära bort det grön pga av besprutning, och sedan finstrimla resten av skalet julienne style. Det är jättegott att ha i svala sommarsallader eller i en tillbringare vatten eller att lägga in i pressgurkelag.
Citera
2013-04-06, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
att lägga in i pressgurkelag.
Det finns en hel del recept på inlagd/syltad vattenmelonskal: http://www.cooks.com/rec/search/0,1-0,watermelon_rind_preserves,FF.html
Citera
2022-08-18, 21:58
Medlem
Vattenmelonskal är ju som bekant nyttigt om det är rejält rengjort eller ekologiskt, när jag har vattenmelon hemma så åker skalet alltid ner i blendern till hälsosmoothien varje morgon, men är det någon som vet hur det är med skalet till Galiameloner? Hittar inget på Internet varken med svensk eller engelsk sökning.
Citera
2022-08-19, 22:01
Medlem
carminaburanas avatar
Jag skiter blod när jag äter pumpafröskalen, de skär upp mina tarmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in