2013-03-31, 16:56
Medlem
Klappadens avatar
Någon som vet om detta skulle kunna fungera bättre än med kastrull eller om det fungerar alls?
Citera
2013-03-31, 17:07
Medlem
StanceCarss avatar
Jag tror inte att det skulle gå så värst bra Jag menar det kan ju inte vara "bra" för skiten som gör så att vattnet kokar (värmegrejen i botten)
Men det är helt klart värt ett försök! Så prova och se hur det går och uppdatera sedan så man vet om man kan gör det själv
Citera
2013-03-31, 17:12
Medlem
En vattenkokare brukar ju i regel stänga av sig efter att vattnet kommit uppi rätt ttemperatur så nej, det fungerar nog inge vidare om du inte gör nån modifikation med termostaten dvs.
Citera
2013-03-31, 17:33
Medlem
Klappadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
En vattenkokare brukar ju i regel stänga av sig efter att vattnet kommit uppi rätt ttemperatur så nej, det fungerar nog inge vidare om du inte gör nån modifikation med termostaten dvs.
Vilken temperatur brukar man koka ris i och vilken temperatur går en vattenkokare upp i tro? Borde det inte gå att aktivera den 3-4 gånger?
Citera
2013-03-31, 17:49
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappaden
Vilken temperatur brukar man koka ris i och vilken temperatur går en vattenkokare upp i tro? Borde det inte gå att aktivera den 3-4 gånger?

Normalt kokas väl ris vid samma temperatur som vatten kokar, dvs 100 ºC. Vilket också är maxtemp för vattnet i en vattenkokare, förutsatt att det inte är en tryckkokare. Använd kastrull, eller skaffa en billig (eller dyr för all del) riskokare.
Citera
2013-03-31, 18:06
Medlem
psyDucks avatar
Jag ser inte varför detta skulle va smidigare eller på något sätt bättre än att koka vattnet i en vattenkokare och sen hälla över det i en kastrull tillsammans med riset.

I en vattenkokare kommer riset bränna fast i värmeelementet rätt snabbt.
Citera
2013-03-31, 18:57
Medlem
Jag levde i 4 månader på pasta kokad i vattenkokare när jag säsongsarbetade i Österrike.
Den var inte snygg efter ett tag, hade dessutom ost och ketchup i och åt ur den...

Termostaten slår av, som någon annan skrev, så man får tvinga ner knappen. Snabbpasta/ris går alltså bäst.

Kan bara rekommendera detta om andra alternativ saknas. Kastrull är klart bättre.
Citera
2013-03-31, 20:03
Medlem
Hanna.Viktorias avatar
Tror det skulle fastna.
Nudlar fungerar dock finfint att koka i en vattenkokare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in