Citat:
Ursprungligen postat av ordningikaos
ush, stackare. Lite lustigt att du kallar det ingemansland, jag kallar det också typ samma sak, för det känns som man befinner sig i "en värld imellan" så att säga. Jag får också lätt sömnparalys om jag vilar, konstigt att man får det när man är trött, känns som man borde ha lättare att sova "normalt" om man är trött. Får du också att det känns konstigt i musklerna efter sömnparalys? På mig känns det nästan som om armarna/huvudet typ vibrerat nästan, så får nån slags smärta/konstig känsla i musklerna efteråt. brukar gå över efter några timmar dock.
Ja, jag upplever alltid en märklig "elektrisk" känsla i musklerna och även i skallen efter paralys, dels vibrerande som du säger och dels domnande.
Dessutom känner jag mig väldigt avtrubbad och mentalt död nästan, ett par timmar efteråt.
Citat:
Min logik säger mig naturligtvis att det är min hjärna som skrämmer upp mig, men jag kan samtidigt inte låta bli att fundera VARFÖR så många som har detta "syndrom" eller vad man ska kalla det, drömmer samma saker?
Undrar också! Om du kollat t.ex. Youtube så finns flera gemensamma nämnare för alla (eller de flesta) som har sömnparalyser. De jag minns - eftersom jag själv brukar ha det inte särskilt trevliga nöjet att möta dem - är:
- Vålnaden; en mörk figur som liknar den klassiska Döden, som cirkulerar kring sängen och lutar sig över en och/eller säger saker.
- Maran; han/hon sitter på ens rygg eller mage, kan även "rida" en. Ej lustfyllt, bör tilläggas...
- Tjutet; har du upplevt detta? Det börjar som ett lågfrekvent pip som ökar i styrka och blir ett vansinnestjut.
Har varit borta och utan dator ett tag, därav det sena svaret.