Det är inte alls farligt om du tillreder det på rätt sätt, så att du inte kvävs på svårtuggade bitar. Använd rivjärn så kan du ha en näve till varje måltid om så önskas.
Jag har något vag minne av att i något kök - kan det vara det mexikanska - så friterar man fingersmala bitar av vattenmelonskal, och det anses vara en delikatess. Själv brukar jag skära bort det grön pga av besprutning, och sedan finstrimla resten av skalet julienne style. Det är jättegott att ha i svala sommarsallader eller i en tillbringare vatten eller att lägga in i pressgurkelag.
Vattenmelonskal är ju som bekant nyttigt om det är rejält rengjort eller ekologiskt, när jag har vattenmelon hemma så åker skalet alltid ner i blendern till hälsosmoothien varje morgon, men är det någon som vet hur det är med skalet till Galiameloner? Hittar inget på Internet varken med svensk eller engelsk sökning.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!