2013-03-31, 10:51
Bannlyst
Jag har aldrig förstått detta med Cypern. I det landet bor alltså greker och turkar tillsammans. Turkarna anser att Cypern tillhör Turkiet och cyprioterna anser sig vara greker, boendes på en halvö.

Hur ser historian ut angående Cypern? Vem har rätt till landet?
Citera
2013-03-31, 11:02
Medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cypern
Citera
2013-03-31, 11:25
Medlem
johanjosefssons avatar
Cypern var från början grekiskt. Sen ville nån jävel att det skulle bli konflikt, så då massimporterade man Turkar så dom skulle börja bråka med varandra. Mycket riktigt blev det kaos och än idag har dom svårt att komma sams. Typexempel på hur man kan förstöra ett samhälle med små medel.

Varför man gjorde detta och till vilken nytta har jag ingen aning om. Förmodligen var det så att Cypern höll på att bli en stormakt (Ö mitt i medelhavet är bra som handelsstat) och detta ville man försöka sabotera.
Citera
2013-03-31, 14:04
Medlem
kess avatar
Cypern är bebott till majoriteten greker, dom ville förenas med Grekland eftersom det är ett och samma folk, Turkiet gillar inte detta då Grekland är Turkiets ärkerival.

En förening mellan Grekland och Cypern innebär att Greklands landmassa utökas och att dom nu har kontroll över stora delar av östra Medelhavet vilket innebär att "låser in turkarna".

http://www.defencegreece.com/wp-content/uploads/2011/09/greece-cyprus.jpg

Det handlar om militära samt ekonomiska hinder för Turkiet.

Så turkarna invaderade Cypern och tog kontroll av en 1/3 av ön bara för att visa "whos the man".

Rätt åt Grekerna kan jag tycka, "what goes around comes around".
Citera
2013-03-31, 15:34
Medlem
Superkufs avatar
Såväl Grekland som Turkiet har ofta ägnat sig åt "utrikes inrikespolitik" och försökt distrahera medborgarna från korruptionsskandaler, militärdiktatur samt allmänt fail genom att vifta med flaggan. Ungefär som Argentina och Falklandsöarna.

Grekiska folk spred sig under antiken längst Medelhavets stränder. Dagens Marseille började tex som en grekisk koloni 600fKr. Dessa kolonier och städer absorberades förvisso av romarriket, men eftersom romarriket med tiden blev tämligen grekiskt behöll städerna sin kulturella identitet. När så nationalismen började verka under tidigt 1800-tal och kombinerades med übernationalistiska greker uppstod problem som inte "löstes" förrän befolkningsutbytet mellan Grekland och Turkiet 1923. Ingendera sidan gillade resultatet och konflikten fortsatte på Cypern.

Jag skulle säga att ingen har "rätt" till Cypern. Så känslomässigt och prestigemässigt laddade frågor som denna har historiskt lösts på ett av två sätt. Antingen genom fullskaligt krig och/eller folkfördrivning (sudettyskarna 1945) eller genom väntande tills frågan blivit inaktuell eller upphört vara aktuell (konflikterna USA-Kanada under tidigt 1800-tal, kalla kriget mellan USA och Sovjet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in