Citat:
Ursprungligen postat av -Peo
Behövs ingen enstaka exempel. Räcker med att titta på att varje fråga är värd 5 poäng! Du får alltså lika mycket poäng på att få rätt på de enklaste frågorna som de allra svåraste. Detta används i vissa KTH tentor men då är de betydligt mindre generösa. Sedan tycks bevisning av satser vara frånvarande, väldigt mycket "beräkna" frågor vissa så enkelt att man undrar om det är en KS. Och så får man använda formelblad
Men du fråga om ett exempel.
http://www2.math.uu.se/~leifab/endim1/tentor/20061211.pdf
Det finns några problem med ditt exempel. För det första är det en tenta för andra program än IT, man kunde ha önskat att du visade upp en tenta från IT-programmet. För det andra är den 7 år gammal viljet innebär att den är från en programuppdelning som inte längre existerar. För det tredje så har du inte kollat i kursplanen - om du gör det så visar det sig att det du tycker tentan borde innehålla inte ens finns med i kursmålen; du efterlyser med andra ord en tentamen som testar sånt som inte står med i kursmålen för kursen.
För mig blir det mer och mer uppenbart att du inte har något bra underbyggt argument för ditt påstående om att det skulle vara högre krav på de tekniska högskolorna, att du har vanföreställningar om hur ett universitet som även inkluderar humaniora fungerar och hur examination ska gå till. Att du sedan ger pikar om stavfel visar bara att du försöker skifta fokus från sakfrågan istället för att komma med relevanta kommentarer.
Sanningen är att IT@UU är mer likt D@KTH än något annat civ.ing program i Sverige idag. Jag säger inte att UU skulle vara bättre än KTH, bara att din vanföreställning om att UU skulle vara sämre är bullshit. Bägge lärosätena har sina för- och nackdelar, men nivån på examinationen är inte en av dem. Jag har sett examination på bägge lärosätena på nära håll och kan intyga att det finns många fall på KTH som är enklare än på UU, men också vice versa. Det jag nämnde om ämnesdidaktisk forskning som du verkar tycka är helt oviktigt är en stor skillnad mellan lärosätena, UU är mycket starkare på den punkten. KTH har ett större utbud breddningskurser inom vissa grenar etc. Men det går inte att säga att endera lärosätets program är bättre än det andra, i alla fall inte med din typ av argumentation. Möjligtvis kan man föra en diskussion när HSV:s utvärdering av datautbildningarna redovisas senare i år.
Så mitt råd till TS är: bägge programmen är bra. Vilket lärosäte du väljer kan bero på om du är intresserad av en specifik profil, hur du vill ha det sociala stusentlivet, eller något annat. Själv skulle jag aldrig pendla 2 timmar om dagen, men det är min personliga åsikt.