2022-12-31, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hampthy
Videon från ceremonin visar inget om bergsanläggningen
Stämmer. Var Uven speciell på något sätt? Menar storlek, konstruktion eller kanske grad av hemlighet?
Citera
2022-12-31, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transformative
Stämmer. Var Uven speciell på något sätt? Menar storlek, konstruktion eller kanske grad av hemlighet?

Ingen aning, den är systeranl med r170. Anl på 2 våningar.
Kan vara fuskplombat imed att det lades ner så tidigt. 92.

Svårt att hitta spår om man inte vet var man ska leta
Citera
2023-01-01, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hampthy
Ingen aning, den är systeranl med r170. Anl på 2 våningar.
Kan vara fuskplombat imed att det lades ner så tidigt. 92.

Svårt att hitta spår om man inte vet var man ska leta
Varken Uven eller Gåsen lever kvar. Om inte minnet sviker så har man använt radararvet från två andra systeranläggningar och där fortsatt verksamheten.
Citera
2023-01-02, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softiscandy
Var där igår och kikade lite på hålet de har börjat gräva vid nödutgången. Verkar nog som det behövs lite mer arbete, rätt stora senar som de stött på. Du vet inget om de igen-gjutna hålet som ligger en liten bit nedanför? Känns ju som det hade varit lättare att ta sig in genom?
Gräver man vidare ner i detta hål så stöter du på en kubik av armerad betong som täcker för nödutgången som en gång öppnades upp för något år sedan. Så där kommer man inte så långt med bara spade tyvärr.
Citera
2023-01-03, 06:49
Medlem
Citat:
Varken Uven eller Gåsen lever kvar. Om inte minnet sviker så har man använt radararvet från två andra systeranläggningar och där fortsatt verksamheten.

Stämmer. Vet inte hur många timmar jag letat efter uven
Citera
2023-01-03, 06:50
Medlem
Citat:

Stämmer. Vet inte hur många timmar jag letat efter inslaget till uven
Citera
2023-01-13, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForlornAdventures
Gräver man vidare ner i detta hål så stöter du på en kubik av armerad betong som täcker för nödutgången som en gång öppnades upp för något år sedan. Så där kommer man inte så långt med bara spade tyvärr.

Ja misstänkte nästan de när jag var där och kollade. Vet att de va där med mini-grävare 2020 och fyllde igen det dåvarande hålet med grus och mindre stenar. Men de har väl varit där i efterhand och gjutit igen helt.
Citera
2023-01-13, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForlornAdventures

Det var öppet en hel del gånger. Har för
Mig att de va en familj som bilade upp plomben där ca 2014? Sedan var det öppet till och från då dom Inte hade plomberat där riktigt. Från bilderna innan 2020 så såg de ut o bara vara jord för ingången. Plomberades hösten 2020?
Citera
2023-01-24, 19:24
Medlem
Någon som vet något om huset vid kärnan parken? Huset ser väldigt nergånget ut och finns bland annat flera hål i väggarna. Koordinater 56.04902464433698, 12.696272856301603
Citera
2023-02-09, 08:02
Medlem
Jag har ett vagt minne av att det går tunnlar under Stortorget i Lund.

Detta var typ tio år sedan, men som jag minns det hade vi tagit hissen upp till femte våningen på dåvarande lilla teatern (Stortorget 1). Sedan gick vi ner för en trappa flera våningar ner. Efter att ha irrat runt en stund där nere (har för mig att det var konstiga skyltar "Lunds glasfabrik") kom vi ut i en kebabrestaurang tvärs över gatan. Detta borde då ha varit på Kungsgatan, fast det finns inga restauranger alls där numera.

Jag försökte kolla i ritningarna men fattar inget alls, mer än att det mycket riktigt går trappor ner från femte våningen. Som jag minns det behövde man nyckel för att komma upp i femte våningen på hissen, men det kanske har ändrats sedan dess.

Någon som vet något om detta?
Senast redigerad av anon4390894879 2023-02-09 kl. 08:22.
Citera
2023-02-14, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon4390894879
Jag har ett vagt minne av att det går tunnlar under Stortorget i Lund.

Detta var typ tio år sedan, men som jag minns det hade vi tagit hissen upp till femte våningen på dåvarande lilla teatern (Stortorget 1). Sedan gick vi ner för en trappa flera våningar ner. Efter att ha irrat runt en stund där nere (har för mig att det var konstiga skyltar "Lunds glasfabrik") kom vi ut i en kebabrestaurang tvärs över gatan. Detta borde då ha varit på Kungsgatan, fast det finns inga restauranger alls där numera.

Jag försökte kolla i ritningarna men fattar inget alls, mer än att det mycket riktigt går trappor ner från femte våningen. Som jag minns det behövde man nyckel för att komma upp i femte våningen på hissen, men det kanske har ändrats sedan dess.

Någon som vet något om detta?

Brukar finnas tunnlar i varje större stad. Har för mig att under någon av systembolaget i lund, så skall det finnas dörrar nån 3 våningar ner.
"Under lagret så fortsatte trappan nedåt. Där nere var det mörkt och det fanns en liten lampa, några sängar och en stor igensvetsad röd dörr" - Säker källa. Vet inte var dörren leder eller vad den har för syfte. Men mycket möjligt att det finns tunnlar lite här o var.
Citera
2023-05-05, 21:53
Medlem
chibibottos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexi123
Någon som vet något om huset vid kärnan parken? Huset ser väldigt nergånget ut och finns bland annat flera hål i väggarna. Koordinater 56.04902464433698, 12.696272856301603

Menar du det med en skorstensliknande utbyggnad?
Det är inte övergivet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in