Är på jakt efter instruktionsbok till bakmaskinen - Funai auto bakery FAB 300.
Har fått en helt ny(en släkting hade haft den ståendes utan att använt den någon gång) - men den saknar instruktionsboken.. Är helt ny på bakmaskiner och inställningar för dem, så vore tacksam om det är nån som har knappat på en sådan kande svara!
Nej, vad har man kroken till, du menar inte själva degkroken som sitter i den(typ en plåtbit som är non-stick behandlad)? Vet du nånting om program inställningen - som jag fattar det finns det ljusgräddat, mellangräddat och mörkgräddat, sen är det bara en timer funktion - är det rätt uppfattat då?
Hej
Då måste du köpa dig en dl måttsats, för recepten är räknade på måtten du inte har. Kroken har du för att ta ur degröraren ur brödet
1 kopp = 2,5 dl, 1msk = 15ml, 1tsk = 5 ml.
Vete mjöl, Torr jäst, Margarin flytande.
STANDARD LJUST BRÖD (ROSTBRÖD)
Vatten 1 ¼ kopp.
Magarin flytande 2 msk.
Vete mjöl 3 kopp
Torrmjölk (onödigt) 1 msk.
Socker 2 tsk.
Jäst (torr) 2 ½ tsk
Ställ maskinen på standard och ljus.
RÅGBRÖD
Vatten 1 kopp
Margarin 2 ½ msk
Vetemjöl 2 kopp
Rågmjöl 1 kopp
Socker 2 msk
Salt1 ½ tsk
Jäst 3 tsk
Ställ maskinen på standard och mellan gräddat (mörkare prova)
Nu har du två grunder att börja med om du vill ha tex lingonsylt i degen, tänk på att sylt är mest vatten så du fyller den i vatten koppen plus vatten.
Brödet faller ihop minska vattnet.
Brödet degigt fel mjöl
Brödet uppblåst som en ballong för mycket jäst.
Härligt, då är det ju bara att köra på då eftersom måttsatser har jag ju sen innan(dock inte de med Funais logga på då ). Tackar för all info-ni e grymma
Då var brödet avsmakat - gjorde det ljusa brödet men körde det på medium, skippade torrmjölken dock.
Blev bra(men vilket nybakat bröd är inte gott!?) undrar däremot om man kan få det "fluffigare" på något sätt - det blev rätt kompakt?
Minska vattnet. Du kan prova med 4 sorters lantmjöl i stället för rågmjöl. Nu är det bara att skaffa en längre kniv, min kniv var lite för kort så det blev svårt att skära det färska brödet. När du vet hur det funkar prova med lingon, bananer, morötter och allt du kan hitta på, kostnaden för varje bak är försumbar.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!