Brödernas biluppvisning höll på att sluta i katastrof.
Mannen på banan blev påkörd av sin egen bror och slungades upp flera meter i luften.
Något gick snett. Bilen kom för nära och där stod en person, säger Maria Lavesson, vakthavande befäl vid Jönköpingspolisen.
Mirakulöst nog klarade han sig utan allvarligare skador.
Mannens (broderns) uppgift var att hålla upp en plastbit i luften som bilens bakdel skulle nudda i farten. Men något gick snett.
På en dramatisk film från uppvisningen syns hur bilen kör runt, runt i en bana innan den plötsligt kör på mannen med plastbiten. Han kastas upp i luften och faller sedan handlöst mot marken.
Och i vanlig ordning ska polisen utreda och Teamschefen klagar på bristande säkerhet.
Men vems är ansvaret om nu brorsan ville stå där mitt ute i banan och vifta med en plastbit?
Skulle arrangören hindrat detta och ej tillåtit detta arrangemanget starta?
Teamchefen är kritisk till att arrangörerna inte satte stopp för uppvisningen.
– Jag ser det som en ren säkerhetsbrist på arenan. Det borde inte få förekomma. Vårt team kör hårt och mycket och det ska finnas barriärer mellan saker och ting. Det gjorde det inte här.
- Det är arrangörerna som ska sätta stopp för sånt här.
"Ett plåster i pannan"
Stig Sjöberg, vd på Albinsson och Sjöbergs förlag som arrangerar mässan, säger att man inte brustit i säkerheten.
– Personen det handlar om har ett plåster i pannan. Det är det som är minnet av den här händelsen, säger han.
Är det inte allvarligt att en av era deltagare utsätts för en sådan fara?
– Det handlar ju inte om en funktionär utan om en stuntman, en partner som är med i showen. Showerna går ju till på det här sättet. Det här skedde under helt kontrollerade former. I sådana här shower händer det intermezzon, säger han.
Senast redigerad av RockyT 2013-03-31 kl. 08:53.
Och i vanlig ordning ska polisen utreda och Teamschefen klagar på bristande säkerhet.
Men vems är ansvaret om nu brorsan ville stå där mitt ute i banan och vifta med en plastbit?
Skulle arrangören hindrat detta och ej tillåtit detta arrangemanget starta?
Teamchefen är kritisk till att arrangörerna inte satte stopp för uppvisningen.
– Jag ser det som en ren säkerhetsbrist på arenan. Det borde inte få förekomma. Vårt team kör hårt och mycket och det ska finnas barriärer mellan saker och ting. Det gjorde det inte här.
- Det är arrangörerna som ska sätta stopp för sånt här.
"Ett plåster i pannan"
Stig Sjöberg, vd på Albinsson och Sjöbergs förlag som arrangerar mässan, säger att man inte brustit i säkerheten.
– Personen det handlar om har ett plåster i pannan. Det är det som är minnet av den här händelsen, säger han.
Är det inte allvarligt att en av era deltagare utsätts för en sådan fara?
– Det handlar ju inte om en funktionär utan om en stuntman, en partner som är med i showen. Showerna går ju till på det här sättet. Det här skedde under helt kontrollerade former. I sådana här shower händer det intermezzon, säger han.
Jag kan förstå att Meguiars Sverige inte vill ta ansvar.....
Men varför kör man när det inte finns barriärer och ting?
Stig Sjöberg bör vakna upp om han anser att ett litet plåster som minne är något annat än att komma undan med blotta förskräckelsen...
Med facit på hand så är det lätt.
'Stuntet' borde inte ha genomförts och det utfördes inte under särskilt kontrollerade former.
Svaren som 'ansvariga' ger lämnar mycket att önska.
Man kan tycka vad man vill om spektakel likt dessa.
Men med svar som dessa så lär människor råka illa ut igen.
Kanske med sämre utgång.
komiskt att de stavat fel till Elmia när de döpte bilden.
Citat från reportern "En av tävlingsbilarna får sladd..." bra research, det var ju en uppvisningsshow i drifting med bara en bil...
Till topic väldigt underligt att VD:n Stig Sjöberg (är han helt körd eller?) anser att incidenten inte är något speciellt eftersom den slutade med ett plåster i pannan. Det bör utredas varför det hände och hur man skall undvika att det händer igen eftersom utgången kunde varit helt annorlunda. Om det är så att personen på något sätt ska vara , eller är med i showen (vilket jag inte tror) så är detta en risk man faktiskt får ta.
Varför står han mitt i banan där en bil driftar i ett omlopp cirka någon meter framför honom? Vill nästan säga att han får skylla sig själv, såvida han inte blev placerad där. Tragisk händelse, man får väl vara glad att det inte slutade värre.
Varför står han mitt i banan där en bil driftar i ett omlopp cirka någon meter framför honom? Vill nästan säga att han får skylla sig själv, såvida han inte blev placerad där. Tragisk händelse, man får väl vara glad att det inte slutade värre.
Om du läser mer än rubriken så kanske du förstår varför han var där.
Är väl den påkördes eget fel om han väljer att stå på banan och fotografera. Handlar lite om sunt förnuft att man inte bör stå mitt i vägen för driftande bilar.
Är väl den påkördes eget fel om han väljer att stå på banan och fotografera. Handlar lite om sunt förnuft att man inte bör stå mitt i vägen för driftande bilar.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!