2013-04-01, 20:40
Medlem
Min beskrivning av det jag lidit av den senaste veckan är mycket komplex att få i ord. Därför ber jag om överseende om det hela verkar luddigt.

För drygt en vecka sedan började jag uppleva en märklig känsla i vänster arm. Känslan är som starkast när jag ska gå och lägga mig men den kan förekomma sporadiskt även under dagen. Jag befinner mig i St. Anton på skidsäsong och högt alkoholintag och lite sömn är vardag. Vänster axel har jag även skadat under säsongen genom en skidolycka. Jag har i övrigt aldrig tidigare haft problem med vare sig axel eller denna märklig känsla.

Känslan jag får när jag ska sova kan beskrivas som att jag har "spring i benen-känsla" fast i axeln. Jag upplever det som att jag vill röra på den för att bli av med stickningarna i armen. Det känns ibland som det pumpas ut stickningar i armen och ner i handen. För att somna måste jag ibland knyta näven hårt och sen lägga den emellan låren för att få den att "vila", det hela väldigt obehagligt. Känslan kan ibland också beskrivas som att armen "somnar".

Är det någon som har några teorier kring vad detta kan vara? Kan jag ha slagit till någon ner när jag kraschade i snön?

Alla teorier uppskattas. Vh Johan
Citera
2013-04-01, 20:42
Medlem
FruKs avatar
Hej Johan,

du beskriver en känsla som kan uppkomma när en nerv kommit i kläm alternativt om blodförsörjningen är strypt (som när man suttit på knä och en fot somnat). Har du fallit och skadat vänster axel eller om du överansträngt axeln under din semester kan det förklara dina upplevelser - en svullnad i axeln kan göra så att nerverna ut i armen blivit påverkade. Om jag var du och besvären kvarstår hade jag uppsökt vårdcentralen för en närmare undersökning och kanske testat lite sjukgymnastik, om det bedöms vara en lindrig historia. Krya på dig!

/Fru K
Citera
2013-04-01, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruK
Hej Johan,

du beskriver en känsla som kan uppkomma när en nerv kommit i kläm alternativt om blodförsörjningen är strypt (som när man suttit på knä och en fot somnat). Har du fallit och skadat vänster axel eller om du överansträngt axeln under din semester kan det förklara dina upplevelser - en svullnad i axeln kan göra så att nerverna ut i armen blivit påverkade. Om jag var du och besvären kvarstår hade jag uppsökt vårdcentralen för en närmare undersökning och kanske testat lite sjukgymnastik, om det bedöms vara en lindrig historia. Krya på dig!

/Fru K

Tack för svar! Försvinner det inte av sig själv kollar jag upp det. De har bra läkarvård här i tirolen
Citera
2013-04-01, 21:20
Medlem
FruKs avatar
Ingen orsak!

Oouuh du är utomrikes? Är det en begränsad period eller stannar du kvar länge? Jag tänker på tidsperspektiv innan du kan träffa läkare utan att det kostar skjortan.
Citera
2013-04-01, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruK
Ingen orsak!

Oouuh du är utomrikes? Är det en begränsad period eller stannar du kvar länge? Jag tänker på tidsperspektiv innan du kan träffa läkare utan att det kostar skjortan.

Jag har varit i Österrike i snart 6 månader. Jobbar här nere och är helförsäkrad genom jobbet. Så gratis sjukvård utan väntetid, härligt är det.
Citera
2013-04-01, 21:56
Medlem
FruKs avatar
Då förstår jag! Nyttja försäkringen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in