2013-03-29, 00:02
Medlem
Hej,

jag hade tänkt att söka till universitetet efter ett års uppehåll från studier efter att jag tog studenten VT2013.
Jag har alltid varit intresserad och haft lätt för matematik och datorer, så jag tänkte läsa just ett sådant program.
Mitt problem just nu är att jag inte fått det klart för mig hur de olika programmen skiljer sig från varandra. Jag bor i Uppsala och skulle helst vilja läsa här, då det nog skulle ta mer än 2 timmar om dagen att ta sig fram och tillbaka från KTH campus och Uppsala. Å andra sidan så har jag fått höra att Datateknik programmet på KTH är överlägset alla program som UU har att erbjuda, jag har då främst haft CivIng IT i åtanke.
Finns det någon som kan klargöra vad skillnaden är i de olika utbildningarna och hurvida det är värt att pendla flera timmar om dagen för att kunna studera Datateknik på KTH? Finns det några andra program som leder till en ljusare framtid?

Här är länkar till de utbildningarna jag funderar på;
IT på UU http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=TIT2Y&lasar=13/14
IT på KTH http://www.kth.se/utbildning/program/civilingenjor/informationsteknik/civilingenjor-informationsteknik-300-hp-1.4120
DT på KTH http://www.kth.se/utbildning/program/civilingenjor/datateknik

Tack på förhand!
Citera
2013-03-29, 00:51
Medlem
Om du väljer KTH måste du flytta till stockholm. Ingen vettig människa pendlar fyra timmar per dag i fem år. Speciellt inte om man har ett så pass bra universitet som UU runt knuten. Frågan är hur du ska skaffa dig boende i Stockholm med dess bostadskris osv...

Själv skulle jag välja Uppsala med alla dess underbara nationer. Det är ändå en utbildning på fem år. Då måste man få leva lite också... risken med 4h pendlingsavstånd + halvdant studentliv är att du hoppar av utbildningen i förtid.
Senast redigerad av lillesnutt 2013-03-29 kl. 00:54.
Citera
2013-03-29, 00:58
Medlem
Jag stod själv inför exakt samma vägskäl för ca 7 år sedan. Bodde i Uppsala, ville plugga till civing. efter ett års uppehåll.

I Uppsala var alternativen IT, eller teknisk fysik med datainriktning om man ville bli civing. KTH hade (och har) ett mycket större utbud av civing. program.

Valde till slut KTH, dels för att jag ville komma ifrån Uppsala och för att KTH har ett bättre rykte.

Vad gäller skillnaden mellan D och IT är att Data (för det mesta) är ett rent teoretiskt datavetenskapligt program medan IT är mer åt det tillämpade mjukvaruorienterade hållet. Det finns även mer management-inriktade inriktningar på IT och annat flum.

Data har ett betydligt bättre rykte och är svårare att komma in på. Pluggar du på KTH är valet av data ett bra sätt att slippa åka till Kista där IT håller hus. Campuset på Valhallavägen är där man vill vara, och data ligger mitt i smeten.

Vad gäller din ljusa framtid så spelar dina personliga skills störst roll. Företagen vill anställa duktiga människor, inte samla på sig personer med högstatusutbildningar. Det kan dock vara enklare att komma in på arbetsmarknaden med en "finare" utbildning. Det är dock enklare än enkelt att få IT-jobb med civing. utbildning i bagaget, spelar ingen större roll om det är data, it, fysik, eller elektro, KTH eller Uppsala. Jag läste även någon statistik för ett par år sedan att ingenjörer från KTH hade högst ingångslön. Fast det kan bero på att de flesta KTHare jobbar i sthlm där lönerna generellt sätt är högre.

Jag bor själv i Uppsala nu och pendar till sthlm varje dag till jobbet. Jag har dock nära till både hem och jobb från tågstationerna. Jag har inte speciellt längre pendlingstid än kollegorna på jobbet som bor i någon sthlmsförort. Den största nackdelen är väl att det kostar rätt mycket att pendla.

Kontentan är, välj det som intresserar dig mest. Vill du ha en teoretisk utbildning med bästa möjliga rykte, välj data på kth. Läser du lika gärna IT, och struntar i kth status, välj UU. Ytterligare ett alternativ är att flytta till sthlm och slippa pendlingen.
Citera
2013-03-29, 01:26
Medlem
Jo, som ni båda sagt så lär det inte vara roligt att pendla, även för någon som bor i centrum... Att hitta boende är inte direkt möjligt då jag inte suttit i någon bostadskö eller likande i Stockholm.
Så mina funderingar är om vi ska rakt på saken hurvida "prestiget" som kommer med Datateknik på KTH är värda uppoffringarna? Det lär ju också vara hårdare på KTH då jag ser att intagningspoängen för HP(som jag tänkt söka med) ligger på 1.1 för IT på UU och 1.6 för DT på KTH. Jag kan komma in på båda, men återigen, KTH har väl då också högre krav på sina elever? Hur väl detta skulle fungera då Datateknikprogrammet i sig är hårdare än IT programmet samt allt pendlande vet jag inte, låter onekligen otrevligt.

Hur väl fungerar IT programmet på UU om man gärna ville jobba i en kreativ marknad och inte som en konsult eller IT-ansvarig på ett kontor? Min fader jobbar som IT-ansvarig på ett riktigt trist kontor och min morbror med CivIng i Maskinteknik konsulterar också, det lockar inte direkt.
Citera
2013-03-29, 01:55
Medlem
Vad gäller andra civilingenjörsutbildningar har tekniska högskolor (läs KTH/Chalmers) högre krav än valfri humaniora universitet. Vet inte om detta speglas i programmeringskurser men värt att notera (om man gillar lönestatistik och dylikt) är att Uppsalas datalogi master har bland de högsta ingångslönerna.
Citera
2013-03-29, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Peo
Vad gäller andra civilingenjörsutbildningar har tekniska högskolor (läs KTH/Chalmers) högre krav än valfri humaniora universitet. Vet inte om detta speglas i programmeringskurser men värt att notera (om man gillar lönestatistik och dylikt) är att Uppsalas datalogi master har bland de högsta ingångslönerna.

Som jag redan tipsat om i någon annan tråd finns det en rapport som jämför dessa (och andra utbildningar) rätt väl: http://www.nada.kth.se/~jla/exjobb/rapport.pdf

Kort version: IT på UU är ganska lik D på KTH och att UU skulle ha lägre krav än tekniska högskolor är bullshit.
Citera
2013-03-29, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Som jag redan tipsat om i någon annan tråd finns det en rapport som jämför dessa (och andra utbildningar) rätt väl: http://www.nada.kth.se/~jla/exjobb/rapport.pdf

Kort version: IT på UU är ganska lik D på KTH och att UU skulle ha lägre krav än tekniska högskolor är bullshit.

Jag ser ingenting som tyder på att "UU är ganska lik D på KTH" (alla motsvarande datautbildningar är "lika" ) och jag vet inte ens varför du tog upp det. Att Uppsala har lägre krav på sina teknologer syns klart och tydligt i deras tentor.
Citera
2013-03-29, 17:09
Medlem
Citat:
Jag ser ingenting som tyder på att "UU är ganska lik D på KTH" (alla motsvarande datautbildningar är "lika" ) och jag vet inte ens varför du tog upp det. Att Uppsala har lägre krav på sina teknologer syns klart och tydligt i deras tentor.

Nej du, alla datautbildningar är inte lika. En tyslig likhet mellan D@KTH och IT@UU är att bägge är ganska viktade mot datalogi och programmering de första åren, antagligen därför att bägge lärosätenaär tunga inom datalogi och teoretisk datavetenskap.

Jag råkar också ha förstahandserfarenhet av undervisning och examination på både KTH och UU och har inte märkt någon kvalitetsskillnad i examinationen. UU har ett större inslag av alternativa examiationsformer, antagligen därför att man har en mycket aktiv forskargrupp inom ämnesdidaktik som ger avtryck i de egna utbildningarna. Din svepande argumentation är intetsägande, du verkar inte ens känna till att utbildningen på UU ges på den fakultet som tidigare var UTH, alltså en teknisk högskola. Ditt uttalande om humaniorauniversitet är faktiskt bara bullshit eftersom utbildningen i sin helhet ligger på teknisk fakultet på UU.
Citera
2013-03-29, 18:16
Medlem
Citat:
Nej du, alla datautbildningar är inte lika. En tyslig likhet mellan D@KTH och IT@UU är att bägge är ganska viktade mot datalogi och programmering de första åren, antagligen därför att bägge lärosätenaär tunga inom datalogi och teoretisk datavetenskap.

Jag råkar också ha förstahandserfarenhet av undervisning och examination på både KTH och UU och har inte märkt någon kvalitetsskillnad i examinationen. UU har ett större inslag av alternativa examiationsformer, antagligen därför att man har en mycket aktiv forskargrupp inom ämnesdidaktik som ger avtryck i de egna utbildningarna. Din svepande argumentation är intetsägande, du verkar inte ens känna till att utbildningen på UU ges på den fakultet som tidigare var UTH, alltså en teknisk högskola. Ditt uttalande om humaniorauniversitet är faktiskt bara bullshit eftersom utbildningen i sin helhet ligger på teknisk fakultet på UU.

Tveksamt att en examinator inte kan stava längre.

Jag ser ingen större skillnad gentemot Uppsalas IT + KTHs D och Linköpings/Chalmers IT. Men visst KTHs D har stark förankring inom datalogin.

Jag pratar inte om någon alternativ examensform eller didaktik men om tentamen som ser lite väl klena ut jämfört med KTH/Linköping/Chalmers. Och ja, det är väl klart att en teknisk utbildning ges under en teknisk högskola...
Citera
2013-03-29, 20:26
Medlem
Citat:
Tveksamt att en examinator inte kan stava längre.

Jag ser ingen större skillnad gentemot Uppsalas IT + KTHs D och Linköpings/Chalmers IT. Men visst KTHs D har stark förankring inom datalogin.

Jag pratar inte om någon alternativ examensform eller didaktik men om tentamen som ser lite väl klena ut jämfört med KTH/Linköping/Chalmers. Och ja, det är väl klart att en teknisk utbildning ges under en teknisk högskola...

Okej, eftersom du verkar ha så bra kännedom om hur tentor på de olika lärosätena ser ut, kan du ge ett konkret exempel på en "klen" tentamen?
Citera
2013-03-29, 21:27
Medlem
Citat:
Okej, eftersom du verkar ha så bra kännedom om hur tentor på de olika lärosätena ser ut, kan du ge ett konkret exempel på en "klen" tentamen?

Behövs ingen enstaka exempel. Räcker med att titta på att varje fråga är värd 5 poäng! Du får alltså lika mycket poäng på att få rätt på de enklaste frågorna som de allra svåraste. Detta används i vissa KTH tentor men då är de betydligt mindre generösa. Sedan tycks bevisning av satser vara frånvarande, väldigt mycket "beräkna" frågor vissa så enkelt att man undrar om det är en KS. Och så får man använda formelblad

Men du fråga om ett exempel. http://www2.math.uu.se/~leifab/endim1/tentor/20061211.pdf
Citera
2013-03-30, 06:29
Medlem
Citat:
Behövs ingen enstaka exempel. Räcker med att titta på att varje fråga är värd 5 poäng! Du får alltså lika mycket poäng på att få rätt på de enklaste frågorna som de allra svåraste. Detta används i vissa KTH tentor men då är de betydligt mindre generösa. Sedan tycks bevisning av satser vara frånvarande, väldigt mycket "beräkna" frågor vissa så enkelt att man undrar om det är en KS. Och så får man använda formelblad

Men du fråga om ett exempel. http://www2.math.uu.se/~leifab/endim1/tentor/20061211.pdf

Det finns några problem med ditt exempel. För det första är det en tenta för andra program än IT, man kunde ha önskat att du visade upp en tenta från IT-programmet. För det andra är den 7 år gammal viljet innebär att den är från en programuppdelning som inte längre existerar. För det tredje så har du inte kollat i kursplanen - om du gör det så visar det sig att det du tycker tentan borde innehålla inte ens finns med i kursmålen; du efterlyser med andra ord en tentamen som testar sånt som inte står med i kursmålen för kursen.

För mig blir det mer och mer uppenbart att du inte har något bra underbyggt argument för ditt påstående om att det skulle vara högre krav på de tekniska högskolorna, att du har vanföreställningar om hur ett universitet som även inkluderar humaniora fungerar och hur examination ska gå till. Att du sedan ger pikar om stavfel visar bara att du försöker skifta fokus från sakfrågan istället för att komma med relevanta kommentarer.

Sanningen är att IT@UU är mer likt D@KTH än något annat civ.ing program i Sverige idag. Jag säger inte att UU skulle vara bättre än KTH, bara att din vanföreställning om att UU skulle vara sämre är bullshit. Bägge lärosätena har sina för- och nackdelar, men nivån på examinationen är inte en av dem. Jag har sett examination på bägge lärosätena på nära håll och kan intyga att det finns många fall på KTH som är enklare än på UU, men också vice versa. Det jag nämnde om ämnesdidaktisk forskning som du verkar tycka är helt oviktigt är en stor skillnad mellan lärosätena, UU är mycket starkare på den punkten. KTH har ett större utbud breddningskurser inom vissa grenar etc. Men det går inte att säga att endera lärosätets program är bättre än det andra, i alla fall inte med din typ av argumentation. Möjligtvis kan man föra en diskussion när HSV:s utvärdering av datautbildningarna redovisas senare i år.

Så mitt råd till TS är: bägge programmen är bra. Vilket lärosäte du väljer kan bero på om du är intresserad av en specifik profil, hur du vill ha det sociala stusentlivet, eller något annat. Själv skulle jag aldrig pendla 2 timmar om dagen, men det är min personliga åsikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in