2020-09-14, 20:55
Medlem
Geomeisters avatar
The Jacksons med låten 2300 Jackson Street: https://www.youtube.com/watch?v=n6dsIUvxgUg

Always home
Citera
2020-10-03, 16:52
Medlem
Rasmus-Pitts avatar
Michael Jackson måste vara en av historiens mest överreklamerade artister någonsin. Ta exempelvis Thriller, en av världens mest sålda plattor. Jag tog mig tid att lyssna på hela detta album ett par gånger under tonåren då jag fortfarande var omogen nog att ännu lyssna på pop även om jag redan då övergått till seriös musik för länge sen (det borde väl vara allmänt känt nu att pop är musikvärldens svar på actionfilm?). Efter varje gång jag hade lyssnat färdigt på plattan så var min första tanke alltid "Vad var det för märkvärdigt med det där då?" Exempelvis är titelspåret bara en plågsamt tråkig låt i min mening.
Citera
2020-10-04, 16:47
Medlem
Geomeisters avatar
For All Time: https://www.youtube.com/watch?v=YsmOItPak1w

Låt som finns att hitta på diverse Thriller som bonusmaterial. Vet inte om den även är släppt på något samlingsalbum eller så. Skulle inte förvåna mig.
Citera
2020-10-04, 17:08
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasmus-Pitt
Michael Jackson måste vara en av historiens mest överreklamerade artister någonsin. Ta exempelvis Thriller, en av världens mest sålda plattor. Jag tog mig tid att lyssna på hela detta album ett par gånger under tonåren då jag fortfarande var omogen nog att ännu lyssna på pop även om jag redan då övergått till seriös musik för länge sen (det borde väl vara allmänt känt nu att pop är musikvärldens svar på actionfilm?). Efter varje gång jag hade lyssnat färdigt på plattan så var min första tanke alltid "Vad var det för märkvärdigt med det där då?" Exempelvis är titelspåret bara en plågsamt tråkig låt i min mening.
Thriller är inte "en av världens mest sålda plattor", Thriller är bokstavligt talat världens mest sålda album. Mycket riktigt är det dock ett överskattat album (dock ett bra sådant, men världens mest sålda album förtjänar Thriller absolut inte att vara), och det är framförallt tre låtar på Thriller som är riktigt bra: Billie Jean, Beat It och Thriller (som från början hette Starlight). Övriga låtar på Thriller är okej, men de tre bästa låtarna på Thriller är knappast det bästa som 80-talet har att erbjuda, så sett. Det släpptes så mycket bra musik på 80-talet (och då menar jag riktigt bra musik), att förklaringen varför Thriller sålt så bra, beror i stor utsträckning på Michael Jackson's dance moves, och att MJ efter att ha möblerat om nyllet med plastikkirurgi, även började se hyfsat bra ut.

Jämför till exempel med Bat Out of Hell, som släpptes av den tondöva tjockislimpan "Meat Loaf", som också är en av världens mest sålda album, och till skillnad från Thriller så är alla låtar på det albumet skrivna av en och samma person (Jim Steinman). Alla låtar är bra på Bat Out of Hell, men Batlåtarna hade kunnat varit mycket bättre om Meat Loaf inte sjöng på det albumet, och någon kompetent sångare fick rocka loss det albumet istället. I alla fall, Meat Loaf var totalt oattraktiv redan då (smällfet), och kunde inte dansa. Ändå ligger Bat Out of Hell på runt 50+ miljoner sålda exemplar (Thriller på 60+, detta är visserligen "claimed sales" och inte "certified units", se mer här). Så skivförsäljning handlar inte enbart om hur bra musiken är, vilket vi kan se idag med alla värdelösa och odugliga Justin Biebers, Lana Del Rays, Miley Cyrus och liknande "sångare" (20-åriga fjortisar), som inte heller är några magiska röster, utan har snarare fått en musikkarriär eftersom de ser bra ut.

Michael Jackson kunde däremot sjunga på riktigt, till skillnad från Meat Loaf. Faktum är att Michael Jackson var mycket tonsäker och ett musikaliskt geni, och han komponerade inte ens sina låtar via piano eller gitarr, utan genom munnen (beatboxade fram låtarna):

AWESOME Michael Jackson | The Mexico Deposition 1993 (Subtitles):
https://www.youtube.com/watch?v=c1uyuSB6Lm4

^^ Som många andra negrer, så hade Michael Jackson helt enkelt rytmen i blodet så att säga. MJ gjorde många bra låtar, och fram till HIStory så släppte han bra musik, därefter blev han skit på Invincible albumet, förmodligen pga för mycket press och stress efter alla pedofilskandaler osv. Michael Jackson's nedgradering började redan märkas på HIStory (det albumet håller inte lika hög kvalitet som hans 80-talsalster). Men under 80-talet så rockade Michael Jackson verkligen loss, och släppte helt klart många bra låtar, det måste man ge honom.
Citera
2020-10-23, 01:21
Medlem
Geomeisters avatar
Intervju med en av Michael Jacksons gamla session-trummisar, John JR Robinson. Skön kille! MJ-nördar lär se denna.

https://www.youtube.com/watch?v=eiwyPyo4-QI
Citera
2022-02-23, 14:58
Medlem
Geomeisters avatar
Vilket tycker du är det bästa av Michael Jacksons fyra album under hans huvudsakliga storhetstid?

Off the Wall?
Thriller?
Bad?
Dangerous?
Citera
2022-02-23, 22:06
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Vilket tycker du är det bästa av Michael Jacksons fyra album under hans huvudsakliga storhetstid?

Off the Wall?
Thriller?
Bad?
Dangerous?
Brukar ofta skifta mellan Thriller och Bad, för båda två är fullträffar som heter duga. Men just nu måste jag nog säga Bad.
Inte ett svagt spår, och jag gillar verkligen den digitala ljudbilden som ger skivan en aggressiv och "snärtig" framtoning. Det sistnämnda skänker dessutom i kombination med Jacksons stämma en stor mängd attityd.
Citera
2022-02-24, 18:02
Medlem
Geomeisters avatar
Kampen fortsätter!

Off the Wall

Don't Stop 'til You Get Enough
Rock with You
Working Day and Night
Get on the Floor
Off the Wall
Girlfriend
She's Out of My Life
I Can't Help It
It's the Falling in Love
Burn This Disco Out

Thriller

Wanna Be Startin' Somethin'
Baby Be Mine
The Girl Is Mine
Thriller
Beat It
Billie Jean
Human Nature
P.Y.T. (Pretty Young Thing)
The Lady in My Life

Bad

Bad
The Way You Make Me Feel
Speed Demon
Liberian Girl
Just Good Friends" (duett med Stevie Wonder)
Another Part of Me
Man in the Mirror
I Just Can’t Stop Loving You" (duett med Siedah Garrett)
Dirty Diana
Smooth Criminal
Leave Me Alone

Dangerous

Jam
Why You Wanna Trip on Me
In the Closet
She Drives Me Wild
Remember the Time
Can't Let Her Get Away
Heal the World
Black or White
Who Is It
Give In to Me
Will You Be There
Keep the Faith
Gone Too Soon
Dangerous
_

TheNarrowMargin lägger en röst på Bad! Vilket album får din röst?
Citera
2022-02-25, 12:01
Medlem
jymdjakets avatar
Ain't No Sunshine från när MJ var 12-13. Försöker man dissa snubbens talang gör man sig fånig.
Citera
2022-03-01, 05:15
Medlem
Geomeisters avatar
Ja, Michael Jackson blev insatt tidigt i branschen och blev professionell under unga år. Pop jämförs alltid mot "mer krävande musik", men att ha allt ljus på sig, dansa rätt, sjunga med timing, lära sig uttrycka orden rätt och annat är inte enkelt det heller. Allt handlar inte bara om att bli duktig på ett instrument.

Michael Jackson föddes 1958 och 1969 släpptes Jackson 5s första album. Elva år och snart ett stort namn. I Sverige verkade The Jackson 5 / The Jacksons aldrig riktigt blir särskilt stora, men de har genom åren sålt mer än många stora band/artister. Givetvis mycket via Michaels (och Janets) senare framgångar. De var dock stjärnor i USA långt innan Off the Wall.

Lite läskigt att Paris Jackson, dottern, redan är 23 år gammal. Snart 24. Ska tydligen släppt egen musik. Är personligen inget större fan av tatueringar, piercingar och dylikt. Utöver det ser tjejen bra ut!
Citera
2023-02-01, 21:17
Medlem
Geomeisters avatar
Smokey Robinson on Seeing Michael Jackson Audition for Motown: https://www.youtube.com/watch?v=8BbU5LlZm4k

Intressant för inbitna fans!
Citera
2023-05-12, 00:54
Medlem
jymdjakets avatar
Jävla geni. Finns det nån annan artist som har så det-här-är-så-enkelt-för-mig-tråkigt när de sjunger melodier att de stånkar fram ljudticks lite på måfå på samma sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in