Citat:
Ursprungligen postat av
Rasmus-Pitt
Michael Jackson måste vara en av historiens mest överreklamerade artister någonsin. Ta exempelvis Thriller, en av världens mest sålda plattor. Jag tog mig tid att lyssna på hela detta album ett par gånger under tonåren då jag fortfarande var omogen nog att ännu lyssna på pop även om jag redan då övergått till seriös musik för länge sen (det borde väl vara allmänt känt nu att pop är musikvärldens svar på actionfilm?). Efter varje gång jag hade lyssnat färdigt på plattan så var min första tanke alltid "Vad var det för märkvärdigt med det där då?" Exempelvis är titelspåret bara en plågsamt tråkig låt i min mening.
Thriller är inte "en av världens mest sålda plattor", Thriller är bokstavligt talat
världens mest sålda album. Mycket riktigt är det dock ett överskattat album (dock ett bra sådant, men världens mest sålda album förtjänar Thriller absolut inte att vara), och det är framförallt tre låtar på Thriller som är riktigt bra: Billie Jean, Beat It och Thriller (som från början hette Starlight). Övriga låtar på Thriller är okej, men de tre bästa låtarna på Thriller är knappast det bästa som 80-talet har att erbjuda, så sett. Det släpptes så mycket bra musik på 80-talet (och då menar jag
riktigt bra musik), att förklaringen varför Thriller sålt så bra, beror i stor utsträckning på Michael Jackson's dance moves, och att MJ efter att ha möblerat om nyllet med plastikkirurgi, även började se hyfsat bra ut.
Jämför till exempel med Bat Out of Hell, som släpptes av den tondöva tjockislimpan "Meat Loaf", som också är en av världens mest sålda album, och till skillnad från Thriller så är alla låtar på det albumet skrivna av en och samma person (Jim Steinman). Alla låtar är bra på Bat Out of Hell, men Batlåtarna hade kunnat varit mycket bättre om Meat Loaf inte sjöng på det albumet, och någon kompetent sångare fick rocka loss det albumet istället. I alla fall, Meat Loaf var totalt oattraktiv redan då (smällfet), och kunde inte dansa. Ändå ligger Bat Out of Hell på runt 50+ miljoner sålda exemplar (Thriller på 60+, detta är visserligen "claimed sales" och inte "certified units", se mer
här). Så skivförsäljning handlar inte enbart om hur bra musiken är, vilket vi kan se idag med alla värdelösa och odugliga Justin Biebers, Lana Del Rays, Miley Cyrus och liknande "sångare" (20-åriga fjortisar), som inte heller är några magiska röster, utan har snarare fått en musikkarriär eftersom de ser bra ut.
Michael Jackson kunde däremot sjunga på riktigt, till skillnad från Meat Loaf. Faktum är att Michael Jackson var mycket tonsäker och ett musikaliskt geni, och han komponerade inte ens sina låtar via piano eller gitarr, utan genom munnen (beatboxade fram låtarna):
AWESOME Michael Jackson | The Mexico Deposition 1993 (Subtitles):
https://www.youtube.com/watch?v=c1uyuSB6Lm4
^^ Som många andra negrer, så hade Michael Jackson helt enkelt rytmen i blodet så att säga. MJ gjorde många bra låtar, och fram till HIStory så släppte han bra musik, därefter blev han skit på Invincible albumet, förmodligen pga för mycket press och stress efter alla pedofilskandaler osv. Michael Jackson's nedgradering började redan märkas på HIStory (det albumet håller inte lika hög kvalitet som hans 80-talsalster). Men under 80-talet så rockade Michael Jackson verkligen loss, och släppte helt klart många bra låtar, det måste man ge honom.