2013-03-31, 19:26
Medlem
Mellanbarnets avatar
Nu har det hänt igen.
En rakbladsattack på en psykavdelning i Sundsvall.

http://hd.se/inrikes/2013/03/31/rakb...psykavdelning/

Hur är detta möjligt?
Hur är säkerheten på landets psykavdelningar?
Hur kan man göra för att minska sånt här i framtiden?

Diskutera fritt.
Citera
2013-03-31, 19:53
Medlem
charmadass avatar
Hänt igen? Är det vanligt att patienter på rättspsyk anfaller varandra med rakblad eller menar du allmänt med våld på avdelningarna? Det står att det inte är första gången något överfall inträffar men det kan ju betyda vad som helst, finns det något rättspsyk där det inte har förekommit våld? Rent allmänt tror jag att det är mycket mindre våld på rättspsyk än på anstalt.

Säkerheten vid inpassering på den aktuella avdelningen vet jag inget om, men det torde väl vara det vanliga vid anstalter och dlikt med metalldetektor och genomgång av väskor. Används röntgen någonstans tro?

Hur rakbladet kom in? Kanske att patienten tog in det själv genom någon friförmån och detta missades vid kontrollen, antagligen på grund av känsligheten på maskinen eller att den slank med i något annat som lämnades för granskning. Annars kan någon annan ha fört in den till honom, t.ex en besökare eller en annan patient som kanske inte granskas lika noga.

Hur förhindra? Hm, hårdare inpasseringskontroll kanske...?
Citera
2013-03-31, 19:59
Medlem
Någon som vet vilka de inblandade var?

Min sambo har en fosterbror som hon brukar hälsa på ibland där och förundras över "säkerheten". De har tagit med sig fikabröd som inte kollats och även förundrats över att de ganska enkelt skulle kunna smuggla in saker innanför bh'n.
Citera
2013-03-31, 20:31
Medlem
Mellanbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charmadas
Hänt igen? Är det vanligt att patienter på rättspsyk anfaller varandra med rakblad eller menar du allmänt med våld på avdelningarna? Det står att det inte är första gången något överfall inträffar men det kan ju betyda vad som helst, finns det något rättspsyk där det inte har förekommit våld? Rent allmänt tror jag att det är mycket mindre våld på rättspsyk än på anstalt.

Nä, är inte vanligt med rakbladsattacker. Menar dock att det är vanligt med våld på anstalter överlag.
Sjukt att det är så lätt att smuggla in saker i te.x bakade bullar som en skrev.
Citera
2013-04-15, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charmadas

Säkerheten vid inpassering på den aktuella avdelningen vet jag inget om, men det torde väl vara det vanliga vid anstalter och dlikt med metalldetektor och genomgång av väskor. Används röntgen någonstans tro?

Hur rakbladet kom in? Kanske att patienten tog in det själv genom någon friförmån och detta missades vid kontrollen, antagligen på grund av känsligheten på maskinen eller att den slank med i något annat som lämnades för granskning. Annars kan någon annan ha fört in den till honom, t.ex en besökare eller en annan patient som kanske inte granskas lika noga.

Hur förhindra? Hm, hårdare inpasseringskontroll kanske...?

Röntgen används i Växjö. Allt och även lunchlådor röntgas. Personal och patienter går igenom metallbåge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in