2013-03-30, 22:14
Medlem
Är det möjligt att göra en backup (image) av operativsystemet med Acronis så om det kraschar så kan man bara boota Win 7 från sin backup-HD? Jag hittar inte någon sådan funktion?
Citera
2013-03-30, 22:26
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tänker du på True Image?

Du kan även skapa en image med hjälp av Windows egna verktyg.
Citera
2013-03-30, 22:26
Medlem
sommarlovs avatar
Inte bara sådär.
Du måste först göra en bootbar hårddisk som startar något operativ som kan starta återställningen av din dator.

Klassikern är (gamla) Norton Ghost, men det funkar inte med Win7.

Tror Acronis har en boot-CD som kan starta vad som behövs, enklast vore att lägga backupfilerna på samma skiva, men det kanske är länge sedan som Windows fick plats på en CD/DVD...
Citera
2013-03-30, 22:52
Medlem
Ja, det är True Image jag syftar till. Hm, boot-CD låter ju lite 2002. Jag hade hoppats på att man kunde göra en backup av sin C:-disk precis som man gör med alla andra diskar och sen om C: kraschar så ersätter man den med sin backupdisk E: som ersätter C: och så bootar jag upp Win 7 som vanligt och allt funkar som det gjorde innan C:-disken pajjade. Men det kanske inte funkar så? Vilka alternativ finns det om jag vill skydda mig från krasch av systemdisken?

Om jag gör en "full backup" av C:, blir inte det då en exakt kopia av den disken som jag också kan boota?

Övriga diskar med mediafiler, bilder och sånt är ju inga problem att backaup däremot.
Citera
2013-03-31, 01:04
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Är det möjligt att göra en backup (image) av operativsystemet med Acronis så om det kraschar så kan man bara boota Win 7 från sin backup-HD? Jag hittar inte någon sådan funktion?
Ja, det kan du. Med programmet dd kan du det. dd finns till Linux, men såvitt jag vet ska det finnas ganska bra portade versioner av det till Windows. Något program som kan kopiera rådata till Windows känner jag inte till.
Jag skulle rekommendera dig att starta ett valfritt Linux-dist. från USB och klona därifrån. Annars finns ju CloneZilla (baserat på Debian har jag för mig). Finns också ett program som heter någonting med "Ghost".

Citera
2013-03-31, 09:16
Medlem
Tack för svar. Det jag frågar efter är alltså inget som verkar vara självklart att kunna göra i Windows med de flesta backupprogram?
Citera
2013-03-31, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry

yes

Acronis® Migrate Easy 7.0
Quickly and easily deploy a new hard disk on your PC - migrating all data, operating systems, programs, and everything else automatically!

läs
sid 13

http://www.acronis.com/homecomputing...s/migrateeasy/

In the automatic mode, you will only have to take a few simple actions to transfer
all the data, including partitions, folders and files, to a newer disk. You also will
make the disk bootable if the original disk was bootable.

There will be only one difference between these disks – partitions on the newer disk
will be larger. Everything else, including the installed operating systems, data, disk
labels, settings, software and everything else on the disk will remain the same.
This is the only result available in the automatic mode.

jag ladda hem acronis från western digital i julas och flyttade mitt op till en ny större disk,jag bara koppla in den nye hdd och körde acronis sen kopplade jag bort den gamle hdd och startade om och allt funkade som det skulle. jag brännde en bootskiva för säkerhetsskull

mvh
t
Senast redigerad av tergo 2013-03-31 kl. 14:48.
Citera
2013-03-31, 18:22
Medlem
Tack tergo!
Citera
2013-04-15, 12:50
Medlem
PatrickB8mans avatar
Acronis True Image är bra....när det funkar!

Just nu funkar det inte alls för mig !
Citera
2013-04-15, 17:12
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickB8man
Just nu funkar det inte alls för mig !

På vilket sätt fungerar det inte för dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in