2013-03-30, 04:49
Medlem
zajjahs avatar
Kan man träna fram ett beteende av självförtroende? Eller är det en dum ide bara?
Sitter med social ångerst och blir lätt hämmad. Är det något som går att träna bort. Träffar folk hela tiden men känner inte att det blir lättare för det?
Fattar ni hur jag menar? Träna in ett nytt beteende mönster av självförtroende? Det går? ha de!
Citera
2013-03-30, 04:50
Medlem
zajjahs avatar
Är det så att det inte går att ha ett starkt självförtroende om man inte har något nära umgänge? Har inga direkta vänner alls. Umgås inte med någon. Men träffar på folk hela tiden pågrund av vardagliga saker som måste göras.
Citera
2013-03-30, 06:34
Medlem
Vanefilmandes avatar
Ja det går, fake it till you make it.

Det är dock först när jag slutat onanera i allmänhet och till porr till synnerhet som jag förvandlats från en hundvalp till en varg. Massvis med män uppger också att det helt tagit bort deras social anxiety.

Läs detta om det låter intressant:

http://www.reuniting.info/download/pdf/0.BENEFITS.pdf

"It's unbelievable that a few short months ago I had anxiety and panic attacks
while doing simple things such as going to the store. Now I feel like I can
speak in front of a crowd of people."
Senast redigerad av Vanefilmande 2013-03-30 kl. 06:37.
Citera
2013-03-30, 07:14
Bannlyst
Börja träna lite boxning också sen är det piff :-o
Citera
2013-03-30, 08:07
Medlem
Argh123s avatar
Känner igen mig TS. Är väldigt blyg utan mina vänner och pratar sällan med personer utan anledning. Alltså inte något "prata-under-rasten-för-att-få-vänner". Pratar hellre om vi ingått i någon form av grupp. Ex grupparbete, arbetsgrupp, förening etc. Alltså behöver en bekräftelse för att det ska kännas okej att snackat.

Men för att bryta isen, borde jag alltså försöka hitta något sätt att få "gruppkänsla" och prata som om det redan var min vän. Problemet är att det är väldigt svårt. Dels för det inte känns rätt och dels för brist på information om diverse intressen hos perssonen. Men att lösa uppgifter i grupp är nog en bra start. Spelar ju där ingen roll vilken bakgrund personen i fråga har, bara ni samarbetar bra.
Citera
2013-03-30, 08:11
Medlem
Argh123s avatar
Risk för att du inte fick rätt svar
Försök träffa personer som känner liknande och "träna" med dessa, sen är ju grupparbete bra också. Du kan också träna hemma vid spegel eller med familjen. Lite överkurs att gå teater, men tror det borde hjälpa. Tror fler borde testa detta. Handlar ju inte om att våga tala! Tyvärr så lever vi i ett rating system så är man inte duktig blir man inte kvar.
Men försök ändå hitta en nybörjargrupp om det finns.
Citera
2013-03-30, 08:55
Medlem
Robss avatar
Jag är väl också rätt blyg, nu vet jag inte längre om jag har social fobi utifrån vad som sagts tidigare av psykologer, jag själv insåg att det var nog mer att jag inte vet hur man gör och det i sig resulterade till någon form av social fobi.

Som häromdagen, visste att jag skulle träffa en polare till en polare där man behövde visa sig lite mer artig. Ska jag skaka hand? Ska jag ta initiativet till det? Kommer personen ifråga göra det?

Kanske skulle jag försöka visa lite humor för att senare lätta på stämningen genom att hälsa med en givakt och i samma veva träna mina sociala problem, eller min sociala okunskap?

Jag bestämde mig för att gå ut och röka och i farten hälsa, utan att behöva stanna och prata om helt ointressanta saker eftersom det skulle se ut som att jag var påväg någonstans vilket jag faktiskt var. Jag fick ingen näve att skaka, och jag var för feg för att själv ta initiativet till det och jag vågade heller inte ställa mig givakt.

Men det var inget jag hakade upp mig på, man såg att personen själv såg osäker ut på mig, och det gav mig lite självförtroende eftersom jag oavsett hur, ändå tränat lite.

Man ska nog också se hur mycket man klarar, du ska inte börja med de svåraste sakerna du vet, de ska vara något som är lite av en jobbig situation som inte är av de allra jobbigaste.

Jag började gå fram och tillbaka till affären under en period, cirka 1 gång om dagen helst runt lunch tid på en vardag, och fejkade ett leende och försökte gå mer rakryggad. Man märkte att det var många som kollade på mig med mitt överlyckliga leende och det i sin tur var en riktig boost för självförtroendet.

Har själv inte många nära vänner kvar heller, och det beror delvis på att jag också valt att leva såsom jag gör, eftersom det fungerar felfritt och att jag trivs med det. Självförtroende får jag när jag söker efter det, om det skulle behövas lite mer.

Tycker det var en lite svår beskriven trådstart så är inte helt säker på om detta svar var nått som söktes?
Senast redigerad av Robs 2013-03-30 kl. 08:57.
Citera
2013-03-30, 10:56
Medlem
zajjahs avatar
Tror nykeln till det hela är att vara lite lättare mot sig själv. Man kan ju bara vara som man är. Men ändå försöka att jag vet i fan vad egentligen. Blir mer utåtriktad, snacka fritt och släppa taget. Försöka vara som man egentligen vill vara så ofta som möjligt. Inte fundera över hur man uppfattas eftersom det ändå inte finns något rätt eller fel.
Tycker det är svårt att nå ett mål när man inte vet exakt hur målet ser ut. Vill liksom bli socialt framgångsrik och gillad? Om man nu kan vilja det? Och samtidigt inte tänka på vad andra tycker om än. Går liksom inte ihop.
Har mkt tänkande att göra. ååååååå.
Men bli mera socialt framgångsrik helt enkelt. Vara sig själv obehindrat. Blir att snacka med psykologen nästa gång om det. Gått kbt i snart två år och är fortfarende lika blyg tillbakadragen, självkritisk.
Citera
2013-03-30, 10:57
Medlem
zajjahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Animalover
Börja träna lite boxning också sen är det piff :-o
Tror med på nått sånt. Funderar på kickboxning. Kan man slåss för sig iallfall rent fysiskt.
Citera
2013-03-30, 11:39
Medlem
S2bbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zajjah
Kan man träna fram ett beteende av självförtroende? Eller är det en dum ide bara?
Sitter med social ångerst och blir lätt hämmad. Är det något som går att träna bort. Träffar folk hela tiden men känner inte att det blir lättare för det?
Fattar ni hur jag menar? Träna in ett nytt beteende mönster av självförtroende? Det går? ha de!

Jag råder dig att testa på saker som du inte vanligtvis brukar göra i vardagen. Gör något nytt, något kul. När jag började träna till exempel så ökade mitt självförtroende, eftersom jag bröt min rädsla, för jag har alltid varit smal och klen. Sedan har jag aldrig haft det svårt med att hålla tal för den delen heller, dels för jag alltid ser mig själv som en vinnare. Här får du en länk med 63 saker som kan bygga upp ditt självförtroende.

http://www.lifehack.org/articles/lif...onfidence.html

Mvh
Citera
2013-03-30, 17:43
Medlem
Lys avatar
Psykologi och psykiatri > Psykiska problem / Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto