2013-03-29, 20:01
Medlem
Hej, kan man tända grillar med lampolja, då tändvätskan är slut, eller är det onyttigt??

Mvh
Citera
2013-03-29, 20:07
Medlem
Pie021s avatar
från en annan tråd på FB " I övrigt så är tändvätska och lampolja i princip samma sak."
Citera
2013-03-29, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pie021
från en annan tråd på FB " I övrigt så är tändvätska och lampolja i princip samma sak."

Okey, har en gravid sambo och undrar om det går lika bra att tända med lampolja. Men o andra sidan är inte tändvätska nyttigt heller.
Citera
2013-03-29, 20:12
Medlem
ThingThings avatar
Visst fan går det, luktar lite annorlunda och lär väl sota mindre (även om det inte riktigt spelar någon roll), men som första svaret säger så är det i stort sett samma sak så det ska fungera lika bra.
Citera
2013-03-29, 20:13
Medlem
Bör ju fungera! Om du känner dig osäker så väntar du tills det är riktig glöd, då kan det inte finnas några skadliga rester från lampoljan kvar! Men eftersom att lampoljan är en inomhusprodukt så är den nog inte farlig!
Hade själv kört på det utan att vara orolig!

Kör själv till 95% med Webers tändkuber och skorstenständare!
Citera
2013-03-29, 20:16
Medlem
Då kör vi på det. Tackar för hjälpen.
Citera
2013-03-29, 20:32
Medlem
Gefjons avatar
Jag har läst mig till att ren Etanol ska vara bäst att tända grillen med. Alltså samma sak som man har i inomhus-kaminer med brännare. Lukt och rökfri vid förbränning. Finns tex på Jula från Domestix.

Den är ej petrolium-baserad och ska ej ge smak som vanlig tändvätska kan göra.

Men den brinner kortare tid fast med högre temperatur.
Citera
2013-03-29, 21:30
Medlem
DingusMcDucks avatar
Huvudsaken är att låta tändvätskan brinna klart och att få bra glöd. Själv undviker jag tändvätska (använder skorsten/tändrör), men de flesta eldningsbara oljor/vätskor som inte är väldigt giftiga tvivlar jag på att det återstår så mycket av efter säg 15 minuter att det ska spela någon roll för vare sig smak eller hälsa.
Citera
2022-05-20, 08:31
Medlem
massuppfittarens avatar
Årets bump! Jag orkade inte gå till affären igår men hittade lampolja hemma så körde det på briketterna och det fungerade strålande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in