Flashback bygger pepparkakshus!
2013-03-31, 22:24
Medlem
Vet ej om tråden ligger under rätt kategori, men jag chansar.

Om man blir misshandlad och illa tilltyglad men samtidigt inte orkar med en utdragen rättsproccess och väljer att lägga ner åtalet trots att det finns goda chanser att man faktiskt vinner kan man då begära ut pengar i form utav försäkring eller dylikt? Fått en rejäl kägga i ansiktet och tänkte att jag hellre tar pengar ifrån nått mångmiljard bolag än en tragisk kille som på sin höjd lever i 5 år till pga sitt beteende?

Tacksam för svar på alla olika scenarion man kan gå tillväga med.
Citera
2013-03-31, 22:26
Medlem
Tillägger att jag aldrig haft ett bidrag i hela mitt liv. Aldrig levt på någon annans bekostnad men i detta fallet känner jag mig berättigad eftersom jag kommer ha ärr för resten utav mitt liv.
Citera
2013-03-31, 22:30
Bannlyst
Om du anser det mer rättvist att skattebetalarna ska betala än han som gjorde det bör du nog få mer hjälp än en försäkring.

En försäkring kostar väl typ 25:-/ månad eller ?

Lägg inte ner skiten om du inte vill det.
Citera
2013-03-31, 22:37
Medlem
KiaWs avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Juridik
/Moderator
Citera
2013-03-31, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banangodis
Om du anser det mer rättvist att skattebetalarna ska betala än han som gjorde det bör du nog få mer hjälp än en försäkring.

En försäkring kostar väl typ 25:-/ månad eller ?

Lägg inte ner skiten om du inte vill det.

Nej, skattebetalarna står inte för notan. Läste att jag kan rubricera det som Olycksfall i hemmet men jag är osäker på om jag har olycksfall som tilläggs premie på min hemförsäkring.
Citera
2013-04-01, 00:02
Medlem
CureMes avatar
Försäkringsbedrägeri alltså?
Citera
2013-04-01, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CureMe
Försäkringsbedrägeri alltså?
Citera
2013-04-01, 04:37
Medlem
Imirons avatar
Försäkringsbedrägeri är olagligt, så det känns dumt att ens ta upp. Däremot kan du ju kräva honom på skadestånd utan att själv polisanmäla, tror jag. Alla kraven är trots allt uppfyllda. Men misshandel ligger under allmänt åtal så du slutar nog i brottmål ändå. Dessutom är jag tveksam till att försäkringsbolaget vill pröjsa om han gjort ngt med uppsåt, även om vi leker med tanken att det är ren civilrätt
Citera
2013-04-01, 07:37
Medlem
BaldiNs avatar
Det är ju inte du som bestämmer om åklagaren väljer att driva vidare ärendet i fråga, det blir dock betydligt svårare om du inte är samarbetsvillig.
Vill du få ersättning för dina skador så är det bäst att gå till domstol och få ett skadestånd utdömt, kan GM inte betala kan du ansöka om att få ditt skadestånd utbetalt av Brottsoffermyndigheten.

Om du väljer att inte samarbeta med polis och åklagare i ärendet så lär du inte få en krona från ditt försäkringsbolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in