2013-03-27, 12:29
Medlem
DN publicerade idag en artikel med siffror som visar att blivande lärare kommer in på sina utbildningar med extremt låga resultat på högskoleprovet. Enligt statistiken var det 123 personer som kom in med 0,1; den lägsta möjliga poängen.

Om man chansar på varje fråga får man enligt artikeln 0,4. Chansar man bra kan man såklart få lite högre, likväl som man kan få lite sämre om man har otur. Resultatet 0,1 kräver således att personen som skriver provet aktivt svarar fel, vilket i praktiken nästan är lika svårt som att svara rätt. Självfallet är det svårare att skriva 2,0; men resultatet 0,1 kräver mer än vad man kan tro.

Med risk för att låta lite väl konspiratorisk tror jag att det här är en bluff. Lärarna har klagat på den sjunkande standarden, lönen och statusen för lärare under en längre tid, utan att någonting direkt har hänt. För att visa samhället hur kvalitén har sjunkit har lärarförbundet, eller dylikt, planterat ut personer som medvetet skriver usla högskoleprov.

Det var i grund och botten en bra plan, som lär generera en debatt kring problemen. Men det är ju inte särdeles troligt att skriva ett så dåligt resultat, utan att göra det med flit.

Vad tror Flashback om detta?
Citera
2013-03-27, 12:35
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Jag haller inte med om att man maste ha svarat aktivt fel for att fa 0.1, det som avses ar att resultatet man far om man gissar pa varje fraga statistiskt sett ligger pa 0.4, som alla vet innebar ju inte sannolikhet att varje serie far samma resultat.

Katastrof ar det iaf.
Citera
2013-03-27, 12:55
Bannlyst
Aningen missvisande , vem som helst kan inte bli lärare. Bara för att det är lätt att komma in på programmet så betyder det inte att vem som helst kan bli lärare.
Citera
2013-03-27, 12:56
Medlem
LandochHavs avatar
För i tiden sades det, att om man inte kunde nåt, så blev man lärare. Gäller tydligen fortfarande.
Citera
2013-03-27, 13:07
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleCroc
Aningen missvisande , vem som helst kan inte bli lärare. Bara för att det är lätt att komma in på programmet så betyder det inte att vem som helst kan bli lärare.

hogskolorna ar ganska man om att studenter som tas in examineras sa det ar nog risk att man sanker kraven pa att genomfora utbildningen nar man sanker kraven pa att antas.
Citera
2013-03-27, 13:12
Medlem
ICanHass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LandochHav
För i tiden sades det, att om man inte kunde nåt, så blev man lärare. Gäller tydligen fortfarande.
Those who can, do, those who cant, teach...

Som sagt så är det en jäkla skillnad på att komma in på ett program och att genomföra det. Det gäller oavsett betyg på HP, någon med 0.1 kanske går ut som kursetta efter att ha fått in studieteknik och stormtrivts med utbildningen, medan någon med 2.0 kan misslyckas totalt.

Men visst, lärarutbildningar generellt är väl kanske inte de svåraste att ta sig igenom.
Citera
2013-03-27, 13:34
Medlem
Ändra rubriken till "vilken idiot som helst kan bli lärare"
Citera
2013-03-27, 18:05
Medlem
Stevies avatar
Fel rubriksättning. Nästan vem som helst kan komma in på lärarprogrammet.

Minns att jag läste artiklar i en del dagstidnignar i fjol om att det är väldigt få nyexaminerade lärare i naturvetenskapliga ämnen varje år - något löjligt som 4 st från Malmö vill jag tro.
Detta kan ju förklara varför.

Lustigt sedan att Björklund tycker man ska kika på högskoleprovet (AB). Det har ju knappast med HP att göra, mer att ingen ambitiös jävel vill plugga i 5 år och belasta sig med studieskulder som han inte kommer kunna betala med en pisslön för att försöka lära respektlösa skitungar någonting.
Citera
2013-03-28, 16:58
Medlem
Mumspojkens avatar
Var ju 122 frågor på provet hösten 2011.
Ren chansning borde ge ca 24p rätt (lite mer om man kan utesluta åtminstone 1 alternativ)

http://www.studera.nu/hogskoleprovet/hogskoleprovet/facitprovfragorochnormeringstabeller/fpn/normeringstabellerhosten2011.5.7dac986013389229f6e 80002269.html

0-16 0.0
17-18 0.1
19-20 0.2
21-22 0.3
23-24 0.4
25-26 0.5

Borde vara så att ren chansning ger 0.0
Citera
2013-03-29, 09:25
Medlem
Min gissning är att dessa 0,1 lämnade i princip blankt.
Fick närvaro antecknat, skrev på sitt namn och första frågan, lämna in.

Att de sedan dessutom sökte in till lärarhögskolan åberopandes högskoleprovet, det är kanske en gåta. Jag antar att det är i de allra flesta fall något slags protestaktion.
De visste att det är lättare att komma in via högskoleprovet-kvoten än genom betygskvoten.

Frågan är möjligen, hade de halvtaskiga betyg utan chans att konkurrera i betygskvoten, eller
hade de bra betyg, men ville demonstrera?

Nej, det jag ser som allvarligare är att man inte kräver att blivande lärare pluggar på de klassiska studieförberedande "student" programmen, typ Natur, Samhäll, Ekonom, Humanist, utan praktiskt taget alla program och linjer godkänns.
Senast redigerad av AcS 2013-03-29 kl. 09:35.
Citera
2013-03-29, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleCroc

Precis. Det är inte så få som kuggas i de praktiska momenten, dvs i samband med lärarpraktiken.
Ser de att man är olämplig så kan man bli både avrådd - och faktiskt underkänd.
Jag vet flera - och de var ändå inte alls speciellt dåliga.

Både den ansvarige handledaren (= ämens/klassläraren ifråga), rektorn och besökande metodik-lärare kan var och en säga stopp och belägg - och gör det alltså då och då.

Jag antar att rätt många av dem som hoppat av eller avbrutit är egentligen såna som blev avrådda.

Däremot är det ingen omöjlighet att glida genom teoriavsnitten som sådana. Inte minst med de ack så vanliga grupp-arbeten.
Så, att komma in är nufertiden det allra lättaste. Att fullfölja är vanligen åtskilligt svårare.
Citera
2013-04-01, 13:10
Medlem
Det slår mig att det finns ytterligare aspekter. Här ondgör vi oss att det går att komma in på lärarhögskolan utan några meriter alls. Där det enda man gjort var att man varit närvarande på Högskoleprovet. Skrivit i namnet och fyllt rätt i ett par tre svar. Inget mera var nödvändigt.

Men det verkliga problemet är ju, att hålet finns överhuvudtaget. Vad ÄR det för trams, att antagningsbestämmelserna överhuvudtaget tillåter sådant?

Det är bra att det finns en bakvägenkvot, Högskoleprovet. Högskoleprovet skall ju bevisa att man har de facto färdigheterna, även om man kanske saknar formella meriter. Men skall det finnas något som helst poäng med det så måste man ju sätta något slags nivåkrav där.
Så alltså borde det vara allra lägst 1,0, helst högre. 1,2 som ett rimligt minimum kanske?.

Annars finns det ju ingen mening att ha denna nödingång. Då vore det bättre att låta tex hemmafruar komma in på gratisplatserna, eller fd soldater (veteraner ja, det vore ett bra förslag!).

Och hålet finns rimligt sett överallt inom hela högskolesystemet. Det är bara det att det är sällan det blir synad. Eller iaf - har ej blivit uppmärksammat av media. För jag gissar att en och annan har slunkit igenom redan tidigare även inom andra utbildningar. Den senast antagna ur reservantagningen ju brukar regelmässigt ha klart sämre meriter än de ordinarie antagna...
Senast redigerad av AcS 2013-04-01 kl. 13:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in