2013-04-02, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streetlights
Jag har försökt samråda med Kronofogden sedan dag 1, det finns inte direkt något dom kan göra för min skull. Dom har en uppgift och det är att driva in pengar snabbast möjligt.

För mig har det varit väldigt jobbigt att ringa dit, då jag skäms och mår dåligt över hur min ekonomi ser ut, av någon anledningen lyckas jag alltid hamna hos en personen som är nästintill elak i telefonen. Men jag kan förstå dom, de får säkerligen ta väldigt mycket skit, och många som hamnat där kanske inte är dom mest pålitliga personerna. Dom som jobbar för Kronofogden gör bara sitt jobb, och jag kan inte säga något om dessa personer. Det är nog inte världens lättaste arbete.
Om du som deras kund riskerar att bli av med jobbet, och i förlängningen få ytterligare skulder, så tycker jag som utomstående deras prioritet borde ligga på långsiktighet. Dvs. hålla dig i arbete så du kan på frivillig basis betala in på skulden, så som du sagt dig gjort redan. Låter som en samling lallande idioter du har att göra med. Jag hoppas det löser sig oavsett vad maffian bestämmer sig för, det tycker jag du är värd efter allt slit.

Får man fråga hur mycket snabbare skulden försvinner om fogden mäter ut lönen?
Citera
2013-04-02, 00:58
Medlem
T_Sands avatar
Citat:
Tack för era tips och råd!

Angående banklån så är det nog inte rätt väg för mig att gå även om det teoretiskt skulle vara möjligt. Jag vill inte förlänga eller höja mina skulder till ockerränta hos någon parasit som livnärar sig på andra människors misär.
Ganska säker på att KF tar ockerränta också. Plus att du får betalningsanmärkningar. Plus att det kan skada ditt rykte på jobbet.

Ta ett lån på 10-15% ränta och betala av det så fort som möjligt. Behåll jobbet. Lev vidare. Sköt ekonomin.
Citera
2013-04-02, 01:11
Medlem
Diablo1118s avatar
Nu är TS redan hos KF och har betalningsanmärkning så ett lån lär inte bli så lätt.

Till TS så är det nog bara att prata med din arbetsgivare och säg som det är. Förklara hur läget ligger och att du gärna ser att det inte sprids på arbetsplatsen. Att du får en utmärning på lönen skiljer sig inte mot hur du haft det den senaste tiden. Du har redan innan lagt de pengarna du kan på att betala av din skuld. Hur stor skuld pratar vi om?
Citera
2013-04-02, 04:57
Bannlyst
Citat:
Ja, tyvärr så vill nu Kronofogden göra en utmätning av min lön. Precis när man börjar komma på fötterna igen, jag har under dom senaste 1.5 åren kämpat för att betala mina skulder.

Prioriteringen av vem som ska få ta del av kakan först kan man ju diskutera, jag valde vänner och familj som hjälpt mig under mina svåra tider. Jag känner att jag måste tacka dessa personer även i denna text, trots att dom aldrig kommer läsa denna tråd. Tack.

Jag vet att många gillar att läsa om själv bakgrunden till skuldberget så här kommer den, ska försöka fatta mig kort-

Jag blev arbetslös och hade det riktigt knappert under en längre tid. Vikt nedgång och depression följde med. Jag sökte jobb efter jobb, men dom flesta lediga tjänsterna var det flera tusen sökande. Tillslut tvingades jag börja låna pengar (banklån och vänner/familj) till både hyra och mat, vilket resulterade i att jag grävde mig ännu djupare ner.

Jag var inte berättiga till soc då mina tidigare inkomster bör ha räckt till. Det gick dessvärre inte att resonera, utan bara kriga vidare hos arbetsförmedligen. Jag fick vrida och vända på varje krona. Räkningarna samlas på hög, det går så långt att jag slutar öppna dom. Alla avbetalningsplaner spricker. Mitt enda hopp är att invänta skolstarten så jag kunde börjar studera och få någon typ av inkomst.

Mitt i terminen så ringer en arbetsgivare och vill erbjuda mig ett jobb, haken var att börja omgående. Lönen var ingen höjdare men jag kunde iaf börja betala av skulder om jag tog det. Under 1-2 månaders tid så jobbar jag och pluggar heltid, men det går inte ihop. Jag tvingas missa lektioner/prov pga av arbete, vilket i sin tur resulterar i att jag kuggar.

Det är nu nästa smäll kommer, CSN vill ha sina pengar omgående. Dom snickrar ihop en avbetalningsplan som är helt omöjlig att få ihop för mig. Jag lyckas betala dom första månaderna, men när höjningen kommer så tar det roliga slut. Skulderna och mitt tidigare fläckfria register fylls upp för varje dag som går. Varje dag under det närmsta året fyllets med ånget om vilka brev som nu ska ligga i min brevlåda.

Det har nu nästan gått ett år, jag har sålt av precis allt jag äger. Jag har mirakalöst lyckats betala större delar av mina skulder. Det få sakerna som finns i mitt hem är gåvor. Dom flesta abonnemang jag tidigare haft är nu avslutade (skönt). Jag har skaffa mig en ny arbetsplats som betalar mycket bättre, även vissa förmåner såsom mobiltelefon. Jag har lyckats sammankoppla min mobil med en gammal pc jag fått för att kunna surfa.

Livet börjar kännas bättre, känns som jag kan börja andast ut. Jag lyckas t.om. gå lite i vikt efter mitt kraftiga ras. På jobbet har vi extremt mycket att göra så jag jobbar över så mycket det går, när löningen kommer så får jag se lite mer pengar efter mitt slit. Jag betalar mina räkningar köper mat för hela månaden och sedan sätter jag in precis allt som var kvar till Kronofogden.

Det är nu breven kommer, nu ska dom göra löneutmätning på mig. Paniken och ångesten får mig att låsa in mig i lägenheten. Jag vet inte vad jag ska ta mig till, jag vet att skammen kommer få mig att säga upp mig och aldrig sätta min fot där igen. Jag klarar inte av det. För att inte avslöja för mycket om mig själv, så kräver mitt jobb städad ekonomi. Detta pga mutbrott och liknande.

Jag vet nu inte vad jag ska ta mig till, jag vet bara att mina fantastiska arbetsplats kommer gå förlorad. Vet inte om jag orkar gå tillbaka till att vara arbetslös igen. Jag mår redan över alla mina betalningsanmärkningar. Jag förstår inte varför dom måste kontakta min arbetsgivare, när jag gör rätt för mig. Det finns inte 1 kr kvar den 26 varje månad. Jag sitter inte och trycker på massa pengar, jag vill bara att denna mardröm ska ta slut.

Alla tips/råd förslag hur jag ska gå vidare tackar jag för. Ursäkta om texten blev väldigt lång men det var en lättnad att få skriva av sig lite, finns ju ingen man kan prata med. Alla lögner man måste dra varje dag och masken om att allt är bra tar på en inombords. Vill ni ställa frågor får ni göra det, men ställ gärna inga frågor som kan få mig outad.

Om du är snabb, ta en 7 smslån och betala kronkalle. Då är ju skulden avvärjd och du har köpt en månads lugn och ro.
Sen gör du upp avbetalningsplan med dom.
Har du bostadsrätt? Finns dom som lånar ut till kronkallekunder.
Lycka till nu!
Citera
2013-04-02, 04:59
Bannlyst
Citat:
Tack för era tips och råd!

Tyvärr sträcker sig hierarkin ganska långt, så det kommer gå via väldigt många personer. Det finns därför väldigt stor risk att detta kommer sprida sig på arbetsplatsen, vilken jag inte kommer kunna hantera. OM jag skulle få behålla mitt arbete så skulle mina möjligheter till att avancera garanterat att gå ner till 0, från att idag vara bland dom främsta.

Angående banklån så är det nog inte rätt väg för mig att gå även om det teoretiskt skulle vara möjligt. Jag vill inte förlänga eller höja mina skulder till ockerränta hos någon parasit som livnärar sig på andra människors misär.

Det finns ett forum som heter fattiga riddare på nätet. Kronkalle har tips och frågelåda där.
Citera
2013-04-02, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrajumala
Det finns ett forum som heter fattiga riddare på nätet. Kronkalle har tips och frågelåda där.

Tack för tipset, ska absolut in och läsas.

Citat:
Om du är snabb, ta en 7 smslån och betala kronkalle. Då är ju skulden avvärjd och du har köpt en månads lugn och ro.
Sen gör du upp avbetalningsplan med dom.
Har du bostadsrätt? Finns dom som lånar ut till kronkallekunder.
Lycka till nu!.

Jag är väldigt skeptisk till att detta skulle lösa mina problem, det skulle snarare förvärra dom.

Citat:
Ursprungligen postat av T_Sand
Ganska säker på att KF tar ockerränta också. Plus att du får betalningsanmärkningar. Plus att det kan skada ditt rykte på jobbet.

Ta ett lån på 10-15% ränta och betala av det så fort som möjligt. Behåll jobbet. Lev vidare. Sköt ekonomin.
Saken är ju att skulden redan ligger hos Kronofogden.

Skulle mina skulder ligga utspridda på diverse bolag så skulle absolut ett banklån vara på sin plats. Men ett banklån kräver säkerhet och oftast ett fläckfritt register, jag saknar båda delarna.
Citera
2013-04-02, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plusmoms
Tack för tipset, ska absolut in och läsas.

Jag är väldigt skeptisk till att detta skulle lösa mina problem, det skulle snarare förvärra dom.

Saken är ju att skulden redan ligger hos Kronofogden.

Skulle mina skulder ligga utspridda på diverse bolag så skulle absolut ett banklån vara på sin plats. Men ett banklån kräver säkerhet och oftast ett fläckfritt register, jag saknar båda delarna.

Du slipper ju kronkalle iaf om du smslånar och betalar kronkalle.
Citera
2013-04-02, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Nu är TS redan hos KF och har betalningsanmärkning så ett lån lär inte bli så lätt.

Till TS så är det nog bara att prata med din arbetsgivare och säg som det är. Förklara hur läget ligger och att du gärna ser att det inte sprids på arbetsplatsen. Att du får en utmärning på lönen skiljer sig inte mot hur du haft det den senaste tiden. Du har redan innan lagt de pengarna du kan på att betala av din skuld. Hur stor skuld pratar vi om?

Hej,
tack för att du tog dig tid att skriva i min tråd. Som du påpekar så kommer mina utgifter inte förändras i det avseendet att jag har några pengar kvar dag efter löning. Som det ser ut idag så pungar jag ut varje krona jag äger.

Det kanske är svårt att förstå, men allt jag äger är min "trovärdighet" och "stolthet". Jag äger inget materiellt eller har några pengar. Kontakar KFM min arbetsgivare så har jag inget kvar. Jag kommer även få dra min livshistoria för en chef jag aldrig träffat, som troligtvis inte bryr sig det minsta. Jag gissar på att jag får städa ur mitt skrivbord.

Tittar man fram 2-3 månaders så kommer min skuld att växa ännu mera hos KFM. Samtliga avbetalningsplaner jag lyckas få ihop kommer att spricka, detta resulterar i att skulderna växer väldigt snabbt. Det jag har att se fram emot är ytterligare avgifter plus betalningsanmärkningar. Detta för att KFM inte tar hänsyn till skulder som inte regleras inom deras "nät".
Citera
2013-04-02, 19:31
Medlem
Citat:
Du slipper ju kronkalle iaf om du smslånar och betalar kronkalle.
Jag kommer troligtvis vara tillbaka hos kronofogden inom dom närmsta två månaderna, hur hade du tänkt att jag ska kunna betala tillbaka?

Säg att jag behöver 7:st smslån, varje lån kostar mig 1000kr i deras avgifter. Lägg till förseningsavgifter på lån. Det blir ca 50kr st. Detta utgör en extra kostnad på 7350kr.

Månaden där på så skickas skulden vidare till inkasso, dessa tar 240kr st, plus 50kr st i förseningsavgifter. 350kr.

Vi är nu uppe i 9380kr i endast avgifter och då räknar jag inte med räntan. Så detta är inte ett alternativ för mig.
Citera
2013-04-02, 19:37
Moderator
v50s avatar
Att ta sms-lån är ren idioti och sätter dig bara längre ner i skiten. Ta och prata med arbetsgivaren / lönekontoret att kronofogden kommer ha en löneutmätning, du är långt ifrån ensam om detta och jobbar du på en hyfsat stor arbetsplats är det inte första gången din arbetsgivare kommer i kontakt med löneutmätningar.
Citera
2013-04-05, 14:55
Medlem
Trist läge verkligen.

Inte för att jag är så kunnig i ämnet direkt men är det inte så att utmätning av lön eller annat görs först när man inte får in pengar av den skuldsatte själv. Dvs om den inte betalar av.

Du skriver ju att du betalar av allt du kan av din lön själv redan som det är. Varför och på vilket sätt behövs då en löneutmätning när du redan själv sköter den s k löneutmätningen???

Ring och säg detta till KFM. Du samarbetar ju och betalar av skulden. Jag menar om du har en normal hygglig lön och normala levnadskostnader så borde ju dessa 25 000 vara avklarat på några månader som mest. Lycka till.
Citera
2013-04-05, 20:31
Medlem
Jag tror nog att du kan få utt mer av att kontakta kronofogden.

Men hur som helst kan det vara enklare att gå direkt till den som kräver pengarna av dig. Förklara läget och säg att du inte vill riskera utmätning, visa upp lön och mycket du betalar in (i pappersform) och säg att du snart har betalat av det, men att du pga av typen av jobb kan hamna i en dålig sits eller bli av med arbetet om chefen får reda på din ekonomiska situation.

Borgenären är i slutändan den som helt och håller godkänner kronofogdens förfarande. Är borgernärerna överens om att ingen utmätning ska ske kommer det inte ske heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in