2013-03-28, 15:12
Medlem
Då jag misstänker att det är mjukvaru-fel så lägger jag tråden i denna kategori, men flytta gärna om det finns nån mera lämplig.

Såhär är det, jag fick för 2 dagar sedan hem min nya surfplatta, en Acer w510 som kör full windows 8.
Allt funkar klockrent, förutom att när jag kopplar in min Dacmagic till den får jag en massa "knastrande" och klickande ljud.

Jag har jobbat med att lösa detta sista dagarna men förgäves.

Det jag har testat hittills är att köra DPC latency checker och den visar att jag har en konstant latency på mellan 1000-1400 med vissa peakar upp emot 2500. Vilket inte är bra.
läste dock att man inte kunde lita riktigt på det resultatet när man körde W8?

Jag har försökt att kolla och ställa in min PCI latency då jag hörde att detta kunde hjälpa. PCI Latency Tool funkar dock INTE på windows 8, jag får iaf inte igång det.
Och i BIOS på plattan har du inte den möjligheten att ställa in det, ( vad jag sett iaf )

Jag har testat med både ASIO och WASAPI och spela upp filer via Foobar2000 men det klickade lika mycket för det.

Har testat att avinstallera USB controller och koppla in enheten igen för att få bort eventuella konflikter där, men utan förbättring.

Jag vet inte vad mera jag kan göra nu ? Känns ju som att detta måste gå att lösa på något sätt?
Tar gärna emot alla tips jag kan få, även om det är snarlikt något av det jag redan testat!
Citera
2013-03-29, 01:17
Medlem
Vet inte mycket om hur dac via usb fungerar och hur signalerna överförs.
Hittade ett par sidor när jag sökte på "dacmagic crackling sound", orkar inte läsa igenom allt.. lite sent nu.

Hur beter sig dacen om du kopplar in den till andra enheter?
Har du någon annan usb enhet som hörlurar till usb ?

Latencyn ska väl inte påverka dacen i sig, den buffrar inget ?

har en granne som kör en dac via usb,
och han kör på en p4 celeron 2.1 ghz typ och 512mb ram.
Dacen funkar fint i hans linux och win (xp och 7)... trotts överbelastningar av ram som cpu/gpu och system.
Antar att latencyn för han då stiger kraftigt i usbn.
Jag ska kolla hans faktiska latency senare, när han kommer hem efter påsk, kan vara intressant att jämföra och se.
Senast redigerad av swigge 2013-03-29 kl. 01:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in