2013-04-11, 01:22
Medlem
Loxuss avatar
Jävla trams. Den som tror att katter är ensamdjur och inte är sociala har nog aldrig tagit hand om en katt själv.

Hur en katt klarar sig ensam är olika från katt till katt. Jag lämnar min katt ensam allra mest ett dygn.
Citera
2013-04-11, 03:34
Medlem
Godamonginsectss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Jävla trams. Den som tror att katter är ensamdjur och inte är sociala har nog aldrig tagit hand om en katt själv.

Hur en katt klarar sig ensam är olika från katt till katt. Jag lämnar min katt ensam allra mest ett dygn.

Klart dom är sociala också. Men 3 dagar är lugnt. Jag har haft katter hela mitt liv så jag vet. Lämnade min katt ensam 4 dagar en gång, utomhus. Inget jag skryter med hade inte gjort om det, men den klarade sig utan några synbara problem alls iaf.
Citera
2013-04-11, 06:41
Medlem
3 Dagar är ingenting, se bara till att det finns mat, vatten, sand och underhållning så sköter sig resten själv. Visst kanske katten får lite tråkigt men den lär ju inte utveckla några grova beteendestörningar på 3 dagar :P
Sen kanske det inte skadar att ha en släkting/vän komma över efter någon dag och rensa kattbajs, fylla på mat och erbjuda lite social samvaro.
Citera
2013-04-11, 12:18
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godamonginsects
Klart dom är sociala också. Men 3 dagar är lugnt. Jag har haft katter hela mitt liv så jag vet. Lämnade min katt ensam 4 dagar en gång, utomhus. Inget jag skryter med hade inte gjort om det, men den klarade sig utan några synbara problem alls iaf.

Jag har gjort dumheten att lämna katter ensamna i 4-5 dagar. Aldrig mer, dom mådde INTE bra av det. Trots att dom var 4 st.

Den nuvarande skulle jag inte lämna ensam mer än ett dygn som sagt.

Men sen är utomhus inte lika illa som inomhus (mina katter har varit innekatter).
Citera
2013-04-11, 14:22
Medlem
Fiaskruttans avatar
Jag har aldrig lämnat mina katter ensamma i flera dygn. Det är oerhört grymt

Katten har tid och rumkänsla. Och rutiner så den vet när matte/husse brukar vara hemma och vilka rutiner det är i hemmet.
Jag har bara sovit borta en natt och kommit hem på morgonen, där gå gränsen för mig.

Varför har vi djur om dom ska klara sig själv i flera dygn? För vår egen skull eller deras??
Det får man får man fråga sig själv.....innan man köper ett djur.
Citera
2013-04-11, 14:47
Medlem
LinLins avatar
Det längsta jag har lämnat mina två katter utan tillsyn är ett dygn.

Var borta i två nätter en gång, då fick brorsan komma över och se till att de hade mat och vatten det dygnet jag var helt borta (jag gav dem mat dag ett innan jag åkte, brorsan dag två, sedan kom jag hem dag tre). De var inte glada när jag kom hem; de följde efter mig i flera timmar och jamade, typ "va fan har du varit!" De hatar när pojkvännen är borta en längre tid och de trampar runt hela natten och undrar vad han tagit vägen.
Citera
2013-04-12, 15:45
Medlem
ICanHass avatar
Det beror ju helt på situationen och katten. Jag skulle inte kunna lämna min katt ensam i tre dygn, den skulle bli tvärtokig och förutom att pissa ner allt jag äger så skulle den gissningsvis riva sönder varenda tapet och välta omkull allt som inte är fastspikat i golvet. Jag har varit borta strax över ett dygn ett par gånger, det har gått fint, men då har jag haft en hyperaktiv katt i tio timmar efter att jag kommit hem...

Sedan finns det ju katter som inte behöver samma mått av mänsklig kontakt, som gillar att ligga ensamma och knappt komma fram och hälsa när man kommer hem. En sådan katt skulle säkert klara sig fint i tre dagar, men det är väl inte heller att rekommendera. Bättre att låta någon granne/kompis/släkting komma över och hänga lite med katten en halvtimme om dagen, alternativt helt sonika lämna över katten till någon som kan tänka sig vara kattvakt.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiaskruttan
Jag har aldrig lämnat mina katter ensamma i flera dygn. Det är oerhört grymt

Katten har tid och rumkänsla. Och rutiner så den vet när matte/husse brukar vara hemma och vilka rutiner det är i hemmet.
Jag har bara sovit borta en natt och kommit hem på morgonen, där gå gränsen för mig.

Varför har vi djur om dom ska klara sig själv i flera dygn? För vår egen skull eller deras??
Det får man får man fråga sig själv.....innan man köper ett djur.
Det där med katters tidsuppfattning är rätt intressant.
Min katt har full koll på hur länge jag brukar vara borta, de dagar jag jobbar är jag borta rätt exakt 11h. Det spelar ingen roll vilken tid på dagen jag börjar, men när jag kommer hem sitter katten i fönstret och väntar på mig. Står jag kvar utanför ett par minuter börjar hon med det här "hackandet" med tänderna som de i vanliga fall gör när de ser fåglar eller så, det är rätt gulligt
Senast redigerad av ICanHas 2013-04-12 kl. 15:47.
Citera
2013-04-12, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Jag har gjort dumheten att lämna katter ensamna i 4-5 dagar. Aldrig mer, dom mådde INTE bra av det. Trots att dom var 4 st.

Den nuvarande skulle jag inte lämna ensam mer än ett dygn som sagt.

Men sen är utomhus inte lika illa som inomhus (mina katter har varit innekatter).

Jaha okej.. Så när du kom hem efter dom dagarna sa katterna till dig "Hörru Loxus... vi måste prata" sen satt ni ner i några timmar och då bekände katterna hur dåligt dom mått? Pratar du kattiska eller va fan menar du? Hur i helvete vet du att dom inte mår bra?! Idiot
Citera
2013-04-12, 16:32
Medlem
Fiaskruttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICanHas
Det beror ju helt på situationen och katten. Jag skulle inte kunna lämna min katt ensam i tre dygn, den skulle bli tvärtokig och förutom att pissa ner allt jag äger så skulle den gissningsvis riva sönder varenda tapet och välta omkull allt som inte är fastspikat i golvet. Jag har varit borta strax över ett dygn ett par gånger, det har gått fint, men då har jag haft en hyperaktiv katt i tio timmar efter att jag kommit hem...

Sedan finns det ju katter som inte behöver samma mått av mänsklig kontakt, som gillar att ligga ensamma och knappt komma fram och hälsa när man kommer hem. En sådan katt skulle säkert klara sig fint i tre dagar, men det är väl inte heller att rekommendera. Bättre att låta någon granne/kompis/släkting komma över och hänga lite med katten en halvtimme om dagen, alternativt helt sonika lämna över katten till någon som kan tänka sig vara kattvakt.

Det där med katters tidsuppfattning är rätt intressant.
Min katt har full koll på hur länge jag brukar vara borta, de dagar jag jobbar är jag borta rätt exakt 11h. Det spelar ingen roll vilken tid på dagen jag börjar, men när jag kommer hem sitter katten i fönstret och väntar på mig. Står jag kvar utanför ett par minuter börjar hon med det här "hackandet" med tänderna som de i vanliga fall gör när de ser fåglar eller så, det är rätt gulligt

Visst är det så...dom lägtar efter sin matte/husse.
t.o.m grannens katt vet sina rutiner när den är hos mig när matte är på semester. Men jag fattade inte första kvällen vad hon menade.
Hon gick mellan dörröppningen till vardagsrummet och mig i soffan pratade i en timma mellan nio och tio och ville nåt?? Jag förstod inte vad?
Men kvällen efter fattade tröga jag vad hon ville.
Matte går och lägger sig klockan nio varje kväll för hon gå upp klockan fem.
Det gör dock inte jag. Hon ville ha in mig i sovrummet för att sova.
Klockan tio gav hon upp.

Mina egna katter kan också klockan och rutinerna vi har.
Klockan fyra varje eftermiddag kommer gänget och vill ha fisk.
Klockan sex på morgonen vill dom gå ut.
Och halvsju ska vi mata koltrastarna, då sitter mamma katt i hallen och väntar på mig..
Nio på morgonen och nio på kvällen är det bus och racing som gäller...oavsett om det är vinter och mörkt eller en ljus sommarkväll.

Och vad dom "tänker" när ingen är hemma vet vi inte....men nog märker dom att det inte är som vanligt. Det är jag säker på. Och oroliga blir dom....
Citera
2013-04-12, 16:37
Medlem
Fiaskruttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikeachoklad
Jaha okej.. Så när du kom hem efter dom dagarna sa katterna till dig "Hörru Loxus... vi måste prata" sen satt ni ner i några timmar och då bekände katterna hur dåligt dom mått? Pratar du kattiska eller va fan menar du? Hur i helvete vet du att dom inte mår bra?! Idiot

Hörrödu....DET MÄRKS. om man har nån känsla för djur och kan ta in det. Det kan uppenbarligen inte du.
Dom kan dra undan, vara sura, inte vilja äta, inte komma in, eller gömma sig i klädkammaren.... Det finns många sätt en katt kan visa att den inte mår så bra. Sånt som dom inte gör i vanliga fall.
Citera
2013-04-12, 17:53
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikeachoklad

Ingen som ägt katt skulle resonera som dig. Otryggheten och stressen märks på katter. Min katt äter/dricker knappt något om jag är borta länge och brukar ha lämnat en skitkorv på hallmattan som välkomstpresent. Dessutom är han stissig och jobbig i ett par dagar efter att man har kommit hem.
Ja en katt överlever lätt att vara ensam i tre dygn. En katt kan även överleva ett par månader utomhus i smällkall vinter, hopp från fjärde våningen och att bli påkörd av en bil. Allt detta har jag sett. Frågan är vad man har rätt att utsätta sin katt för. Detta finns reglerat i lag och där har ts gjort sig skyldig till ett lagbrott. Borde väl säga något?
Jag gillar heller inte tokiga djurvänner som sätter husdjur på högre nivå än människor men man har faktiskt ett ansvar att behandla sina djur väl. Dessutom är det enbart lättja/snålhet som hindrar ts att ta bättre hand om sitt djur.
En granne hade säkert ställt upp på att mata katten och att vara lite sällskap en gång om dagen mot en present/lite stålar.
Klart folk finner det upprörande.
Citera
2013-04-12, 18:09
Medlem
Fonsyfuns avatar
Jag har haft katt, lämnade den ute i nästan två dygn, den överlevde Jag hade förberett mat och den är nästan alltid ute, detta inträffade på sommaren.

Jag ser inga större problem att lämna en katt ensam i några dar om man förbereder.
Senast redigerad av Fonsyfun 2013-04-12 kl. 18:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in