2013-03-30, 13:34
Medlem
tankepojkens avatar
Tjena!

Har nyligen hittat en fantastisk känsla i att ta ut sig fullständigt på gymmets rodd-maskin. Roddmaskinen är av märket "Concept2", vilket är den som används i officiella tävlingar som SM.

Jag skulle gärna vilja få förslag på olika program, mitt mål med träningen är att bränna fett och öka lungkapaciteten och konditionen. Jagt älskar att ligga nära min maximala förmåga. Jag är väldigt biffig av mig och bänkar 120 kg som 19-åring, men är inte alls klumpig då jag är rätt rippad och har väldigt bra kondition!

Den senaste veckan har jag växlat mellan två olika pass:

Pass 1 : Distans 500m. Ligga under 1.40 min. 60 sek vila. 10 st.
Pass 2: Distans 1000m. Ligga under 3.30 min(1.45/500m). 90 sek vila. 8 st.

Jag maxade 500m på 1.27.8 för ett par månader sedan. Skulle tro att jag ligger på 1.26 nånting idag. Har sett en bild på instagram där Gladiatorn Pansar lade upp en bild på hans 1000m-tid som var 3.03, mitt mål är att slå det och lägga upp en bild med båda våra resultat. Det är min motivation i nuläget.

Ni som är lite mer än amatörer på detta område, vad är erat tuffaste program? Spotta ut det så jag får något att kämpa emot!

Tack
Citera
2013-03-30, 14:05
Medlem
ed_cavallis avatar
En underbar maskin och en helt fantastisk träningsform. Skonsam mot kroppen, perfekt för fettförbränning och generellt jävligt kul när du lär dig hur du ska köra. Satsa på att lära dig tekniken - på mitt gym har de en spegel mycket strategiskt placerat. Om du finslipar på tekniken kan du plocka många sekunder på 500 m, ser otroligt fånigt ut med alla som ska sitta och ro men som inte har någon koll på teknik överhuvudtaget... Se även till att mät ut vad du tycker är det perfekta mekaniska motståndet, alla maskiner - beroende på inställning och slitage - har olika motstånd och detta kollar du enkelt på displayen. Ligg inte på maximalt motstånd hela tiden, utan anpassa det efter vilket pass du ska köra, men personligen kör jag i princip aldrig på 10:an eftersom det ger helt fel balans.

Jag har kört inomhus-VM i Boston, så om du har några frågor är det bara att ställa dessa här. Vad jag dessutom tycker du ska investera i är en pulsklocka, så att du har kontroll över var du ligger och hur intensivt du kör. Det kommer förbättra dina resultat avsevärt, om det är det du är ute efter.

http://www.concept2.se/default.asp?svrodd=visakategori&kategori=Dagens%20 program&id=159 - exempel på hur man kan lägga upp sina pass.

Ditt andra pass där, under 1,45, ser bra ut. Fortsätt så. Och har du övat teknik har du flera sek att hämta där skulle jag tro!
Citera
2013-03-30, 23:32
Medlem
tankepojkens avatar
Vad kul att jag hittat ett proffs att ta hjälp ifrån!

Jag brukar alltid ligga på 10 i motståndet, är väl antagligen för att jag lättare kan jämföra mina prestationer mellan de olika passen. Någon pulsklocka har jag inte, men kanske kan det vara värt att köpa det. Jag vet att jag har en maxpuls på 200 eller något slag högre, vad skulle du då rekommendera för puls vid början och slut på varje intervall?

Jag tycker faktiskt att 500m-intervallen på 1.40 med 60 sek vila är tyngre än 1000m-intervallen på 3.30 med 90 sek vila. Kanske är det för att 1.45 ligger ca 40% längre ifrån mitt max än 1.40...

Funderar på att köra 2000m på 7.00 (4x1.45) med 3.00 vila och se om jag klarar 5 stycken. Eller så kanske jag kan köra 1500 på 5.15 (1.45x3) med 1.45 vila?

Men jag skulle gärna vilja veta hur dina pass såg ut, och gärna med dina tider! Väldigt spännande att veta och det skulle ge mig motivation! Tack för din hjälp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in